Hij oogt misschien wat liefjes voor een heuse Jeep – zeker voor eentje met het predicaat Renegade én Trailhawk – maar in deze stoere legergroene kleur met geinige opties is het een veelzijdige auto. Ook in het terrein.

De Trailhawk is degene die je moet hebben

Hij mag dan wel gebaseerd zijn op een Fiat en onderdelen hebben van Chrysler, dat maakt ‘m er niet per se minder om. We weten allemaal dat kleinere autofabrikanten van elkaars expertise gebruik moeten maken om te overleven. Dat doet Jeep, zeker gezien de verkoopresultaten in de Verenigde Staten, bijzonder goed. En over overleven gesproken: in deze uitvoering, de Jeep Renegade 2.0 4WD Trailhawk, kun je gerust een klein wereldreisje ondernemen.

De Trailhawk-uitvoering kost je natuurlijk wat meer dan de basis-uitvoeringen, maar daar krijg je een hoop zinnigs en leuks voor terug. Zo heeft de Trailhawk meer bodemvrijheid (208 millimeter in totaal) waardoor ie in ruig terrein veel beter uit de voeten kan. Met z’n vierwielaandrijving en z’n Selec-Terrain-II-tractieregeling – een mond vol om de aandrijving zich te laten aanpassen aan de ondergrond, in combinatie met hoge en lage gearing en hill descent control voor makkelijke afdalingen – moet je zelfs in de woestijn een eind kunnen komen.

Wij hadden helaas geen woestijn tot onze beschikking

Maar een off-road-terrein in het Brabantse Loon op Zand. Daar ploetert de Jeep Renegade 2.0 4WD Trailhawk zonder problemen door mul zand. Modderplassen en serieuze bulten doet hij zonder enige moeite. De tractieregeling zorgt ervoor dat we onder alle omstandigheden grip houden.

Ook op de openbare weg, toch z’n natuurlijke habitat, rijdt ie prima. De negentraps automaat schakelt niet heel vlot. Z’n 2,0-liter diesel met 170 pk maakt ‘m ook geen strepentrekker maar het koppel van 350 Nm zorgt ervoor dat je snel van z’n plek komt. Door z’n verhoogde bodemvrijheid lever je wel wat comfort in bij snel genomen bochten. Hij lijkt iets meer over te hellen dan de standaard Renegade. Daar valt mee te leven als je vervolgens weer fijn de struiken in schiet.

Wat moet hij kosten?

De prijs van 43.440 euro in Nederland en 33.000 euro in België is niet mis. Je hebt er ook een BMW X1 voor (die beter rijdt, en iets minder in het terrein presteert). De Trailhawk is nogal volgestopt met opties. Waaronder een infotainmentsysteem inclusief navigatie met een 5-inch touchscreen. Audio krijg je via zes speakers, 17-inch lichtmetaal, hier en daar leer en – handig – bodembeschermplaten voor de transmissie. De brandstoftank en voorwielophanging krijg je er gratis bij. Dat laatste maakt z’n missie onmiskenbaar duidelijk: zoek de wildernis op.

De Jeep Renegade 2.0 4WD Trailhawk is een goede, complete aanbieding. Hij is capabel genoeg om off-road te gaan en prima voor de openbare weg. Ruimte zat, hoge instap en best wel exclusief ook. Neem ‘m in het legergroen zoals op de foto’s – dat fleurt je woonwijk lekker op.

Jeep Renegade 2.0 MultiJet 4WD Trailhawk



Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 3.750 tpm
350 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
151 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.259 x 1.805 x 1.697 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.610 kg
48 l (diesel)
351 / 1.297 l (bagage)

Prijzen
NL € 43.440
BE € 33.000

VONNIS
Veel terreinvaardiger dan de andere Renegades en vol met lekkere extra’s: daar staat wel een forse prijs tegenover en een iets minder rijcomfort op de openbare weg. Maar een hobbelig weiland lust ie rauw, dat kan ook wat waard zijn

Reacties