Over het algemeen wordt de California T niet gekocht door doorsnee Ferrari-rijders. Het zijn veelal mensen die de auto dage­lijks willen inzetten. Ze hebben geen behoefte aan een moeilijke instap of al te veel herrie aan hun hoofd. Mensen, kortom, die op zoek zijn naar luxe, comfort en sereniteit – met een ietwat gloeiend Italiaans randje.

Maar natuurlijk zijn er ook mensen die simpelweg een Ferrari met een V8 willen. Een open dak is ook altijd fijn. Maar dat zijn mensen die lekker de beest willen uit te hangen. Die mensen zouden met de standaard Cali hier en daar wellicht iets tekortkomen, zo ondervonden we ooit toen we die auto testten op de verkruimelde wegen in de bergen rond Maranello. Het geluid was qua volume vrij bedeesd en het onderstel was zo toegeeflijk dat de flapjes achter de wielkasten in sommige snelle hobbelbochten de grond aantikten.

Wil je een scherpere California T? Dan hoef je voortaan bij de dealer alleen maar de toverwoorden ‘Handling Speciale’ uit te spreken. Voor dit pretpakket vraagt Ferrari een bedrag van 7.018 euro. Niet eens zo gek als je bedenkt dat de (speciaal voor de HS her­ziene) magnetorheologische dempers van 3.993 euro hier ook bij zijn inbegrepen. Wat je verder krijgt? Stijvere veren (16 procent voor, 19 procent achter), een luidere uitlaat, een 30 procent sneller op- en 40 procent sneller terugschakelende transmissie, en een opnieuw geprogrammeerde manettino-knop met grotere verschillen tussen de rij-modi. Ook krijg je een matgrijze grille en diffuser en matzwarte uitlaatpijpen.

Verandert er motorisch nog iets in de Ferrari California T Handling Speciale?

Nee motorisch verandert er niets. Dit betekent dat het turbokoppel nog steeds in de lagere versnellingen wordt begrensd om je aan te sporen om ver in de toeren door te trekken. Een gimmick, maar het werkt. We jagen de Ferrari California T Handling Speciale keer op keer naar het rood en worden daarbij beloond door meer geknal en gesputter uit de uitlaten dan we ons van de standaard auto herinneren. In de Comfort-stand houdt de Cali T zijn waffel. Dat is vooral fijn op de snelweg, want dan is het gedreun wat ongepast voor een GT.

In de bochten is het verschil met de standaard auto enorm. We hebben het nog altijd over een klapdakcabrio met een vrij hoog zwaartepunt. Agiel zouden we ‘m niet direct noemen, maar er is merkbaar minder rolneiging en een vertrouwenwekkende hoeveelheid hou­vast. Daarnaast is het verbazend hoe vriendelijk de Ferrari California T Handling Speciale is. Hij maakt zijn capaciteiten toegankelijk voor de grootste leek: gooi je de auto in de bocht, dan is er een initieel toefje veilig onderstuur, waarna jij en de California op gevoel jullie lijn vinden en met een noodgang door­halen. Voor wie vindt dat de stabiliteitscontrole iets te veel op z’n hoede is, zijn de hulpjes uit te schakelen – en zelfs dan wordt de Cali nooit giftig of link. Terwijl je toch met een 560 pk sterke Ferrari onderweg bent.

Is deze Ferrari California T Handling Speciale een hardcore ­circuitmonster? Allesbehalve; daarvoor heeft Ferrari andere modellen in het gamma. Maar dat hun ultieme cruiser nu z’n repertoire van trucs en kunstjes heeft uitgebreid, kunnen we alleen maar toejuichen.

Speciale dank aan Test Track Thedinga en Spekglad

Specificaties Ferrari California T Handling Speciale



Motor
3.855 cc
V8 biturbo

Aandrijving
560 pk @ 7.500 tpm
755 Nm @ 4.750 tpm achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 316 km/u
10,5 l/100 km
250 g/km CO2
G Label

Afmetingen
4.570 x 1.910 x 1.322 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.625 kg 78 l (benzine)
240 / 340 l (bagage)

Prijzen
NL € 236.901 (25%)
B € 196.941

VONNIS
Ferrari maakt een aantrekkelijke auto nog veel aantrekkelijker: ook met Handling Speciale-pakket kun je de California T relaxt en ontspannen rijden, om vervolgens hard en luidruchtig uit de hoek te komen als je daar zin in hebt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)