Menig gangsterrapper liet zich in MTV-clips rijden in een flink getunede Chrysler 300C, liefst getooid met glimmende 21-inchers eronder en vergezeld door al even glimmende bitches met een 21-inch latina-kont. Niet zo gek dat de limo al gauw het label boevenbak opgeplakt kreeg. Het deed zijn populariteit geen kwaad, want ook in Europa was het een relatieve hit. Al zag je er hier ook oude mannetjes met verlepte vrouwen in rijden.

Nu is het de beurt aan een nieuwe generatie

Na de wederopstanding van Chrysler onder de vleugels van Fiat zijn er al leuke modellen gepresenteerd. De afgelopen maanden maakten we kennis met de Charger en Challenger van zustermerk Dodge, nu is het de beurt aan de nieuwe 300C. Als de sedan net zo goed geëvolueerd is als de Dodges, belooft dat veel goeds. Dat zou prettig zijn, want de grote sedan is kostwinner voor Chrysler.

In Europa krijgen we de 300C niet. Wat we wel krijgen, is de Lancia Thema. Die zal – op een paar verdraaide moeren in het onderstel en een ander embleempje op de neus na – krek eender zijn aan de Amerikaan. De een vindt het vloeken in de kerk, de Siciliaanse maffia zal er blij mee zijn. Eindelijk kunnen ze voor hun boevenauto-van-de-zaak weer in eigen land terecht. Want, nieuw of niet, het gangsteruiterlijk is, met dank aan de hoge taillelijn, de kleine raampjes en de imposante neus, gebleven. Daarover later meer.

Welke motoren zijn leverbaar?

Het onderstel is een aangepaste versie van de bodem van de Charger. Het gevolg is dat de 300C nu alles in huis heeft om verwende automobilisten tevreden te stellen. Van binnen is de 300C stiller dan een onderzeeër met de motoren uit, het comfort is zo zijdezacht dat een vliegend tapijt nog hard lijkt. Wat dat aangaat kan ie zich meten met auto’s die vele malen duurder zijn. De motor is een 3,6-liter Pentastar V6, een nieuw blok met 292 pk. De imposante Hemi-V8 met 5,7 liter inhoud komt ook terug, maar dan in aangepaste vorm. Belangrijk is de komst van een nieuwe V6-diesel. Of de SRT-8 ook een Italiaanse versie krijgt, valt te bezien. Al smult menig liefhebber nog van de oude Thema 8.32 met Ferrari-achtcilinder. Een opvolger daarvoor zou niet gek zijn, natuurlijk. Ook een stationwagon moet je niet uitsluiten.

Het interieur is er enorm, maar dan ook echt enorm op vooruit gegaan. Het 8,4-inch scherm in de middenconsole is het commandocentrum van de 300C. En wat voor een, dit is het schoolvoorbeeld van een goed werkende interface. Geen submenu’s en duizenden opties, alleen duidelijke grote toetsen en een paar knoppen om het volume en de verwarming mee in te stellen. Een hoogwaardig en fraai vormgegeven interieur en een paar puike stoelen maken de sedan tot een heerlijke reislimousine.

Overigens zal de Lancia beter rijden

Het grote manco, althans in onze Europese ogen, was het totale gebrek aan gevoel in de besturing. Het was tijdens de introductierit een uitdaging om de grote Chrysler in een rechte lijn over de weg te laten rijden en heus, we waren broodnuchter. Fatsoenlijk door een bocht rijden was net zo moeilijk als van een meter afstand een draad door het oog van een naald duwen. Maar ja, de Amerikanen vinden dat héérlijk. Voor de Europese versie zal er wel een blik Italiaantjes worden opengetrokken om de boel zo af te stellen dat je zonder problemen de Zeven Heuvels van Rome kunt bedwingen.

Zoals gezegd heeft de 300C nog steeds het uiterlijk van een boevenbak, maar dan wel meer George Clooney dan Robert DeNiro. Sexier dus. De hoeken zijn getransformeerd tot geraffineerde rondingen, de carrosserienaden zijn smaller en natuurlijk zitten er fancy led’jes in de lampen. Het doet de uitstraling erg goed. Voor iedereen die van een dikke, onderscheidende sedan houdt, is dit an offer you can’t refuse.

Specificaties Chrysler 300C 3.6 V6


Prestaties
0-100 km/u in 6,4 sec
top 230 km/u
292 pk
353 Nm

Verbruik
199 g/km CO2

Motor
3.604 cc
V6

Aandrijving
achterwielaandrijving

Gewicht
1.797 kg

Prijzen
NL: n.n.b.
B: n.n.b.

VONNIS
Van sinistere pimpcar geëvolueerd tot comfortabele limo. Heerlijk comfortabel en onderscheidend, maar vage besturing op Amerikaanse modellen.

Reacties