Eerder reden we met de Kia Pro_cee’d 1.6 diesel, voor deze editie schoven we achter het stuur van een benzinevariant.
 
Ja, ik geef het meteen toe: enige tijd terug schreven we ook al over de Pro_cee’d, maar ondertussen hebben we – in Nederland – met een andere versie van de nieuwkomer gereden. In de buurt van Tilburg gingen we een blok om met de 1.6 benzine in de X-ecutive uitvoering. Wat valt er te zeggen over deze variant?
 
Wel, allereerst moet ik even kwijt dat ik het helemaal eens ben met wat mijn collega schreef over de nieuwe Kia. Je kunt het nu dus ook van mij aannemen: de Pro_cee’d is (ondanks z’n onmogelijke naam) een goed ding – ook met de 1,6-benzinemotor onder de kap. Dat is maar goed ook, want de Pro_cee’d zal het zwaar te voorduren krijgen met concurrenten als de Ford Focus, de Opel Astra GTC, de Peugeot 308 en de Toyota Auris. Dit zijn nog niet eens alle tegenstrevers, maar je begrijpt wel waar ik naartoe wil: de keuze in het zogeheten C-segment is simpelweg enorm.
 
Ik vraag me dus af of de nieuwe Kia de eerste keuze zal zijn van de consument als de aanschafprijs geen rol zou spelen. Inderdaad, als, want de prijs speelt in de meeste gevallen wel een grote rol – maar ja, hetzelfde geldt voor merkimago. De Pro_cee’d is in ieder geval gunstig geprijsd. De instapprijs van de auto bedraagt namelijk 18.995 euro en voor dat bedrag krijg je best een rijke standaarduitrusting met onder meer lichtmetalen velgen, airco en zeven jaar garantie. Dat zijn belangrijke extra’s ten opzichte van de andere merken.
 
Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken aan de 1.6 CCVT is het geluid dat de motor produceert. Het klinkt wel goed, maar het is naar mijn smaak iets te luidruchtig en het kwam zelfs rumoeriger op me over dan het geluid van de dieselversie die ik vlak erna reed.
 
Verder doet de Pro_cee’d het prima met de viercilinder benzinemotor. Het is geen uitgesproken sportieve auto zoals een Golf GTI, maar meer een combinatie van comfort en sportiviteit, in een 40/60-verdeling. Dat is prima voor dagelijks (zakelijk) gebruik, maar wie graag echt de klinkers uit de straat wil trekken en toch een soort van GTI-concurrent ambieert, moet wachten op de snelle versies van de Pro_cee’d. Naar verluidt komt er namelijk een diesel met circa 190 pk en/of een benzineversie met maar liefst 225 pk. Hoe, wanneer en wat is nog niet duidelijk, maar als we Kia mogen geloven, komt er in ieder geval een soort van Pro_cee’d GTI. Doe ons die straks dan maar, voorlopig vermaken we ons wel met de 1.6 CCVT.
 

Reacties

Meer van TopGear