Van elke tien Kia Ceeds die de showroom uitrijden, zijn er acht stations. De nieuwe kan dus maar beter een beetje goed zijn.

Je kunt van Koreanen beweren wat je wilt, maar luisteren kunnen ze. Of afkijken, als dat woord je beter bevalt. Het is inmiddels een enorm cliché, maar een tijd geleden die eerder maanden dan jaren lijkt, maakten ze pure rommel. Het eeuwige commentaar: probeer nou eens iets te maken dat er leuk uitziet, niet van tweedehands vuilniszakken in elkaar gemikt is, degelijk aanvoelt en voorzien is van wat leuke, praktische snufjes. Nou: dat hebben ze gedaan.

Kijk ‘m daar staan, die nieuwe Ceed Sportswagon. Hij ziet er uitstekend uit – strak genoeg om niemand voor het hoofd te stoten (misschien vinden sommige mensen broertje Hyundai i30 Wagon net iets té), maar met genoeg schwung en fraaie details om niet saai te worden. Binnenkant: idem dito. Keurige materialen, een alleszins overzichtelijk ontwerp, goed gemaakt en wat pianolak-accenten om het af te maken – niets mis mee. Goed, er zitten meer knoppen op het stuur dan op een gemiddeld computertoetsenbord, maar dat is tegenwoordig nu eenmaal hip.

Wat opvalt, is de enorme hoeveelheid praktische frutsels. Bekerhouders, gekoeld dashboardkastje, sfeerverlichting, vakje voor je zonnebril, een sleuf in de make-upspiegel voor een tol- of parkeerkaartje, usb-aansluiting, achteruitrijcamera, navigatie, automatisch inparkeren – het zit erop of het kan erop.

Dat gaat door tot in de bagageruimte. De vloer is vlak en blijft dat als je de achterbank neerklapt, en is voorzien van rails waarin een stang en gordels passen om bagage mee vast te zetten. Onder de vloer zitten grote vakken voor extra spulletjes. Een 12V-aansluiting is er ook. En nog wat vakjes. Alles is eerder vertoond, maar wel slim en praktisch.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over het rijden. En daar is ook al niet veel mis mee. Er is één diesel- en één benzinemotor, allebei 1.6. De motoren blinken nergens in uit, maar doen wat ze moeten doen. Erg vlot is ‘onze’ 135 pk sterke benzinemotor niet (0 naar 100 in 10,2 seconden, top 192 km/u), maar dat sluit aardig aan bij het comfortabele onderstel. Verwacht verder ook geen feedback van de besturing of meer van dat soort sportiviteiten, daar is deze Kia niet voor. Maar wie gewoon een fraaie, ruime, riant uitgeruste station zoekt voor niet te veel geld (vanaf 18.995 euro, maar daar zit niet eens airco op – de aardige beginnen bij twee mille meer), die kon bij Kia nog wel eens helemaal aan het juiste adres zijn.


Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI Super Pack



13/20



Cijfers

0-100 km/u: 10,2 s

Top: 192 km/u

Verbruik: 6,0 l/100 km

Motor: 1.591 cc, viercilinder benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 135 pk

Koppel: 164 Nm

Gewicht: 1.216 kg

CO2: 134 g/km



Prijs

NL € 24.995

BE n.n.b.



Vonnis

Om te rijden niets bijzonders, maar wederom een prima aanbieding: veel ruimte en uitrusting voor concurrerende prijzen, in een aantrekkelijke verpakking

Reacties

Meer van TopGear