Met sommige auto’s heb je een klik. Misschien omdat je vader er vroeger een had. Omdat je favoriete tv-held erin reed. Of omdat je er een ritje in maakt – in een normale, brave hogere middenklasser – en alles gewoon klopt.

Nog een halfuur, zegt de navigatie. Tijd om de balans op te maken. We hebben aardig wat kilometers de tijd gehad om te sturen in de Mercedes C 200 Estate, en laten we er niet omheen draaien: al die tijd heeft ons brein onthutste pogingen gedaan z’n voortreffelijkheid te behappen.

Je kent het misschien: zo’n situatie waarin je, al met je ogen knipperend, aanschouwt hoe verschillende zaken samenkomen die je je vooraf niet echt in combinatie had kunnen voorstellen. Hond en kat samen in een mand. Je fitnesstrainer schransend in de snackbar. Een vrijpartij met je schoolvriendinnetje waarbij je moeder plots je kamer binnen walst om de schone was te brengen. Je begrijpt wat we bedoelen: de schok, het ongeloof, het ongemak.

Nog een kwartier.

De term ‘ongemak’ is in dit geval bepaald niet van toepassing, maar die schok en dat ongeloof zeker wel: de C-klasse – het op één na kleinste platform dat Mercedes aanbiedt – voelt aan als een auto van drie klassen hoger. De kwaliteit, de inventiviteit, de aandacht voor detail: het is allemaal niet te plaatsen in een model dat ruim onder de halve euroton te bestellen is. Dit testexemplaar, voorzien van een aantal, maar zeker niet buitensporig veel opties, tikt in de Nederlandse prijslijst nipt de 65.000 euro aan en laat letterlijk niets te wensen over. Heerlijke stoelen met geheugen, een topautomaat, verschillende (zeer effectieve) rijprogramma’s, uitstekende infotainment die je schrijvende en swipende vingertoppen begrijpt, een motor die geraffineerd en ruim voldoende snel is; hij heeft het allemaal, voor een prijs waarvoor je bij een E-klasse misschien net een radio en vloermatten meekrijgt en je aan een S-klasse nog niet mag ruiken.

Nog vijf minuten.

Het mooie is: de C hoeft op z’n grotere broeders nauwelijks iets in te leveren. Vier boomlange volwassenen kunnen er volmaakt comfortabel in zitten, waarbij het enige waar ze wellicht tegenaan schurken bepaalde hogere sferen zijn – dankzij de licht geparfumeerde airconditioning. Het onderstel is iets steviger, zoals dat op een stationwagen van dit formaat mag, maar er is – uniek in het segment – luchtvering te bestellen.

Bestemming bereikt. We moeten de C 200 Estate teruggeven aan de rechtmatige eigenaren van Mercedes-Benz Nederland. Dit zijn momenten waar we heus wel eens tegenop zien als we een uitzinnige exoot of een andere droommachine in handen hebben, maar we hebben dit gevoel lang niet meegemaakt met een relatief ‘bereikbare’ auto. We hebben helemaal geen zin om ‘m in te leveren; we willen doorrijden en nog jarenlang van ‘m genieten. Als het niet zo veel lastige problemen – opsporingsbevelen, een klopjacht, oneervol ontslag, een leven in de goot – met zich mee zou brengen, zouden we het doen.

Mercedes C 200 Estate

16/20

Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
184 pk / 300 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 233 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
128 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.702 x 1.810 x 1.457 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.525 kg
41 l (benzine)
490 / 1.510 l (bagage)

Prijzen
NL € 44.841 (25%)
BE € 38.357 (6v handbak)

Het vonnis
Mercedes heeft zichzelf overtroffen met deze generatie C-klasse Estate. Als we met de op één na kleinste benzinemotor al zo van ‘m genieten, dan wordt het nog wat met de meer uitbundige versies

Reacties