Ten tweede male heeft Mercedes de naam Maybach van stal gehaald, maar nu niet als apart merk. Meer een soort luxe-label, zou je kunnen zeggen. Vanaf onze vorstelijke plek achterin beoordelen we of ze hebben geleerd van oude fouten.

Op zoek naar de opperste sereniteit op deze aardkloot? Stel dan coördinaten 47° 51,959 N, 123° 52,221 in op je navigatiesysteem. Je komt uit in het Olympic National Park, een plekje bij Seattle, VS. Volgens ecoloog Gordon Hempton is dat de stilste plek ter wereld. Hij beschreef de locatie in zijn boek One Square Inch of Silence: One Man’s Quest to Preserve Quiet, dus we gaan ervan uit dat hij het kan weten. In onze wereld is er continu lawaai en dat is een gevaar voor de volksgezondheid, zo luidt zijn boodschap.

Het lijkt alsof het boekje op het nachtkastje van de Mercedes-ontwerpers heeft gelegen. Ze creëerden een miniatuurstukje Olympic National Park, namelijk het interieur van de Maybach S 600. We nemen hun claim dat dit de stilste auto ter wereld is graag voor waar aan. Toegegeven, voor de 245.000 euro (België: 194.000 euro) die de Maybach moet kosten, kun je heel wat retourtjes Seattle of koptelefoons met ruisonderdrukking kopen. Maar er is meer dat de tweede reïncarnatie van het vooroorlogse luxe-merk rechtvaardigt.

Bij de eerste poging (in 2003) bouwden de mannen in Stuttgart een slagschip op basis van een verouderde S-klasse. Die toplimousine moest het vooral van z’n overvloed aan zinnige en onzinnige foefjes hebben om oliesjeiks, parvenu’s en ander geteisem te paaien. Dat lukte niet bijster goed, want negen jaar en één miljard euro verder bleef de verkoopteller steken bij 3.200 stuks. Daarvan zijn er in Nederland vijftien geleverd. Wrang genoeg slaagde aartsvijand BMW erin om met Rolls-Royce succesvol te zijn. In plaats van tranen met tuiten te huilen, vermande Mercedes zich en sloeg een nieuwe richting in.

Op het eerste gezicht lijkt die koerswijziging een beetje lafjes. De nieuwe Maybach lijkt niets anders dan een ultraluxe S-klasse. Aan de andere kant, wat zou dat? De S is de meest comfortabele auto in z’n segment en met 100.000 verkochte exemplaren in het eerste volledige jaar dat hij te koop is, mag je het gerust een succesnummer noemen. De eerste punten zijn binnen. Het slimme zit ‘m erin dat Maybach niet op eigen benen hoeft te staan, maar een luxe sub-merk van Mercedes is geworden. Vergelijk het maar met de AMG-aanduiding voor de modellen met een sportieve inslag.

In plaats van puur rijplezier voor de man of vrouw aan het stuur gaat het bij Maybach om kamerbrede luxe voor de achterpassagier(s). De ontwerpers hebben het verwennen van de inzittenden tot een kunst verheven. ‘Maybach is synoniem voor ruimte, exclusiviteit en een afwerking die op eenzame hoogte staat’, verklaart productmanager Martin Hülder. ‘De S-klasse staat al aan de top als het gaat om aandrijflijnen en prestaties, dus we konden ons voor de Maybach concentreren op het binnenklimaat. Daarbij streven we naar maximale luxe en demping van trillingen en geluid van buitenaf. We willen onze klanten telkens weer een geweldige ervaring bieden.’

Met de S-klasse-upgrade is het Maybach-avontuur nog niet afgelopen, er zitten meer modellen in de pijplijn. Een super-de-luxe SUV mag natuurlijk niet ontbreken en is een logische volgende toevoeging aan het Maybach-palet. ‘Omdat het marktsegment klein is, was het erg moeilijk om vooraan te blijven lopen bij het ontwikkelen van een opvolger voor het vorige model Maybach’, legt Hülder uit. Wat hij bedoelt te zeggen: er worden te weinig auto’s verkocht om de ontwikkelingskosten voor een op zichzelf staand model terug te verdienen. Door zwaar op techniek die voorhanden is te leunen, heb je de eerste besparing binnen.

Het onderstel van de huidige S-klasse is door het gebruik van aluminium en extra sterk staal uitzonderlijk stijf waardoor het (nogmaals) verlengen van de wielbasis geen probleem was. De achterportieren zijn opvallend genoeg korter dan die van de verlengde S, een dikke c-stijl zorgt dat boel esthetisch in balans blijft. Je ziet duidelijk dat ze niet simpelweg de zaag in een S hebben gezet en er een stuk tussen plakten. Om te laten zien dat we hier met een Maybach van doen hebben, werd de grille decent aangepast. Mercedes onderstreept letterlijk de exclusiviteit van Maybach: alle chroomstripjes zijn dubbel uitgevoerd. Daarnaast zien we extra glimmers op de uitlaatpijpen en de achterbumper. De gepolijste 20 inch velgen hebben een hoog rappersgehalte, maar dat maakt nog geen ‘foute bak’ van de limousine.

‘Zoals het bij een dergelijke auto hoort, moet je de motorkap opendoen om te zien of er wel een motor in zit’

Bestel je het First Class Cabin-pakket, dan zit er tussen de twee achter-fauteuils een middenconsole die kan wedijveren met een klein kantoor. Er zitten allerhande aansluitingen voor computers en telefoons in en bovendien bekerhouders met instelbare temperatuur, een champagnehouder en ga zo maar door. Zelfs de gordelhouders zijn verlicht. Het mooist zijn de stoelen. Daarin zitten maar liefst 24 motortjes waardoor je de perfecte zitpositie vindt en tijdens lange ritten een volledig geautomatiseerde Thaise massage krijgt. Voor een powernap kan de stoel rechts achterin, traditioneel de plek waar de hoge ome of tante zit, neerklappen tot een lekker bedje dat nog groter is dan je in een oude Maybach 57 had.

Mercedes heeft grote stappen gezet in de kwaliteit van alle modellen, voor de Maybach komen daar nog eens onderdelen van hoogwaardige toeleveranciers bij. Het vakmanschap en de stijl waar Bentley zo bekend om staat, verbleekt bij de kwaliteit van bijvoorbeeld het hout en leer in de Maybach. In de middenarmsteun liggen standaard een paar champagneflûtes, deze zijn verzilverd door de vooraanstaande zilversmid Robbe & Berkling. Om aan te geven dat de bekerhouders koud genoeg zijn om je Dom Perignon te koelen, lichten ze blauw op; rood licht betekent dat ze je (uiteraard door de chauffeur gehaalde) koffie op temperatuur kunnen houden. Burmester levert de audio in de Maybach. Voor een knap stukje muziek zijn er 24 speakers – inclusief tweeters die pas als dat nodig is hun koppie vanuit de achterdeuren omhoogsteken – met een totaal vermogen van 1.540 Watt. Zonder zijn nek te verrekken of te hoeven schreeuwen, kan de chauffeur communiceren met ‘de baas’. Diens stem wordt via een microfoon en de speakers versterkt. De carkit moet je doen geloven dat je naast je gesprekspartner zit.

Mercedes’ verwennerij gaat zo ver dat ze met de ionisatietechniek van het Air Balance-systeem de luchtkwaliteit in het interieur kunnen beïnvloeden. Voor een lekker luchtje in de cabine ging een heuse parfumdeskundige aan de slag met adelaarshout. Dit goedje, ook wel bekend als ‘oud’, is zo exclusief dat het waardevoller is dan goud. Het is een bestanddeel van menig duur parfum. Andere geuren zijn beschikbaar.

Mercedes zou Mercedes niet zijn als er niet een hele batterij aan veiligheidssnufjes aan boord was. De achterpassagiers hebben airbags in de gordel, en bovendien zit er in het voorste deel van de stoelzitting een airbag. Als je een dutje ligt te doen in een achterover gekantelde stoel hoef je niet bang te zijn dat je bij een ongeval onder je gordel door glipt.

Al dat moois heeft een keerzijde. Je moet maar net weten hoe alle knopjes werken. Een tip voor hogescholen: begin een leerstoel knopjeskunde, dat biedt meer carrièrekansen dan menige InHolland-studie. Want het valt te hopen dat Mercedes in Nederland meer van deze Maybachs weet te slijten dan de vijftien van het vorige model. Al die kopers en hun chauffeurs hebben een knopjesopleiding nodig.

We hebben nu zo lang over luxe gepraat dat je haast zou vergeten dat er gereden moet worden. Gelukkig heeft de Maybach daar ook heel wat in huis. Het leveringsprogramma van de Mercedes-Maybach bestaat uit twee modellen: de S 500 met een V8 en de S 600 met een V12 – allebei benzinemotoren. In deze klasse is een diesel een stap te ver. We reden in de S 600 en moesten even slikken. De biturbo V12 heeft 525 pk en gaat in 5,0 seconden van 0 naar 100. Het koppel is groot genoeg om de complete populatie adelaarshoutbomen (van het parfum) in één ruk uit de grond te trekken.

Zoals het bij een dergelijke auto hoort, moet je de motorkap opendoen om te zien of er wel een motor in zit. Je hoort hem namelijk niet. Dit met dank aan de zeventraps automaat. Opvallend genoeg krijgt de kleinere S 500 een negentraps automatische transmissie. Hülder meldde al dat er veel aandacht naar geluidsisolatie was gegaan, en dat is te merken. Pas als je je gasvoet helemaal onderin plant, hoor je iets dat op het geluid van een twaalfcilinder lijkt. De Maybach zet 2.335 kilo op de weegschaal, maar de ontwerpers hebben zo hun best gedaan je daar in het rijgedrag geen gevolgen van ondervindt. Toegegeven, Rolls-Royce slaagt er met de Phantom nog steeds het beste in om de wereld om je heen te laten verdwijnen, maar Maybach is een prima tweede. De truc zit ‘m in het Magic Body Control-systeem, waarbij een camera de weg vóór je aftast en anticipeert op veranderingen in wegdek en oneffenheden. Zo glijd je in alle soevereiniteit voort.

De belangrijkste markt voor de Maybach is China; het Midden-Oosten, Rusland en de VS volgen kort daarop in de lijst met de voornaamste exportlanden. Zoals het met dit soort uitgesproken auto’s gaat, is het moeilijk te beoordelen of de Maybach slaagt voor z’n limousinediploma. Om aandacht zal je niet verlegen zitten met deze auto, maar de mensheid zal je niet meteen als ‘smakeloze patser’ bestempelen. Dat bevalt ons wel. Gek genoeg krijgen we zelfs het idee dat de Maybach z’n geld waard is. Want bedenk wel: voor het prijsverschil met z’n gedoodverfde concurrent, de Rolls-Royce Phantom, kun je een S-klasse Coupé kopen. Of moeten we niet in dat soort termen denken als het om super-limousines gaat?

Mercedes-Maybach S 600

18/20

Motor
5.980 cc
V12 biturbo
530 pk / 830 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
274 g/km CO2

Afmetingen
5.453 x 1.899 x 1.498 mm (l x b x h)
3.365 mm (wielbasis)
2.235 kg
80 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen
NL € 244.900 (25%)
BE € 193.600

Het vonnis
Limousine van het zuiverste water met een verrassend goede smaak. Veel meer dan een opgerekte S-klasse, en de oude Maybach ben je er snel mee vergeten. Een goede zaak voor wie zich tegen een fiks bedrag in luxe wil wentelen

Reacties