De Corvette was altijd de snelle shiner voor mannen met borsthaar en cowboy-laarzen. Maar de C7 is zo goed, dat ie het nu ook op de weg zelfs een Porsche lastig kan maken. Eens kijken of dat voor deze cabrioletversie, de Chevrolet Corvette Stingray Convertible, ook geldt.

Waarom zou je de meerprijs voor een cabriolet betalen als de auto standaard een targa-dak heeft? Daar geeft Chevrolet met de Stingray Convertible een duidelijk antwoord op.

Zowaar een subtielere Corvette

De beide carrosserievarianten zijn tegelijk ontwikkeld, dus de nodige verstevigingen zijn al meegenomen bij het ontwerpen van de Corvette. Dat is te merken, want waar eerdere open Corvettes zo gammel als een stuk golfplaat waren, is deze generatie super-stijf. Chevrolet claimt dat de C7 zelfs 57 procent stijver is dan de C6. Nou hoefden ze daar niet zo heel veel moeite voor te doen, maar het zou betekenen dat de koets minder tordeert dan die van de uit koolstof opgebouwde McLaren 12C Spider. Dat betekent dat je in niets hoeft toe te geven op de wegligging van de dichte variant, die, wanneer je voor de elektromagnetische dempers kiest, vlekkeloos is.

Het dak heeft twintig seconden nodig om in of uit te vouwen. Dat trucje kun je tot 45 km/u uithalen. Met de kap dicht is de Convertible best nog aardig om te zien. De isolatie is prima, volgens ons is hij zelfs nog stiller dan de Targa. Rij je ‘m open dan ervaar je natuurlijk de rijwind, maar tegelijk geniet je ook meer van de vier centraal geplaatste uitlaten.

Kan je hem dagelijks rijden

De kofferruimte is nu een dichte ruimte. Je hoeft er dus niet meer bang voor te zijn dat wanneer je de kap open doet de bagage geplet wordt. Met 283 liter is het nog geen balzaal, maar belangrijker is dat de boodschappen voortaan heel blijven. Bovendien, wie zemelt er nu over de kofferbak van een sportauto? Toch is het mogelijk om hem dagelijks te rijden. Bij lage toerentallen is het een erg comfortabele auto.

Maar, bij een Corvette gaat het om de prestatiecijfertjes. De Chevrolet Corvette Stingray Convertible is maar 25 kilo zwaarder dan de coupé en jaagt in 3,8 seconden van nul naar honderd. Pas bij dik 300 km/u is de koek op. Er is op een gladde, rechte weg maar weinig onderscheid te vinden in het rijgedrag als je de open met de dichte Corvette vergelijkt. Het kan aan ons liggen, maar we meenden te merken dat de stabiliteit iets minder is op een pokdalig wegdek.

Ons oordeel?

Al met al kun je dus stellen dat de Chevrolet Corvette Stingray Convertible alles in huis heeft voor een overtuigende indruk. Eigenlijk is hij net zo goed als de coupé en krijg je het vrijheid-blijheid gevoel van het open dak er als een bonus bij. Hij kost in Nederland ‘maar’ 3.000 euro meer dan een dichte en dat is op zijn prijs best te behappen. Je koopt een C7 Stingray Convertible voor 127.995 euro. Dat is ongeveer 6.000 euro goedkoper dan een Porsche 911 Carrera cabrio. Gelukkig kan ie ook qua prestaties best wedijveren. Dus, lieve rijke lezers: zouden jullie, ons – nederige autoliefhebbers – een plezier willen doen door nu eens niet op safe te spelen en een Porsche te kopen? Zorg eens voor wat afwisseling op straat en kies een Corvette. Met de C7 is borsthaar niet meer nodig.

Specificaties Chevrolet Corvette Stingray Convertible


Motor
6.162 cc
V8
455 pk / 625 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties
0-100 in 3,8 s
top 304 km/u

Verbruik/milieu
10,2 l/100 km
CO2 n.b.

Afmetingen
4.493 x 1.877 x 1.234 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.524 kg

70 l (benzine)
283 l (bagage)

Prijzen
NL € 127.995
BE n.n.b.

VONNIS
De stoffen kap doet niets af aan de rijprestaties van de Corvette C7. Hij is ook keurig geprijsd. Nu nog iemand vinden die liever een Chevrolet dan een Porsche heeft

Reacties