De nieuwe Dodge Challenger wil weer in de gunst van de musclecar-liefhebber komen. Is het een hopeloze praatjesmaker of is er een gerede kans? We zoeken het uit, deze keer eens niet met een V8. Ja, dat zag je even niet aankomen, hè?

Net als in de mensenwereld krijgt de auto met de grootste bek de meeste aandacht. Daarom lees je ook alleen maar over de Challenger Hellcat met 716 pk. Maar er is nog veel meer te melden over de vernieuwde Dodge musclecar.

Eerst zijn er de V6’en, toch goed voor meer dan de helft van het totaal aantal verkopen van de Challenger. Mooi is dat de Pentastar-motor met 309 pk is overgenomen uit de voorganger, maar nu gekoppeld is aan een achttraps automaat. Daardoor haalt de auto niet alleen hogere snelheden, het brandstofverbruik daalde, terwijl hij een stuk rapper uit de startblokken komt. Een win-win-winsituatie dus.

De motor weegt 136 kilo minder dan de dikke V8, wat de besturing ten goede komt. Die is alerter en preciezer. Daarmee compenseer je dat je de auto minder goed met het gaspedaal in de bocht kunt ‘zetten’. Het ontwerp is met wat detailwijzigingen nog sterker een kopie van modeljaar 1971. De in tweeën gedeelde grille, die exclusief voor de V6-modellen is, maakt ‘m een stuk fraaier om te zien. De auto lijkt minder ‘dik’. Onze tip voor een kleur: wit, met van die vette 20 inch Super Track Pack-velgen eronder.

Het interieur is een verademing. Challengers staan bekend als grote, gerieflijke auto’s, maar de interieurs leken nergens naar. De kostenbesparingen uit het DaimlerChrysler-tijdperk waren duidelijk terug te vinden in materiaal en vorm. Dat is verleden tijd. In één klap loopt de Challenger voorop als het gaat om afwerking en materiaalgebruik. Het dashboard is compleet nieuw, inclusief middenconsole en schakelaars. De stoelen werden ook een stuk beter. In plaats van dat je tegen een uitvergroot dashboard van een speelgoedautootje met grote gaten en een mix van belabberde materialen zit te kijken, sluit het interieur aan bij de wensen anno 2015. Neemt niet weg dat er tal van verwijzingen naar de originele auto zijn mee-ontworpen, maar nu gevat in mooie materialen en eenvoudig te bedienen instrumenten.

Alleen een enorme Hemi V8 in de neus zou de auto nog beter maken; en de keuze in die categorie is groot. Behalve de supercharged 6,2-liter uit de Hellcat heb je ook nog de 5,7-liter V8 uit de R/T-modellen op het menu staan. In de R/T Scat Pack en de SRT 392 vind je een 6,4-liter V8.

Die R/T Scat Pack is de beste keuze. De uitrusting is relatief kaal, maar er zit wel een goed onderstel met knappe wielen en remmen onder. Toch is ie flink goedkoper dan de Hellcat, terwijl ie niet veel trager is. Natuurlijk wil je het liefste de opper-Challenger, maar geloof ons maar wanneer we zeggen dat je hier voldoende lol aan zult beleven.


Dodge Challenger SXT Plus



16/20



Motor

3.604 cc

V6

309 pk / 363 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-96 km/u in 6,0 s

top 193 km/u



Verbruik (gemiddeld)

ca. 9,5 l/100 km

CO2–uitstoot n.b.



Afmetingen

5.021 x 1.923 x 1.450 mm (l x b x h)

2.946 mm (wielbasis)

1.739 kg

70 l (benzine)

bagageruimte n.b.



Prijzen

ca. € 23.700 (excl. belastingen)



Het vonnis

De grote opfrisbeurt die Dodge de Challenger gaf, tilt ‘m naar een bijzonder hoog niveau. Op dit moment de beste musclecar die je kunt kopen, en dat wil wat zeggen, want de concurrentie is ook niet misselijk

Reacties