Nee, natuurlijk is deze DS3 helemaal geen cabrio. Maar Citroën is (gelukkig) nooit vies geweest van grote gebaren.

De DS3 is een enorme hit voor Citroën. In 30 maanden tijd verkochten de Fransen 300.000 van die auto’s, en nu werd het tijd het modellengamma te verbreden met een open versie van dit succesnummer. Nou ja, open – Citroën keek eens goed naar de Fiat 500C (en niet te vergeten de eigen 2CV) en koos ervoor zo’n sardineblik-achtig roldak te gebruiken. Dat spaart niet alleen productiekosten, maar houdt ook de prijs in bedwang – altijd fijn in deze barre tijden. De meerprijs bedraagt dan ook 3.000 euro, in plaats van minimaal vijf mille bij Mini.

Citroën ziet vrouwen en alleenstaanden als voornaamste doelgroep. Fijn. En wij maar denken dat we als man-in-bezit-van-relatie-met-vrouw niet voor schut rijden in een DS3 Cabrio. Onzin dus: hij ziet er mannelijk genoeg uit – mits niet uitgevoerd in al te frisse kleurtjes – om als jonge carrièremaker of arrivé op leeftijd driftig in rond te scheuren. Want dat kan ie, zeker als je, zoals wij, de THP-versie pakt. Deze fijne vriend haalt 156 pk uit z’n 1.6-motor, schiet van 0 naar 100 in 7,4 seconden en rijdt geweldig. De besturing is haarscherp, je moet je best doen om ‘m van zijn stuk te brengen. Rijd je rustig, dan is het allemaal zeer comfortabel. Het interieur is een lust voor het oog met kekke klokken, veel chroom en een rijke uitrusting.

Je kunt de Cabrio in zeven kleuren krijgen, zes verschillende interieurvormen met keuze uit zeven velgen en drie soorten daken – bijna 900 verschillende keuzes dus. De versie die wij reden wordt standaard met de dikste uitrusting geleverd, de Sport Chic. Hier betaal je dan wel meteen 29.630 euro voor. (Instappen doe je voor slechts 19.490 euro met de VTi 82. Daarvoor krijg je een 1,2-liter motor met drie cilinders en 82 pk.)

Natuurlijk is het geen echte cabrio, maar dit is eigenlijk veel praktischer: bij een beetje zon doe je het dak een beetje open. Heb je heel veel zon, dan kan ie helemaal open en creëer je niet eens meteen je eigen bad hair day. En je kinderen kunnen meegenieten. Bij een echte cabrio krijg je dan zo’n lullig schermpje in je nek, dat je er ook nog even zelf moet opzetten, maar alleen voor de voorpassagiers. Je kindjes krijgen dan een stijve nek en een lichte kinkhoest – of niet, maar dat is dan omdat ze niet eens mee kunnen, omdat het windscherm over de achterste zitplaatsen valt.

Het dak vouwt zich min of meer buiten de auto op zodat de bagageruimte best ruim blijft. Het achterklepje is alleen heel klein, dus een beetje Samsonite past niet. Bovendien was een klep naar beneden wat praktischer geweest. Het dak kan overigens helemaal tot aan de achterklep naar beneden, waarbij het achterraam ook weg klapt. Dan zie je alleen bijna niets meer, vandaar dat parkeersensoren achter standaard zijn. De uitsmijter: de kap kan open en dicht tot 120 km/u. Wij zeggen: bestellen maar, met de zomer in aantocht!


Citroën DS3 Cabrio THP 155



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 7,4 s

Top: 212 km/u

Verbruik: 5,9 l/100 km

Motor: 1.598 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 155 pk

Koppel: 240 Nm

Gewicht: 1.131 kg

CO2: 137 g/km



Prijs

NL € 29.630

BE € 24.255



Vonnis

Kekke nepcabrio die bijzonder lekker rijdt, en er als klap op de vuurpijl erg aardig uitziet. Dit is natuurlijk de feestversie, maar kleinere motoren zijn ook al leuk

Reacties