Ze konden het niet hard genoeg van de daken schreeuwen bij Kia: de nieuwe Ceed GT ziet eruit als een GTI, heeft het vermogen van een GTI, maar is echt, écht géén GTI. Wat dan wel?

Je kunt ze een hoop verwijten, de Kia-types, maar niet dat ze niet haarscherp in de gaten hebben wat wij consumenten van ze denken. Dat is trouwens over het algemeen reuze positief hoor, wat wel blijkt uit het feit dat Kia een van de weinige autofabrikanten is die zich niet de haren uit het hoofd trekt als het om de verkopen gaat. Wij vinden, volgens onderzoek van Kia zelf, dat Kia betrouwbaar spul maakt voor niet te veel geld. En verder, eh, vinden we er niet zo veel van. Veel ‘hoofd’, weinig ‘hart’, dus. Op zich niet erg, ware het niet dat het Kia een beetje tot de zwarte kousen van de autowereld maakt: braaf, keurig en allemachtig saai. Of je daar nou zo blij mee moet zijn?

Nu heeft Kia daar twee simpele oplossingen voor. Eén: met nieuwe modellen komen die wél hip en spannend zijn. Zo zijn ze druk bezig te kijken of ze die fraaie GT-conceptcar in productie kunnen gaan nemen (wij zien dat er wel van komen). Twee: bestaande modellen pimpen. Dat is stukken eenvoudiger en derhalve wat Kia nu gedaan heeft. De Ceed én ProCeed krijgen gezelschap van een heet broertje: de GT. ‘Nou, nou, heet: hou het liever op warm’, roepen de Koreanen ons in koor toe, want ze zijn als de dood dat we de Ceed GT als een hot hatch of een GTI zien. Ze zijn net gewend aan het feit dat het nu iets léúks moet worden, maar meteen helemaal het diepe in: nee. Het moet wel een normale auto blijven voor normale mensen die af en toe behoefte hebben aan net niet normale prestaties.

Die gedachte hoeft een beduidend woester uiterlijk niet in de weg te staan, zo blijkt. De ProCeed GT ziet er bijzonder prettig uit. De neus is opgefleurd met een grote grille en twee glimmend zwarte vlakken met vier led-dagrijlampen aan weerszijden. Ook de achterkant is lekker aangedikt, met verticale rijen lampen (heeft met een beetje fantasie iets Ford Mustang-achtigs), een diffusor en twee dikke uitlaten. Minder geslaagd zijn de zijskirts; die zien er een beetje Halfords uit. Dan zijn de deels zwarte 18 inch velgen weer een stuk beter gelukt.

Binnenin zal het je ook niet ontgaan dat deze ProCeed een sportievere inslag heeft. Het belangrijkst zijn de voortreffelijke Recaro-stoelen. Deze firma heeft nog nooit een flutstoel gemaakt en als ze het deze keer geprobeerd hebben, is dat jammerlijk mislukt. Ze bieden veel zijdelingse steun, hebben lekker lange zittingen, zijn uitstekend verstelbaar en je kunt zelfs nog een kussentje oppompen voor extra steun in je lendenen. De meeste stiksels zijn rood en er is een riant met knoppen bekleed sportstuur dat je fijn vastpakt. De snelheidsmeter is geen ‘echte’ meter maar een scherm, wat de mogelijkheid biedt voor een leuk foefje: met het GT-knopje op het stuur kun je daar een ander scherm mee oproepen waardoor de snelheidsaanduiding met digitale cijfers geschiedt en er twee klassieker ogende meters zijn voor de turbodruk en de hoeveelheid Newtonmeters die je gebruikt. Smoelt cool.


De motor is de 1.6 die we uit andere Kia-producten kennen, maar nu met turbo. Hij levert daardoor liefst 51 procent meer vermogen (204 pk) en, jawel, 61 procent meer koppel (265 Nm). Met de prestaties is verrekt weinig mis: van 0 naar 100 km/u kan in 7,7 seconden, de top is 230 km/u. Daarmee zit je niet direct in de GTI/RS/OPC/ST-regionen (die blijven allemaal onder de 7 seconden), maar leuk meekomen is geen enkel probleem.

De motor presteert uiterst gelijkmatig; hij pakt bij elk toerental makkelijk op en loopt dan in één streep door naar het maximum – van turbovertraging is nauwelijks sprake. Van geluid helaas ook niet; als je de GT van buiten hoort, produceert ie een mooi donker brommetje, maar binnenin hoor je daar zo goed als niets van. Jammer, want sportiviteit ‘beleef’ je ook door wat hoorbare rock-’n-roll uit de uitlaat. Gaan ze nog naar kijken, zo werd verteld.

Wat de ProCeed GT echt onderscheidt van die andere, meer hardcore kleintjes, is z’n onderstel. Hoewel het een stuk harder is dan dat van de normale Ceeds (Kia claimt bijvoorbeeld dat de stijfheid van de schokdempers bij inveren 50 procent en bij uitveren zelfs 200 procent is toegenomen), blijft de nadruk overduidelijk op comfort liggen. Het pleit voor de kwaliteit van het onderstel, dat al dat comfort niet eens heel erg in de weg zit als je bochten eens wilt laten zien wie er nu eigenlijk de baas is. Vooral de voorkant is vrij zacht geveerd, wat je wat vriendelijk onderstuur oplevert, maar echt hinderlijk wordt dat zelden. Het valt wel op dat de verder prima werkende elektrische stuurbekrachtiging de draad een beetje kwijtraakt als de bochten zich snel aaneenrijgen; dan lijkt hij zich soms te verslikken in de hoeveelheid bekrachtiging die hij denkt dat je nodig hebt waardoor het stuurgevoel sterk wisselt. Jammer, maar erg vaak zal je er (zeker in onze lage landen) niet mee geconfronteerd worden.

Niet onbelangrijk (naast die nog altijd unieke zeven jaar garantie) is het uitrustingsniveau van de GT. Echt, je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het zit er standaard op. Van 'normale' dingen als volautomatische airco en een fatsoenlijke stereo, tot navigatie en een achteruitrijcamera, je krijgt het er allemaal ongevraagd bij. Het is zelfs zo erg dat er maar twee opties zijn: een panoramaschuifdak en metallic lak. Kom daar eens om bij Duitse merken…

Het is aangenaam gezelschap, zo’n ProCeed GT. Het is inderdaad geen GTI, maar door z’n nadruk op praktische bruikbaarheid is ie wel een vlotte jongen die voor een brede doelgroep aantrekkelijk kan zijn. Zoek je een vlijmscherp sturend scheermes, ga dan vooral ergens anders kijken. Gaat je hart uit naar een snelle, betrouwbare en niet al te idioot dure auto die niet elke seconde het onderste uit jouw kan eist, dan zou je hiermee wel eens perfect bediend kunnen zijn.


Kia ProCeed GT



13/20



Motor

1.591 cc

viercilinder turbo

204 pk / 265 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 7,7 s

top 230 km/u



Verbruik/uitstoot

7,4 l/100 km

171 g/km CO2, D-label



Afmetingen

4.310 x 1.780 x 1.430 mm (L x B x H)

2.650 mm (wielbasis)

1.359 kg



53 l (benzine)

380/1.225 l (bagage)



Prijzen

NL € 29.995 (25%)

BE n.n.b.



Het vonnis

Het plaatje dat Kia schetst klopt aardig: dit is geen GTI. Wel is hij, qua uiterlijk én prestaties vlot en leuk om te rijden. Dat maakt de GT zeker gezien prijs en garantie tot een uitstekende aanbieding

Reacties

Meer van TopGear