Een snelle Panda: laten we eens gek doen, moeten ze bij Fiat gedacht hebben. Een snelle Panda…
 
Het kan verkeren. Eerlijk gezegd hadden we ons eindoordeel al klaar na een testrit van een kleine honderd kilometer met de Fiat Panda 100HP. 8/20, dachten we. Niet dat de Panda 100HP tegenviel, want er mankeert helemaal niets aan. Maar we vonden de prijs aan de hoge kant. Maar toen we thuisgekomen de eigen koopgids er maar eens op na sloegen, bleek dat we ons ongelijk dienden te erkennen. Voor de kleine veertienduizend euro die Fiat wenst te ontvangen kun je eigenlijk alleen bij Suzuki terecht voor een Swift met een 1,5-liter. En dan hebben we het puur over prestaties, want dat betreft een driedeurs versie die vast ook niet alle sportieve opsmuk heeft van de Panda.

Verkijk je overigens niet op die wielkastverbreders, zijskirts, achterspoiler en de sportieve bumpers. Het is geen uiterlijk vertoon, maar de onderstreping van zijn sportieve aspiraties. Er is zelfs een heuse sportknop gemonteerd. Niet dat er dan nog meer pk’s ontsnappen, maar gaspedaal en stuur zouden sneller reageren. We schrijven ‘zouden’, want we hebben het verschil niet vast kunnen stellen. Maar wie zou die knop niet indrukken? Honderd pk is echt afdoende voor een Panda, al hopen we dat Fiat ooit weer voldoende goed bij kas komt dat er een Abarth-versie kan worden gepresenteerd.

Reacties

Meer van TopGear