De toekomst is dichterbij dan je denkt. Zelfrijdende auto’s, alles elektrisch; misschien kun je je eigen auto wel 3D-printen? Mogelijk een stap te ver, maar Mercedes gunt je een blik in hun toekomst met de luxueuze, zelfrijdende F 015.

In den beginne was er niets, het papier was wit en leeg. Zo begon in 2011 in Mercedes’ ontwerpstudio in Tokio de ontwikkeling van de F 015. De opdracht was niet zozeer om een concrete auto voor de toekomst te bedenken, maar om toekomstige technieken te interpreteren in een zelfrijdend voertuig.

Verwacht dus niet dat Mercedes over een paar maanden met een slap aftreksel van de F 015 op de proppen komt. Deze auto staat de komende jaren niet bij de dealer in de showroom. Het is een mechanisch proefkonijn, een rijdend laboratorium. Niet met de bedoeling ons dit straks voor te schotelen, maar om ons een blik in de toekomst te gunnen. In 2030 zouden we in dit soort auto’s kunnen rijden, denkt Mercedes. Na twee jaar schetsen en denken en een bouwperiode van nog eens twee jaar was project ‘Led Zappelin’ (geen grapje) klaar voor de buitenwereld. Op de CES elektronicabeurs, afgelopen januari in Los Angeles, stond de auto voor het eerst in de spotlights. Rivaal Audi maakte de blits door met een vloot zelfrijdende A7’s door Californië naar de show te rijden, maar in vergelijking met de F 015 waren dat maar een stel zeepkisten met een accu.

Het jaar 2030 als fictief lanceringsmoment voor de F 015 is niet zomaar gekozen. Volgens Alan Turing, een bolleboos die alles van machines weet, is in 2029 de techniek zover dat apparaten kunnen denken als mensen.

Mercedes heeft zich daardoor laten inspireren. Of nee, ze gingen zelf aan het rekenen. Dat hoort immers bij de meestal grondige werkwijze van Mercedes-Benz. De F 015 barst uit z’n lijmvoegen van de bijzondere, vooruitstrevende techniek die het menselijk denken en reageren imiteert. Daarbij gaat het niet alleen om het rijden van a naar b, maar ook de manier waarop er op de omgeving gereageerd wordt.

Het is lastig om je voor stellen hoe de wereld er over vijftien jaar uitziet, maar de waarzeggers – pardon – futurologen van Mercedes weten te melden dat de wereldbevolking zo explosief groeit, dat gegevens als tijd en ruimte ernstig in het gedrang komen.

Auto’s van de toekomst spelen daarop in door mensvriendelijker te worden en beter te reageren en anticiperen op de directe omgeving. Minder ruimte en meer mensen betekent dat de fysieke afstanden kleiner moeten worden. We gaan anders kijken naar hoe we omgaan met ruimte die we delen met anderen. In autotermen betekent dat onder meer dat we niet langer op de snelheid van een auto gericht moeten zijn, maar op de waardering voor de tijd die we niet aan reizen hoeven besteden. Met andere woorden: kijk wat een merk als Lamborghini nastreeft en zet dat denkbeeld volledig op z’n kop. Maar dat maakt de uitdaging niet minder groot en is verre van saai. Je hoeft niet naar je auto toe te lopen, hij komt na een opdracht via een app naar jou toe (inderdaad, Herbie en KITT waren de profeten van de autowereld). Ben je eenmaal op je bestemming en stap je uit dan zoekt de F 015 zelf een parkeerplekje.

De enorme deuren openen alsof je in een drukcabine stapt. Als je de blauwdruk van de F 015 ziet, verwacht je elk moment dat de Jetsons voorbij komen snorren. Als kind smulden we van die malle blik in de toekomst, nu realiseren we ons dat die toekomst snel nadert. Het interieur is nog herkenbaar als zodanig, al hebben we nog geen auto’s met Arne Jacobsen-achtige fauteuils gezien. De inzittenden kijken recht vooruit. Om makkelijker in en uit te kunnen stappen, draaien de stoelen dertig graden om hun as als de deur opengaat.

Omdat we de toekomst gelijk goed willen proeven, kiezen we voor de opstelling waarbij de inzittenden elkaar aankijken. Je hoeft geen strootje te trekken om te bepalen wie de chauffeur is, want vanaf elke plek kun je de auto ‘besturen’. Het opgeven van de bestemming is voldoende om met de F 015 op stap te gaan. Voor de aandrijving zorgt een motor met een brandstofcel. De 26 inch grote banden zijn extra smal waardoor de draaicirkel kleiner is en de stuurbewegingen minder weerstand opleveren. Binnen een paar minuten ben je aan deze nieuwe manier van rijden gewend. In feite is het niet anders dan bijvoorbeeld de nieuwste Parijse metro’s waarin ook geen bestuurder zit. Je vindt het heel gewoon om elkaar tijdens het rijden gewoon aan te kijken en over koetjes en kalfjes te praten. Door de ramen en via schermen heb je een blik op wat er buiten de auto gebeurt. Op het grote scherm dat naast elke stoel staat, kun je de snelheid verhogen. Na een schuifbeweging over de monitor versnelt de F 015 onmiddellijk.

Uit het dashboard steekt een ‘ouderwets’ stuur. Mercedes zegt dat een Mercedes pas een Mercedes is als er een stuur in zit. Een lekker potje zelf sturen kan dus. Je hebt dan geen tellers meer voor je neus, maar een scherm over de volledige breedte van het dashboard. Je hoeft er maar naar te kijken of over te vegen en de opdracht wordt opgevolgd. Je kijkt bijvoorbeeld naar de sectie waarmee je de klimaatbeheersing kunt instellen en een beweging van de hand is voldoende om de juiste instelling te kiezen. Een kind kan de was doen, en het werkt geweldig.

Buiten de auto staat het ook bol van de nieuwerwetse snufjes. Een legertje sensoren speurt de omgeving steeds af en past zo nodig de snelheid of richting van de auto aan. Wanneer ie een voetganger die wil oversteken in het vizier krijgt, stopt de auto en projecteert een zebrapad op de weg ervoor. Een vriendelijke uitnodiging om over te steken volgt. Mocht de voetganger besluiten niet over te steken, dan is een beweging van de hand voldoende om de auto weer weg te laten rijden.

Met behulp van laserlicht kan de F 015 ook boodschappen en waarschuwingen voor andere auto’s achterlaten. De vraag blijft: kan de F 015 echt zelf denken en heeft hij emoties? We zullen zien.

Mercedes F 015 Concept

16/20

Motor
29 kWh
2 elektromotoren
272 pk / 400 Nm

Aandrijving
achterwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
actieradius n.b.

Afmetingen
5.219 x 2.017 x 1.524 mm (l x b x h)
3.609 mm (wielbasis)
1.980 kg
laadtijd n.b.
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL niet te koop
BE niet te koop

Het vonnis
Ruim, luxueus, comfortabel, ziet er uit als een enorme versie van Iron Mans scheerapparaat. Als dit de toekomst van zelfrijdende auto’s is, houden we ons aanbevolen. Zolang dat stuur er maar in blijft zitten

Reacties

Meer van TopGear