De Compass was altijd het zielige schoothondje van het Jeep-gamma. Nu zit er eindelijk een stoer sausje overheen.
 
In de categorie ‘welkome facelifts’ scoort deze onbehoorlijk hoog. De Jeep Compass, met z’n bedelende ogen en hangende oortjes, was nooit echt wat een potentiële Jeep-koper voor ogen had als hij eens z’n baard liet staan en zo’n zanderige showroom binnenwandelde. Helemaal niet als er voor minder geld een bijna even grote en veel beter smoelende Patriot naast geparkeerd stond. Toen er een Fiat-wind door het merk waaide, kwam men al snel met een oplossing: de oude Patriot eruit, en de Compass ombouwen tot een mini-Grand Cherokee. Een Small Cherokee, zo je wilt.
 
Het compacte SUV-segment, waarin onder andere ook de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga en Toyota RAV4 opereren, wordt wereldwijd steeds belangrijker. Jeep stond erbij en keek ernaar, maar gaat nu eindelijk serieus meedoen. Dat wil zeggen: al in 2013 wordt deze Compass vervangen door een compleet nieuw model. Moet je daarop wachten, of kun je nu best naar de dealer rennen voor deze opfrisversie?
 
Laten we het kernachtig zeggen: mwah. Er is absoluut een hoop te zeggen voor deze Compass, zoals dat ie er duizendmaal beter uitziet dan voorheen, dat ie nu eindelijk ook het stempel ‘Trail-Rated’ mag dragen (Jeeps waarborg dat hun auto’s serieus het terrein aankunnen) en dat ie nu met vier verschillende motoren leverbaar is in plaats van met één. Daaronder vind je ook de 2.1 CRD met 163 pk waarin wij reden: een machine van Daimler met meer dan voldoende pit, prettig responsief en nog zuinig ook. Verder is de Compass ruim zat, is het onderstel nu merkbaar wat Europeser (lees: harder) afgesteld, en heeft het ding zelfs een dosis optionele humor aan boord in de vorm van een uitklapbare ‘boombox’ speaker-set in de kofferklep, voor tijdens het picknicken. Dat is dus allemaal het probleem niet.
 
Wat het meest knaagt, is de verfijning die nog steeds op veel vlakken ontbreekt. Waar de nieuwe Grand Cherokee juist indruk maakt door de middelmatigheid op gebied van afwerking en comfort te ontstijgen, is het maar al te duidelijk dat deze Compass in feite een oud model is. Zo maakt de motor behoorlijk wat herrie. Maar nog niet zo veel als het onderstel; op slecht wegdek is het net of er vier boze omaatjes met bezemstelen tegen hun plafond staan te tikken of het daarboven wat rustiger kan. De schakelpook is onnauwkeurig en maakt lange slagen. Het rempedaal voelt aan als een natte graspol; gedoseerd remmen vergt wat oefening. De interieurplastics zijn hier en daar verbeterd, maar dingen die je regelmatig aanraakt, zoals de raambediening, zijn toch weer van omgesmolten Lego-blokjes gemaakt.
 
De Compass is met z’n nieuwe look een heel aardige auto, maar veel indruk maakt ie nog steeds niet. Geen nood: als we de Grand Cherokee als hint mogen opvatten, komt dat in 2013 helemaal in orde.
 
 

Specificaties: 2.1 CRD Limited 4WD 163 pk


 

Leuk 

Ziet er sjiek en volwassen uit...

 

Niet leuk 

...maar schijn bedriegt een beetje

 

TopGear-vonnis

Een klassieke Jeep: een ruig voorkomen, maar je moet wel wat onhebbelijkheden voor lief nemen

 

Prestaties  

0-100 km/u 10,6 sec., top 201 km/u, 6,6 l/100 km

 

Techniek  

2.143 cc viercilinder, vierwielaandrijving, 163 pk, 320 Nm, 1.680 kg, 172 g/km CO2

 

Doen!   

Die stereo met achterklep-speakers, cool



 

Niet doen 

Je interieur schoonspuiten, het is geen Wrangler



 

Prijs NL € 44.930

Prijs BE n.n.b.

Reacties

Meer van TopGear