Bij Mercedes is het tegenovergestelde het geval. Daar is het aantal 4×4’s net een sprinkhanenplaag. Tel mee: GLA, GLE, GLE Coupé, GLS, GLC, sinds kort ook een GLC Coupé, en dan is er natuurlijk nog de robuuste G-klasse, de archetypische terreinwagen. Een type model waar het Land Rover na het vertrek van de Defender dus aan ontbreekt. Bij BMW kunnen ze er trouwens ook wat van, want binnenkort is er in iedere serie, van 1 tot en met 7, een X-model ver­krijgbaar. Die opmerkelijke opmars van de crossover heeft op zich niets te maken met een veranderend gebruikspatroon. Het kopend publiek lijkt te denken dat een SUV ze veilig door allerlei extreme omstandigheden heen zal slepen, van onverwachte sneeuwstormen tot overstromingen, modderlawines en ander natuurlijk onheil.

Dat is toch een illusie?

Vanzelfsprekend. Zodra jij met je crossover bij een door natuurgeweld versperde weg arriveert, staat het daar muurvast door andere weggebruikers, die er met hun normale auto’s niet doorheen kunnen, en dan kun jij ook geen kant op. Het aantal mensen dat in onze streken daadwerkelijk gebruik maakt van de terreincapaciteiten van hun auto blijft beperkt tot een handvol boeren die mestkarren en paardentrailers door een veld moeten kunnen trekken en wat fanatiekelingen, die vreemd uitgedost hun weekeinden spenderen op zoek naar dorpeldiepe modderpoelen. Een enkeling die zo fortuinlijk is heel landelijk te leven en een oprit heeft waarvoor een 4×4 noodzakelijk is, doet er verstandig aan de flinke meerprijs die je betaalt voor een beetje terreinwagen te investeren in het bestraten van zijn oprijlaan, dan kunnen ook familie en vrienden nog eens op bezoek komen. Nee, de almaar grotere populariteit van de crossover heeft weinig tot niets te maken met de noodzaak om onbegaanbaar terrein te bedwingen, maar alles met de fantasie van het koperspubliek. Het is een fijn idee dat je een auto bezit die over prima rijeigenschappen beschikt op de openbare weg, maar met zijn glimmende lichtmetalen velgen en luxueuze interieur ook heer en meester is in wat ruiger terrein. De Discovery Sport is zo’n auto. Een ruim familiemodel waar je met z’n zevenen in past. De achterste twee stoelen lijken weliswaar meer op een dwangbuis dan op een comfortabele zitplek, maar dat mag de pret niet drukken.

Waardoor is de Discovery Sport een auto voor op en naast de weg?

Vergeleken met de Mercedes en de BMW is de Discovery Sport een toonbeeld van slim gebruik van de aanwezige ruimte. Dat merk je vooral wanneer je de achterste stoelen neerklapt en er een bagageruimte ontstaat waar de andere twee niet aan kunnen tippen. Het ruime interieur heeft ook alles te maken met het feit dat het motorcompartiment van de Land Rover is ontworpen voor een dwarsgeplaatste viercilinder in plaats van een in de lengte geplaatste zesci­linder lijnmotor, zoals bij de BMW. Daarnaast is ook de achterkant groter, hoger en langer dan die van de X3 en de GLC. Fraaie styling zorgt ervoor dat de Discovery Sport niet op een vrachtwagen is gaan lijken maar er elegant uit ziet. Met de terreineigenschappen zit het natuurlijk snor. Terrain-response, geschikte banden, voldoende bodemvrij­heid en soepele vering zorgen ervoor dat de Discovery Sport onder vrijwel alle omstandigheden voldoende tractie heeft.

Hoe zit dat met de X3 en GLC?

Bij de BMW X3 is dat niet het geval. Zeker niet in deze M Sport-uitvoering. De bodemvrijheid kan er misschien net mee door, maar de stugge vering en lage banden zorgen ervoor dat je met deze BMW het terrein maar beter kunt laten voor wat het is. Tijdens onze terreintest leek de X3 meer op een 3-serie Touring op hoge hakken, want hij slipte voortdurend door, voornamelijk omdat de brede, lage banden geen grip konden krijgen in de modder.

De BMW bestormt iedere bocht met vurig enthousiasme

De GLC lijkt nog sterker op een stationwagen (in het bijzonder op een C-klasse Estate). De voor een crossover zo kenmerkende hoge zitpositie ontbreekt vrijwel volledig en dat is nu juist wat mensen zo aantrekt in dit segment. In de BMW zit je in ieder geval nog wat hoger dan het overige verkeer. Het hele voorkomen van de GLC is vloeiend en gestroomlijnd. In deze AMG Line krijgt de Mercedes 19 inch velgen en een sportonderstel. Wil je echt offroad kunnen gaan, dan kun je optioneel luchtvering met verstelbare demping en een offroad-techniekpakket bestellen. Dat voegt bijna 4.000 euro aan de aanschafprijs toe, maar stelt je waarschijnlijk in staat om met de GLC hetzelfde te doen als je met de Discovery Sport kunt.

Kunnen de auto’s ook gewoon in de stad rijden?

Nu we weten hoe het met de terreineigenschappen is gesteld, wordt het tijd om de drie auto’s terug te brengen naar hun meer natuurlijke habitat: de stad. Voordat we de snelweg bereiken, hebben we eerst nog een flink aantal kilometers b-weg voor de boeg. De Land Rover is voorzien van de nieuwe 2,0-liter diesel uit Jaguar-Land Rovers Ingenium-serie, gekoppeld aan een negentraps automatische versnellingsbak en goed voor 180 pk. De 2,1-liter viercilinder turbodiesel in de GLC 250 d levert 204 pk en 500 Nm en is eveneens voorzien van een negentraps automaat. De BMW is de oudste van de drie, maar heeft net als de Land Rover recent een nieuwe 2,0-liter diesel gekregen, in dit geval met een vermogen van 190 pk. De Mercedes is het snelst, maar ook het rumoerigst, hoewel de verschillen klein zijn. Alle drie zijn het moderne, schone dieselmotoren. Niets mis mee, maar niet bepaald inspirerend om mee te rijden. Het verbruik ligt volgens opgave bij alle drie rond de 1 op 19, maar verwacht in de praktijk vooral niet gunstiger uit te komen dan rond de 1 op 12. De actieradius van de twee Duitsers is een stuk ruimer door een tien liter grotere tank. Bij zowel de Land Rover als de Mercedes is de versnellingsbak op een frustrerende manier afgesteld, om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Je tuft rond met een laag toerental en in een hoge versnelling. Zelfs wanneer je het gas vrij diep intrapt, willen de automaten niet soepel terugschakelen, totdat ze opeens van gedachten veranderen en redelijk onbeholpen en in snelle successie verschillende versnellingen terugschakelen. De enige manier om hier verandering in te brengen, is ze in de sportstand te houden. Met de handgeschakelde zesbak van de BMW heb je daar natuur­lijk geen last van. We gingen ervan uit dat de X3 in M Sport-uitvoering de beste auto zou zijn op de weg, maar dat is maar ten dele zo. Met hulp van de scherpe besturing, korte veerweg en stugge dempers bestormt de BMW iedere bocht met vurig enthou­siasme. De X3 is zonder twijfel in staat om zich met gemak te me­­ten met een 3-serie Touring, maar als we tussen die twee zouden moeten kiezen, dan weten wij wel waar we de voorkeur aan geven: niet aan de SUV. De X3 haalt de lol uit het rijden, is eenzijdig en weinig communicatief.

Is er met de rest ook geen lol op de weg te beleven

De Land Rover laat zien dat het ook anders kan. Hij is zachter geveerd, dus je zou denken dat je nadrukkelijker heen en weer ge­­slingerd wordt, maar dat valt mee. De Discovery Sport is toegeeflijk en lenig, geeft zeker zo veel respons en is minstens zo direct als de BMW, maar tegelijk ook vele malen comfortabeler. Onze GLC is niet voorzien van de optionele luchtvering, waardoor de Mercedes in de stad wat bonkig is op kleine oneffenheden. Eenmaal op snelheid merk je daar niets meer van. Op de snelweg komt de GLC pas echt tot z’n recht en toont hij z’n ware aard als kilometervreter. Een echte Mercedes. Vergeleken met de Mercedes en de BMW rijdt de Discovery Sport het fijnst. De prijs die je daarvoor betaalt, is een minder fraai afgewerkt interieur, want daar blinken de Duitsers weer in uit. Grote vlakken hard zwart plastic doen goedkoop aan en de knopjes op het dashboard ogen ook wat twijfelachtig. Het schakelmateriaal in de Mercedes is uitgekozen met meer aandacht voor kwaliteit en minder focus op het drukken van de productiekosten. Het infotainmentsysteem in de Land Rover heeft verschillende apps waar je gebruik van kunt maken en het doet in grote lijnen wat het moet doen, maar het loopt generaties achter bij dat van Mercedes.

Zit er veel verschil in het interieur van de 4×4’s?

In de X3 zit je fier rechtop, geheel in SUV-stijl, maar dat is dan ook het enige waaraan je merkt dat je niet in een normale 3-serie van de vorige generatie zit. Het interieur van de GLC is ook vrijwel identiek aan dat van de C-klasse, maar dan in elk geval wel een C-klasse van de huidige generatie. Dat de GLC een nieuwere auto is dan de X3 zie je ook aan het feit dat Mercedes gebruik heeft gemaakt van het nieuwste, voornamelijk lichtmetalen platform.

‘Vergeleken met de Mercedes en de BMW rijdt de Discovery Sport het fijnst’

De Discovery Sport deelt wel wat interieurdelen met Jaguar, maar omdat Land Rover geen standaard sedans of stationwagens produceert, vallen er verder geen vergelijkingen te maken met de normale series, zoals dat bij andere merken kan. Dat maakt Land Rover als fabrikant uniek. Bij de andere twee koop je toch in eerste instantie een Mercedes of een BMW en pas in tweede instantie een SUV. De stoelen van de X3 hebben een nadrukkelijke kuipvorm, met zijwangen die elektrisch verstelbaar zijn om je tijdens stevig bochtenwerk op je plaats te houden. De stoelen van de Mercedes zijn groot en relatief plat. In eerste instantie zien ze er niet uitnodigend uit, maar ze weten je ook na verschillende uren rijden alert te houden. De Land Rover die wij rijden, heeft stoelen met veel minder elektrische verstelmogelijkheden, maar ze zijn redelijk comfortabel. Deze topuit­­voering heeft de enigszins ludieke naam ‘Land Rover Discovery Sport HSE Luxury’, en dat hele, wat protserige verhaal staat als een ultiem vertoon van exhibitionisme ook door middel van allerlei verschillend gekleurde en vormgegeven badges, schildjes en letters op diverse plaatsen op de carrosserie.

Merk je al deze verschillen in de prijzen?

Deze HSE Luxury met automaat staat in de prijslijst voor 70.300 euro. Dat is flink wat meer dan de GLC 250 d AMG Line automaat, die vanaf 64.049 euro verkrijgbaar is, en de handgeschakelde X3 xDrive20d M Sport, waarvoor een prijs vanaf 64.885 euro staat genoteerd. Daar staat tegenover dat de Discovery redelijk compleet is uitgevoerd. Wil je de twee Duitsers van de opties voorzien die nodig zijn om ze op het niveau van de Land Rover te brengen, dan zit je al snel op 70.000 euro. Daarbij moet gezegd worden dat het tegenwoordig vaak lastig is om een goede vergelijking te maken, aangezien losse opties in veel gevallen niet te kiezen zijn, omdat ze onderdeel uitmaken van een vastgesteld optiepakket. Voor al dat geld mag je wel wat verwachten en alle drie zijn het dan ook uitstekende auto’s, maar wij hebben toch een duidelijke voorkeur. De BMW valt als eerste af. De terreincapaciteiten zijn beslist onvoldoende om ‘m tot een echte SUV te maken, dus moet de X3 het van z’n rijeigenschappen hebben. Als je daar op uit bent, dan kun je veel beter een 3-serie Touring met xDrive nemen. Mooier, leuker, beter rijdend en vooral veel nieuwer.

Het eindoordeel

De Mercedes doet het offroad beter dan de BMW, dus zal er voor sommige kopers een voordeel zijn boven een C-klasse Estate. Wat rijeigenschappen betreft sluit je ook minder compromissen, maar dat is bij de Mercedes van geringer belang dan bij de BMW, want noch de GLC noch de C-klasse zijn echte scheurijzers. De GLC is net als de C-klasse een echte Mercedes en daarbij gaat het om zaken als comfort op de lange afstand, excellente afwerking, veiligheid en kwaliteit. Uiteindelijk wint de Land Rover Discovery Sport. Het is veruit de ruimste auto van de drie en hij ziet er geweldig uit. Op de openbare weg is de Discovery Sport bovendien uitste­kend, maar waar de weg ophoudt, daar kent de Land Rover z’n weerga niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)