Autotests

Kia ProCeed GT

Kia ProCeed GT - Foto 1Kia ProCeed GT - Foto 5Kia ProCeed GT - Foto 7Kia ProCeed GT - Foto 4Kia ProCeed GT - Foto 2Kia ProCeed GT - Foto 6Kia ProCeed GT - Foto 3Kia ProCeed GT - Foto 8Kia ProCeed GT - Foto 9Kia ProCeed GT - Foto 10

Ze konden het niet hard genoeg van de daken schreeuwen bij Kia: de nieuwe Ceed GT ziet eruit als een GTI, heeft het vermogen van een GTI, maar is echt, écht géén GTI. Wat dan wel?

Je kunt ze een hoop verwijten, de Kia-types, maar niet dat ze niet haarscherp in de gaten hebben wat wij consumenten van ze denken. Dat is trouwens over het algemeen reuze positief hoor, wat wel blijkt uit het feit dat Kia een van de weinige autofabrikanten is die zich niet de haren uit het hoofd trekt als het om de verkopen gaat. Wij vinden, volgens onderzoek van Kia zelf, dat Kia betrouwbaar spul maakt voor niet te veel geld. En verder, eh, vinden we er niet zo veel van. Veel ‘hoofd’, weinig ‘hart’, dus. Op zich niet erg, ware het niet dat het Kia een beetje tot de zwarte kousen van de autowereld maakt: braaf, keurig en allemachtig saai. Of je daar nou zo blij mee moet zijn?

Nu heeft Kia daar twee simpele oplossingen voor. Eén: met nieuwe modellen komen die wél hip en spannend zijn. Zo zijn ze druk bezig te kijken of ze die fraaie GT-conceptcar in productie kunnen gaan nemen (wij zien dat er wel van komen). Twee: bestaande modellen pimpen. Dat is stukken eenvoudiger en derhalve wat Kia nu gedaan heeft. De Ceed én ProCeed krijgen gezelschap van een heet broertje: de GT. ‘Nou, nou, heet: hou het liever op warm’, roepen de Koreanen ons in koor toe, want ze zijn als de dood dat we de Ceed GT als een hot hatch of een GTI zien. Ze zijn net gewend aan het feit dat het nu iets léúks moet worden, maar meteen helemaal het diepe in: nee. Het moet wel een normale auto blijven voor normale mensen die af en toe behoefte hebben aan net niet normale prestaties.

Die gedachte hoeft een beduidend woester uiterlijk niet in de weg te staan, zo blijkt. De ProCeed GT ziet er bijzonder prettig uit. De neus is opgefleurd met een grote grille en twee glimmend zwarte vlakken met vier led-dagrijlampen aan weerszijden. Ook de achterkant is lekker aangedikt, met verticale rijen lampen (heeft met een beetje fantasie iets Ford Mustang-achtigs), een diffusor en twee dikke uitlaten. Minder geslaagd zijn de zijskirts; die zien er een beetje Halfords uit. Dan zijn de deels zwarte 18 inch velgen weer een stuk beter gelukt.

Binnenin zal het je ook niet ontgaan dat deze ProCeed een sportievere inslag heeft. Het belangrijkst zijn de voortreffelijke Recaro-stoelen. Deze firma heeft nog nooit een flutstoel gemaakt en als ze het deze keer geprobeerd hebben, is dat jammerlijk mislukt. Ze bieden veel zijdelingse steun, hebben lekker lange zittingen, zijn uitstekend verstelbaar en je kunt zelfs nog een kussentje oppompen voor extra steun in je lendenen. De meeste stiksels zijn rood en er is een riant met knoppen bekleed sportstuur dat je fijn vastpakt. De snelheidsmeter is geen ‘echte’ meter maar een scherm, wat de mogelijkheid biedt voor een leuk foefje: met het GT-knopje op het stuur kun je daar een ander scherm mee oproepen waardoor de snelheidsaanduiding met digitale cijfers geschiedt en er twee klassieker ogende meters zijn voor de turbodruk en de hoeveelheid Newtonmeters die je gebruikt. Smoelt cool.

1 Reactie

Dennis
23-09-2013 20:26:20

Hallo,

wanneer gaan jullie deze is over het circuit heen blazen?

ben zo benieuwd wat jullie nou echt van deze auto vinden!?
ik lees al zoveel wat mensen er hier van vinden maar ben zo benieuwd wat jullie er van vinden.

groetjes Dennis

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...