De Dacia Logan sedan is niet meer, maar er voor in de plaats gekomen is de Sandero. Een prima plaatsvervanger, zo wees een testrit in Kroatië uit.
 
De komst van de San–dero betekent overigens niet dat de Logan sedan uit het Dacia-gamma verdwijnt. De auto zal alleen niet meer leverbaar zijn in ons land, simpelweg omdat de vraag ernaar te klein is. 95 Procent van de verkochte Dacia’s is namelijk de populaire MCV. De Sandero treedt in Nederland dus op als plaatsvervanger voor de Logan sedan, maar voor de rest van de wereld is het een verse toevoeging aan de groeiende Dacia-familie waarvan de Logan, de MCV, de Van en de pick-up deel uitmaken.
 
Over familie geschreven: de Sandero staat op hetzelfde platform als zijn broers en zussen, maar heeft een heel eigen gezicht. Dit vrolijke ronde aangezicht – met nieuwe grille en merklogo – ziet er wat ons betreft beter uit dan dat van de Logan sedan die het vooral moest hebben van zijn hoekige vormen. Ook het interieur van de Sandero is er op vooruitgegaan in vergelijking met de Logan. Tuurlijk, het is nog steeds geen spannend Audi-interieur, maar als je de prijs van de Sandero in acht neemt, dan valt het eerder mee dan tegen. We hebben dan ook maar twee kritiekpuntjes op het interieur: de zitpositie aan het stuur is ronduit belabberd en het meubilair is keihard.
 
Gelukkig rijdt de Sandero prima. Hij stuurt aardig, met meer gevoel en feedback dan de huidige Renault Clio, schakelt strak en dankzij z’n lange veerwegen (voor de wat minder vlakke landen) beschikt de Sandero over een vermakelijk, maar toch ook comfortabel en veilig weggedrag. Dit wil niet zeggen dat de Sandero de nieuwe concurrent is voor een BMW M3, maar wel dat je met een goedkope auto niet hoeft in te leveren op rijplezier. Zelfs niet als je kiest voor de Sandero met de 75-pk sterke 1.6, want die – ja, echt – zal namelijk prima voldoen in ons platte kikkerland. En dat geldt natuurlijk ook voor de 90 pk versie van dezelfde motor en de twee dieselmotoren (met respectievelijk 70 en 85 pk) die later dit jaar te koop zijn.
 
De Sandero wordt gebouwd in de Dacia-fabriek in het Roemeense Pitesti en profiteert volgens zijn bedenkers van bekende Dacia-eigenschappen als veel binnenruimte, hoge laadcapaciteit en robuuste bouwkwaliteit. Vergeet daarbij niet dat de Sandero net als zijn broers en zussen ‘profiteert’ van een lage aanschafprijs. Daardoor is de standaarduitrusting vrij karig. Alle versies (behalve de instapper) hebben stuurbekrachtiging en twee airbags, terwijl alleen de duurdere versies voorzien zijn van een in hoogte verstelbare stuurkolom en bestuurdersstoel. ABS is standaard, terwijl esp en airco op de optielijst staan. Jammer, maar dat kun je nu eenmaal verwachten van een auto met zo’n klein prijskaartje.
 
Ondanks bovenstaande is het sterke punt van de Sandero – maar ook van de andere Dacia’s – dat je gewoon veel auto krijgt voor relatief weinig geld. Ja, bij andere merken kun je ook veel auto krijgen in ruil voor je spaarvarkentje, maar dan ben je aangewezen op auto’s als de Chevrolet Matiz, Hyundai i10 en Daihatsu Cuore. En die bieden lang niet het (rij)plezier, de ruimte en het praktische nut van de Sandero.

Reacties