Dionne Warwick had het mis. Los Angeles is niet alleen maar een ‘great big freeway’. Of tenminste, het is slechts een deel van het verhaal. Want Los Angeles is een heel grote snelweg die wordt omringd door enkele van de beste wegen ter wereld. Wegen die zijn voorzien van goed asfalt, die worden verwarmd door de bijna permanent schijnende zon. Die vergezeld gaan van vergezichten waarvoor je gewoon wilt stoppen en uitstappen om er stompzinnig naar te gaan staan wijzen. Wegen die wij gaan testen met de Corvette Z06 en de Lamborghini Aventador Roadster.

Natuurlijk, LA heeft meer dan een verkeerprobleem

De lava-trage snelwegen vormen de dagelijkse hoofdpijnmomenten op ieder willekeurig tijdstip van de dag na half drie ’s middags. Maar die ellende wordt meer dan goedgemaakt door zijn uitgestrekte netwerk van bijna verlaten canyons, kust- en bergwegen die als een web zijn uitgesponnen over de gehele provincie, van de stralende Stille Oceaan in het westen tot aan de woestijn in het oosten. Daarmee is LA de perfecte plek om de capaciteiten van elke snelle auto te testen, maar in het bijzonder om te helpen de talenten – en nadelen – van een nieuwe high-performance cabriolet als de Chevrolet Corvette Z06 te begrijpen. Afgezien van het terrein en het weer is dit de plek waar de cabrioletversie van Amerika’s favoriete supercar voor het merendeel zal worden verkocht en bereden. Als de auto hier niet aanslaat, wordt het nergens wat.
Om een beetje Europees tegenwicht te bieden, hebben we een 350 km/u snelle Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster meegebracht. We hebben deze auto – de laatste van de echte supercars in onze ogen – eerder getest, maar nooit hier. Dus we kijken ernaar uit om te zien hoe de auto zich verhoudt tot zijn nieuwe omgeving – en tot de Z06. Op papier is de 659 pk supercharged Chevy de mindere ten opzichte van de 700 pk sterke Lambo, zeker omdat ze allebei precies 1.625 kilo wegen. Dus je zou denken dat de Italiaanse exoot met z’n V12, koolstofvezel-alles, Öhlins pushrod-wielophanging, vierwielaandrijving, en alleen al het feit dat het een Lamborghini Aventador Roadster is, gemakkelijk de overwinning naar zich toetrekt. Maar laten we afwachten wat er gebeurt. Dit is geen een-op-een vergelijkingstest, maar we zullen veel te weten komen over beide auto’s in de komende paar dagen.

Twee primaire kleuren, op zoek naar simpele genoegens

Normaal gesproken zouden we een roadtrip als deze beginnen in LA om vervolgens gas te geven richting een of ander interessant punt dat honderden, zo niet duizenden kilometers verderop ligt. Maar deze keer dachten we dat we misschien beter in de buurt kunnen blijven. De bewoners van LA roemen vaak het feit dat er zoveel verschillende dingen te doen zijn. Zo is het volgens hen mogelijk om te skiën in de ochtend, te surfen in de middag en te dineren in een oase in de woestijn. Dat is allemaal waar, als je vroeg opstaat en een helikopter tot je beschikking hebt. We willen het gaan proberen met de auto, maar nemen de tijd. Cruisen langs de oceaan. Vervolgens de krappe kronkelende canyon-wegen boven Malibu aanvallen. Daarna doorrijden naar de San Gabriel-bergen om daar een dag lang te verdwalen. En uiteindelijk op de cruisecontrole terugrijden naar Santa Monica. Het kan allemaal in een dag, maar waarom haasten? Dus breken we het programma op in twee dagen. Om een beetje couleur locale toe te voegen, nodigen we een paar lokale bestuurders uit voor de rit. We hebben enkele favoriete wegen in het gebied, maar we denken dat ze misschien met een aantal nog betere suggesties zullen komen. We willen ook hun visie horen over de twee auto’s. De Z06 Convertible is een interessante auto voor ons, maar behoort in Amerika tot het meubilair. Maakt de auto zijn status van droomauto waar, of wordt ie volledig overschaduwd door de limoengroene Aventador?

Al deze vragen zijn nog onbeantwoord

We sturen de twee auto’s naar een parkeerterrein bij het strand. We laten hun daken – twee koolstofvezel panelen in de Lambo en een stoffen dak in de Corvette Z06– neerdalen. Vervolgens wachten we op onze eerste gastchauffeur.
In het ijdele en statusgevoelige LA is hoe je eruitziet zo ongeveer je belangrijkste kwaliteit, na de grootte van je banksaldo. Dus de eerste test bestaat eruit te ontdekken welke auto de meeste aandacht trekt. In onze ogen heeft de Lamborghini Aventador Roadster een inmiddels bijna vertrouwde vorm, zodat we ons geld zetten op het felle geel van de Z06, ook al omdat het de nieuwste auto hier is. We hadden er niet meer naast kunnen zitten. Want waar de auto’s opduiken, omringen alle skaters, fietsers, wandelaars en zwervers – zelfs de meeuwen, vreemd genoeg – de Aventador. Ze zouden ze het liefst op de Corvette Z06 gaan staan om een nog beter uitzicht op de Lambo te hebben. ‘De motor van de Z06 begint te trekken vanaf 1 tpm en stopt niet totdat de toerenbegrenzer ingrijpt’ De Lamborghini Aventador Roadster is het laatst overgebleven model in het gamma dat absoluut zonder enige vorm van design-technische terughoudendheid is ontworpen – iets waaraan de andere modellen van Lamborghini het afgelopen decennium wel ten prooi zijn gevallen. De auto trekt dan ook net zoveel publiek als de eerste dag van de doldwaze uitverkoop bij de Bijenkorf. Er zijn ook wel een paar petrolheads op de parkeerplaats die de Z06 zien. Vervolgens grommen ze goedkeurend, maar het komt niet eens in de buurt van de hysterie rond de Lambo.

Ryan Phinny vergezelt ons om te praten over auto’s

Net wanneer we denken dat we geld kunnen gaan vragen om mensen een blik te gunnen op de Lamborghini Aventador Roadster, komt Ryan Phinny, onze eerste gastchauffeur, aanlopen en besluiten we om de mensenmassa hier te verlaten. Ryan heeft geracet in verschillende raceklassen in Europa en de VS. Hij rijdt nu in de IndyCar. Wanneer Ryan wakker wordt denkt hij aan auto’s. Hij besteedt de hele dag aan autorijden en praten over auto’s. Om de dag goed te eindigen een fijn gesprek over, yep, auto’s. Perfect, dus. Wanneer we hem uit de parkeerplaats zien schieten in de Z06 en de bastonen uit de uitlaat horen weerkaatsen tegen de afbrokkelende kliffen – de supersonische toon van de Lambo is veel scheller – voelen we ons een beetje slecht over het gebrek aan aandacht dat deze auto ten deel valt. Maar het duurt niet lang voordat we dit gevoel kwijt zijn. Een blonde vrouw in een rode Golf GTI gebaart heftig naar de auto. Ze lacht haar liefste lach. We weten niet of haar staat van opwinding wordt veroorzaakt door de auto, de bestuurder of beide – dat is moeilijk af te leiden uit haar handgebaren – maar we tellen het punt voor het gemak maar voor de Z06.

De auto wordt opgemerkt en dat is wat hier telt

De andere openbaring van de kustweg is hoe verschillend de twee auto’s aanvoelen. Met de dakpanelen opgeborgen, is er in de Lamborghini Aventador Roadster, zelfs met de stoel op z’n laagste stand, nog steeds te veel wind in de cabine. Dit bezorgt iedereen met meer dan een likje haar binnen de kortste keren spierpijn in de haarwortels. De Corvette Z06 is in vergelijking met de tornado van de Lamborghini Aventador Roadster een relatieve oceaan. Beide auto’s hebben geen ingebouwd of als accessoire leverbaar windscherm, maar alleen de Lambo heeft er echt een nodig. Of het dak nou open of dicht zit, in de Lamborghini Aventador Roadster is er geen piepje of kraakje hoorbaar wanneer je met z’n exotische koolstofvezel chassis over hobbels rijdt. De Corvette Z06 laat wel een paar trillingen voelen op dezelfde weg, maar op dit moment, bij deze lage cruise-snelheden, is er niets aan de hand. De standaard derde-generatie Magnetic Ride-dempers strijken oneffenheden glad alsof ze niet bestaan.

Hele andere cultuur dan thuis, maar wel leuk

Even later trekken we Malibu in, thuisbasis van de rijken en zelfs nog rijkeren. Overal zien we één-miljoen dollar kostende supercars, LaFerrari’s staan geparkeerd op de straat als waren het Ford Focussen, de parkeerplaats van de supermarkt staat vol met Bentleys en Rolls-Royces en de kinderen dragen Rolex Daytona’s. Dat soort dingen. Er vallen ons een paar toevallige blikken ten deel. De omstanders lijken meer geïnteresseerd in wie er in de auto’s rijden dan in de auto’s zelf. Ze slaan dus als eerst de eerste de beste weg naar rechts in, op zoek naar een beetje ‘canyon carving’.
Zo kalm en vloeiend als de kustweg was, zo bochtig zijn de canyons. De weg buigt naar rechts, dan weer twee keer naar links, gevolgd door een blinde bocht opnieuw linksaf. Dan enkele haarspelden bergop, gevolgd door enkele korte rechte stukken. Op deze wegen zou je denken dat de Lamborghini Aventador Roadster met zijn vierwielaandrijving en enorme motor de snellere van de twee is. Zo voelt het inderdaad dankzij z’n harde onderstel en zware besturing, waarmee de auto je goed betrekt bij alle actie wanneer je je in het epicentrum bevindt van de raspende, snerpende en dreunende geluiden om je heen terwijl de auto bergop accelereert. Maar wanneer we in de achteruitkijkspiegel staren, is Ryan allerminst een klein geel vlekje aan de horizon. Sterker nog: hij deelt af en toe plaagstoten uit door zogenaamd achteloos op te trekken tot op enkele tientallen centimeters van de bumper van de Lambo. Dat komt voor een deel door zijn rijkwaliteiten als professioneel coureur, maar wanneer we van auto ruilen, komen we tot de ontdekking dat dit inderdaad slechts een deel van het verhaal is.

De Corvette Z06 is gewoon veel vloeiender

Hij is ook beter gecomponeerd, een vlotte sinusgolf versus de gekartelde seismografische acceleratie van de Lamborghini Aventador Roadster. De motor begint te trekken vanaf 1 tpm en stopt niet totdat de toerenbegrenzer ingrijpt. De handgeschakelde zevenversnellingsbak, met z’n geniale automatische tussengas bij het terugschakelen, zorgt ervoor dat op- en terugschakelen soepel en foutloos verloopt. En de tractie, dankzij de zeer veel grip biedende Michelin Cup 2-banden (we zijn opgehouden met tellen hoe vaak de heren van de valet parking zeiden dat onze banden geen profiel meer hadden – klopt niet jongens, die banden zijn zo geboren) plus het door hekserij omgeven Performance Traction Management, is ronduit verbazingwekkend. Ryan en wij zijn allemaal vreselijk onder de indruk. Na nog eens 4.607 bochten komen we aan bij een deel van de Mulholland Highway dat bekendstaat als The Snake. Dit is een sectie waar fietsers en automobilisten in het weekend samen over een smal parcours zigzaggend omhoog ploeteren. Er zijn meestal een paar ongevallen per week. Over het algemeen onschuldig, maar er is altijd een hoop volk op de been. Ook om alles te bekijken. En de sterke arm der wet is altijd aanwezig.

Vandaag is het niet anders

Zelfs voor de doorgewinterde kijkers – die op klapstoeltjes in de berm zitten – zorgt de Lamborghini Aventador Roadster voor massaal getrokken cameratelefoons. We hebben inmiddels een nieuwe naam voor de auto bedacht: ‘the Eventador’. Iets verderop stoppen we voor een adempauze en een paar 11-jarige kinderen komen opgewonden aangefietst om naar de auto’s te kijken. Ze weten van allebei de modellen wat het is en waarom ze bijzonder zijn. Maar het is de Italiaanse die hun slaapkamer-muurposter-award wint.
2-0 voor de Lamborghini Aventador Roadster. Die dame in haar GTI tellen we niet. En die tussenstand mag ook wel, wanneer je er net meer dan 460.000 euro voor hebt neergeteld. De Corvette Z06,  ter vergelijking, kost zelfs beladen met het Z07-prestatiepakket plus allerlei andere goodies, net iets meer dan 160.000 euro in Nederland. ‘De Aventador is en blijft waarschijnlijk de meest opvallende supercar die je vandaag de dag kunt kopen, maar de Z06 Convertible is een verbazingwekkend goed stuk techniek’ Bij de Lamborghini Aventador Roadster kun je goed zien waar het geld naartoe gaat. Er is hier op micro- en macroniveau sprake van zeer veel oog voor detail. Variërend van de gepolijste randen van de zijruiten tot de kwaliteit van de schakelpook. De Z06 daarentegen is, afgezien van wat speciale graphics op het tft-scherm, vooral zeer functioneel. Toch heeft de Amerikaan een aantal kenmerken die zelfs de exotische Lambo niet kan evenaren. Samen met het eerder genoemde PTM, is de auto ook voorzien van een datarecorder, een soort ingebouwde GoPro die technische gegevens combineert met beelden van je rit. Zo kun je al je favoriete trajecten registreren. Om vervolgens later herbeleven op het scherm van de auto of je tv. Slim. Maar toch anders slim dan de technische verworvenheden van de Lambo.

Ongeacht zijn kleur, de Aventador is verre van groen

Ondanks het feit dat de motor van de Corvette Z06 is voorzien van een supercharger, maakt de LT4-motor gebruik van dezelfde cilinderuitschakeling als in het LT1-blok van de reguliere Stingray, wat indrukwekkend is. Maar niet, zoals we tot onze verbazing ontdekten, uniek voor de Chevy. De Lamborghini Aventador Roadster heeft namelijk ook cilinder-deactivering – het schakelt simpelweg een hele bank van zes cilinders uit wanneer deze niet nodig zijn. Het werkt alleen als de auto in standje Strada staat – de minst extreme motor- en versnellingsbak-set-up. Dat zou kunnen verklaren waarom we de uitschakeling nog niet eerder hebben opgemerkt. Maar we zijn wel blij dat die systemen bestaan. Want de Corvette Z06 rijdt net iets zuiniger dan één op vier. De Aventador? Eh, één op twee. Nu we hebben genoten van Ryans canyon-kennis en zijn mening over de twee auto’s – hij is een fan van beide exemplaren, maar kan niet geloven hoe snel en goed de Z06 is geworden. We cruisen over de snelwegen naar de hoger gelegen gebieden en grote open vlakten van het San Gabriel-gebergte. Onderweg pikken we onze volgende lokale specialist op, Hans Schiff.

Hans is een ijzervreter

Maar ook een zeer geschikt persoon, beschikt over een stevige handdruk en maakt miljoenendeals via zijn iPhone op dezelfde manier waarop jij en ik een taxi bestellen. Wanneer hij vrij is, vraagt hij het uiterste van zijn BMW M5 en zijn Porsche 911. Hij heeft de motor van zijn M5 opgeblazen – onderweg naar zijn werk – en heeft meermalen de limieten van zijn 911 uitgeprobeerd. Daarmee behoort hij dus tot de perfecte doelgroep voor allebei de auto’s. En hij is ook nog eens de bron van alle kennis met betrekking tot de beste routes door de bergen. Dus is hij onze perfecte gids voor dit deel van de reis.

Hij heeft bovendien haast om de auto te leren kennen

Wanneer we omhoogschieten in het dorre landschap – de omgeving ziet eruit alsof deze het decor is geweest voor duizend westerns – heeft Hans overduidelijk plezier in het worstelen met de Lamborghini Aventador Roadster. De carrosserie verandert telkens van vorm door de hitte die van de motor afkomt en de downforce van de spoilers. Ik ben achter hem net zo druk in de Corvette Z06. Met PTM in de stand Sport wordt het e-diff bediend door de hersenen van de auto, afhankelijk van input van de stand van het gaspedaal tot aan de bandentemperatuur. Ik lach een gulle lach. Remmen, sturen, grinniken, remmen, sturen, grinniken. Het is echt schokkend om te ervaren hoe goed deze Corvette Z06 Cabriolet is geworden. De auto is een heerlijke cruiser die dankzij z’n jankende supercharger met een enorme snelheid uit bochten accelereert. Maar je kunt er ook goed een super­sportwagen mee bijhouden wanneer het nodig is. De transitie naar cabriolet heeft geen enkel nadeel opgeleverd voor de Chevrolet, alleen maar voordelen. Zoals een nieuw level van atmosferische betrokkenheid. Hans is ook fan, zoals blijkt wanneer hij tijdelijk even zonder woorden zit na zijn eerste kennismaking met de nieuwe Chevy. ‘Dit ding is geweldig’, roept hij als we stoppen voor een adempauze.

En hij heeft gelijk

De auto is geweldig. De Lamborghini Aventador Roadster is en blijft waarschijnlijk de meest opvallende supercar die je vandaag de dag kunt kopen. Vooral in het groen. Maar de Corvette Z06 is een verbazingwekkend goed stuk techniek. We beginnen ons af te vragen waarom je meer nodig zou hebben dan de Z06 Convertible om je kick van het open rijden optimaal te ervaren. Tenminste, dat is het oordeel van Hans als hij me de sleutels van de Chevy toewerpt en ons achterlaat in een wolk van de bandenrook.

Niets ten nadele van de Aventador

Persoonlijk zou ik kiezen voor de standaard Corvette Z06 met uitneembare dakpanelen. Dat model vormt voor mij de perfecte mix tussen open en gesloten autorijden. Wel met het Z07-pakket overigens. Die auto zit ook dichter bij het aanbod van Lamborghini. Een enorm snelle, uit graniet gehouwen supercar met een ingebouwde föhn. De nieuwe Aventador SV is ongetwijfeld sneller en meer gefocust.
Een auto die met z’n vaste vleugel op de achterzijde ook vollere zalen trekt, als dat al mogelijk is. Maar zelfs bij dat model, ook al is ie bedoeld voor een totaal ander publiek, is het onwaarschijnlijk dat deze de Z06 Convertible verslaat als het aankomt op puur Amerikaanse rijsensaties. Wanneer je op het punt staat om ruim anderhalve ton stuk te slaan voor een auto, kunnen we op dit moment niets beters bedenken dan deze Chevrolet. Zelfs als ie twee keer zoveel had gekost, was het nog een koopje.

Specificaties Chevrolet Corvette Z06 Convertible


Motor
6.162 cc
V8 supercharged
659 pk @ 6.400 tpm
881 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 315 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,0 l/100 km
279 g/km CO2

Afmetingen
4.519 x 1.966 x 1.237 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.625 kg
70 l (benzine)
283 l (bagage)

Prijzen
NL € 160.300 (25%)
BE € 106.300

Specificaties Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster


Motor
6.498 cc
V12
700 pk @ 8.250 tpm
690 Nm @ 5.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,0 s
top 350 km/u

Verbruik (gemiddeld)
16,0 l/100 km
370 g/km CO2

Afmetingen
4.780 x 2.030 x 1.140 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.625 kg
90 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL € 462.000 (25%)
BE € 363.000

Reacties