Compacte MPV’s, zijn die nog een beetje hot tegenwoordig? Nou, niet echt, maar als het aan Citroën ligt, gaat dat veranderen.

Na het zien van de Technospace-conceptcar op de autoshow van Genève was het duidelijk: Citroën had een goed idee voor een MPV met een vlotte insteek. Moesten ze ‘m alleen nog even bouwen. Dat hebben ze gedaan; dit is de nieuwe C4 Picasso.

De frisheid begint bij z’n voorkant. Twee priemende led-streepjes loeren de wereld in, bijgestaan door bescheiden koplampen die er als een stel blozende appelwangetjes onder prijken. Er is een groot glasoppervlak, een gestrekte daklijn en een opgeruimde achterkant die aan bepaalde Duitse auto’s doet denken. Hij oogt bijzonder stijlvol, en voor een model in dit brave segment is het een gewaagd geheel.

Een enorme voorruit die tot boven ons hoofd doorloopt (standaard op alle uitvoeringen) en een riant panorama-dak zorgen voor een ongewoon ruimtelijk gevoel. De opzet van het interieur, met dunne a-stijlen, een gestrekt dashboard en een lage, korte middenconsole, draagt daar ook toe bij. In de luxe versie die we rijden, heeft de passagiersstoel een elektrische steun voor de onderbenen zodat je jezelf in een soort ligstoel-houding kunt leggen. Citroën zegt dat ze een ‘loft-gevoel’ wilden creëren, alsof je in een enorm appartement op stap bent. Gelukt: dit reist heerlijk.

Twee grote schermen staan centraal in het dashboard. De bovenste toont zaken als snelheid en toeren, en heeft onder andere een radarfunctie die de afstand tot je voorligger in seconden laat zien – dat is verdraaid nuttig. Eronder vind je een aanraakscherm waarop je alles kunt bedienen, van airco tot navigatie en van muziek tot internet en apps. Het idee is aardig, maar zoals zo vaak bij dit soort systemen: losse knoppen zijn voor sommige dingen gewoon handiger. De boel is wel mooi vormgegeven en zit leuk in elkaar; er is zelfs een rekenmachine. Hebben we altijd al gewild, in een auto.

De Picasso is het eerste model dat op het nieuwe EMP2-platform staat. Hij profiteert dan ook van de dynamisch verantwoorde zaken die Citroën, met het oog op toekomstige hatchbackmodellen, heeft ingebouwd: korte overhang voor en achter, een lager geplaatste motor en een lager gewicht (minus 140 kilo) dragen allemaal bij aan een bijzonder prettig weggedrag. De stille en gewillige e-HDi 115 die wij rijden, laat zich veel vlotter over bochtige wegen gooien dan we van plan waren en is simpelweg niet snel van z’n stuk te brengen. Er is grip te over, het overhellen van de carrosserie wordt nooit storend en de besturing is mooi direct. Toch blijft het verwengevoel overheersen: het onderstel houdt oneffenheden voor zichzelf. Het is precies die mooie balans die we zo graag bij de (nu knalharde) DS5 zouden zien.

Wat we dachten dat een doorsnee busje met een knap uiterlijk zou zijn, blijkt een verrassend prettige reismachine. Z’n Nederlandse vanaf-prijs van 25.790 euro is netjes, en alle diesels scoren 20 procent bijtelling tot 2015. Van deze Picasso gaan we nog veel horen en zien.


Citroën C4 Picasso e-HDi 115 Business



15/20



Cijfers

0-100 km/u: 11,8 s

Top: 189 km/u

Verbruik: 4,0 l/100 km

Motor: 1.560 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 112 pk

Koppel: 285 Nm (overboost)

Gewicht: 1.373 kg

CO2: 105 g/km



Prijs

NL € 29.990

BE € 24.754 (Intensive)



Vonnis

De nieuwe C4 Picasso is niet alleen de schoonste midi-MPV (98 g/km voor de e-HDi 90), het is ook de mooiste, en hij rijdt puik. Goed werk van Citroën

Reacties