Het heeft even geduurd voordat je in een Fisker Karma kon rijden, maar inmiddels zijn er alweer honderd uitgeleverd in Nederland. Visueel een grote verrijking.
 
Eind 2007 kondigde Henrik Fisker de komst van de Karma aan, pas eind 2011 konden de eerste auto’s officieel op kenteken worden gezet. De levering vond vanaf begin 2012 plaats en inmiddels hebben al honderd mensen een Karma in eigendom. Als je wel eens in de buurt van Hilversum komt, zie je ze af en toe rijden, maar vooralsnog is het verder een zeldzaamheid op de Nederlandse en Belgische wegen.
 
Natuurlijk heeft het even tijd nodig: Fisker is een nieuw merk, dit is het eerste model en het nog jonge bedrijf heeft in financiering-technische zin nogal wat hobbels moeten nemen, maar dit eerste eindresultaat mag er zijn. De Karma is een volwassen, grote en luxe limousine geworden die ontstellend aardig voor het milieu is. Qua grootte houdt ie het midden tussen een BMW 5-serie en een 7-serie, al is de binnenruimte achterin beperkter dan in voornoemde modellen.
 
De Karma is een elektrische auto met range-extender: hij rijdt ongeveer 80 kilometer elektrisch met volle accu’s, daarna springt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo bij om de accu’s te laden. De benzinemotor drijft dus niet de wielen aan. Het werkt zo: achterin liggen twee elektromotoren die samen 403 pk naar de achterwielen kunnen sturen, afkomstig van een pakket lithium-ion accu’s die laag en in het midden van de auto liggen. Zijn die accu’s leeg, dan fungeert de benzinemotor als generator om de accu’s bij te laden, zodat de elektromotoren weer stroom hebben om de wielen aan te drijven. Een simpele oplossing die het grootste nadeel van elektrische auto’s wegneemt: je kunt er onbeperkt elektrisch mee blijven doorrijden (zolang je benzine voor de benzinemotor hebt natuurlijk).
 
Fisker geeft op dat je 483 kilometer kunt rijden met volgeladen accu’s en een volle tank (waarin 35,7 liter gaat) benzine aan boord. Het dak van zonnepanelen zorgt bij voldoende licht voor nog een beetje extra stroom dat meestal wordt aangewend om de klimaatcontrole van energie te voorzien. Als concept ziet dit geheel er dus veelbelovend uit. Bijna 500 kilometer rijden met 37 liter benzine en een gemiddelde CO2-uitstoot van 51 g/km. Het klinkt ons als dé oplossing voor de komende tien jaar in de oren.
 
Nu moet je even weten dat de Karma maar liefst 2.404 kilo weegt. Dat is ruim 230 kilo meer dan een Mercedes S-klasse 65 AMG met lange wielbasis. Het is dan ook niet gek dat de benzinemotor van de Karma 260 pk levert om stroom op te wekken voor de 403 pk’s die de elektromotoren kunnen leveren, anders komt ie simpelweg niet van z’n plek. Gelukkig is het maximaal beschikbare koppel 1.330 Nm, 80 Nm meer dan een Bugatti Veyron, om eens wat te noemen. Dat zorgt al bij al voor uitstekende prestaties.
 

 
Je rijdt een Karma of in Stealth Mode (geheel elektrisch) wanneer de accu’s voldoende geladen zijn, of in Sport Mode (dan springt de range-extender permanent bij). In Stealth gaat ie in 7,9 seconden van 0 naar 100, in Sport in 6,3 seconden. De topsnelheid ligt in het eerste geval op 153 km/u, in Sport haalt ie 200 km/u. Ook dit zijn waarden waarmee we prima kunnen leven, al zal je bij het telkens volledig benutten van dit potentieel geen 83 kilometer elektrisch kunnen rijden. Anders gezegd: als je bent gezegend met een vrolijke, vlotte rijstijl, hoe groen blijft de Fisker dan nog?
 
Wij zeggen: groen genoeg. Een ochtend in vlot tempo door Nederland scheuren, lukt net geen 40 kilometer elektrisch. In vlot tempo wil zeggen: bij elk stoplicht een sprintje, op tempo invoegen op de snelweg en continu tussen de 100 en 150 km/u rijden (op de snelweg dan). Wanneer je na de 40 elektrische kilometers blijft doorblazen, helpt de benzinemotor een handje met een stevig gemiddeld verbruik van bijna 1 op 8. Goed voor pakweg 280 kilometer bereik. Ga je dus heftig aan de slag in de Karma, dan red je het alsnog om zo’n 320 kilometer ver te komen, maar we hebben er alle vertrouwen in dat de opgegeven actieradius van 483 kilometer haalbaar is als je rustig rijdt.
 
‘Bijna 500 kilometer rijden met 37 liter benzine en een gemiddelde CO2-uitstoot van 51 g/km. Het klinkt ons als dé oplossing voor de komende tien jaar in de oren’
 
Je zou verwachten dat een auto van bijna 2,5 ton, ondanks z’n vermogen, de rijdynamiek van een pantserwagen heeft, maar dat valt reuze mee. De afwezigheid van stevig motorgeluid en het zoemen van de elektra geven je het gevoel in een straalvliegtuig te zweven. Zolang dat rechtuit gaat, zoef je vorstelijk naar je bestemming. Op krappere, bochtige wegen, moet je wel even aan de bak: niet dat het hard werken is, maar de Fisker heeft een tamelijk onoverzichtelijke carrosserie als gevolg van al die fraaie welvingen. Dat betekent dat je even moet wennen aan de besturing en het in de bocht mikken van de auto. Gelukkig ligt het zwaartepunt van de auto erg laag, zodat er nog een tikje dynamiek overblijft, maar zo soepel en snel als een 5- of 7-serie van BMW zich laat rijden, daar komt de Fisker niet bij in de buurt.
 
Ook qua afwerking kan ie niet tippen aan het interieur van een in prijs vergelijkbare Audi, BMW, Lexus of Mercedes. Het ziet er binnenin netjes uit, soms zelfs meer luxueus dan bij genoemde concurrenten, en hier en daar zelfs futuristisch, maar de strakheid waarmee de interieurs van de collega’s van de lopende band rollen, wordt in de Karma niet gehaald. Logisch, gezien de veel kleinere aantallen die Fisker maakt, maar een A8-eigenaar die overstapt in een Karma zal het verschil direct ervaren.
 
Is dat heel erg? Nee. De prijs is voor een hightech auto als deze goed, je rijdt in iets dat zeer exclusief is, behoorlijk vlot zelfs, en je bent nog milieubewust bezig ook. Daarmee heeft Fisker in het hogere segment een ijzersterke troef in handen. Eentje die je zeker moet overwegen.

Fisker Karma EcoSport

 

16/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 6,3 s

Top: 200 km/u

Verbruik: 2,1 l/100 km

Motor: 2 x elektro + 1.998 cc viercilinder turbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 403 pk

Koppel 1.330 Nm

Gewicht: 2.404 kg

CO2: 51 g/km

 

Prijs

NL: € 116.025

BE: € 119.911 (haha)

 

Vonnis

Beste groene én luxe auto die je kunt kopen: ook nog exclusief en snel met als bonus dat de actieradius geen beperking is. Het kan dus best, heerlijk elektrisch rijden

Reacties

Meer van TopGear