Cadillac brengt de vierde generatie van de Escalade naar Europa, voor het eerst ook in de verlengde ESV-versie. Een logische zet? Natuurlijk niet, maar het zou een aardig duffe boel zijn als alles altijd logisch was. Rij met ons mee in de topuitvoering, de Cadillac Escalade ESV Platinum.

Eerst even dit

Voor we van wal steken, willen we even iets met je overleggen. We zouden namelijk dit hele verhaal kunnen ophangen aan de belachelijke uitzinnigheid van de Escalade. Of aan z’n groteske excessen, de totaalverkwisting en de volkomen on-Europese manier van denken en doen. Maar dat ligt zo ontzettend voor de hand. En voor voor-de-hand-liggende verhalen kom je niet op deze website. Laten we dus voor de grap eens doen alsof dit een compleet alledaags type auto is. Dat is het namelijk op sommige plekken in de wereld wel degelijk. Afgesproken? Goed.

Dit, beste lezers, is de geheel nieuwe Cadillac Escalade ESV Platinum. Het is de meest luxe versie van General Motors’ full-size, light-duty truck-platform. Hierop worden tevens talloze pick-ups op gebouwd. En ook die grote zwarte SUV’s waarin je FBI-agenten in tv-series altijd ziet rijden. Het is ook een van Cadillacs meest gewilde modellen in de Verenigde Staten. Daar verdubbelden de Escalade-verkopen ruim ten opzichte van vorig jaar. Een hit dus, een regelrecht succesnummer.

Een echte Amerikaan

Volgens Cadillac is dit voor een belangrijk deel te danken aan de opperste luxe en finesse die deze nieuwe generatie kenmerkt. Inderdaad: bij vorige Escalades waren de bescheiden truck-roots hier en daar wel te ontwaren, bijvoorbeeld als je weer eens een van je kinderen kwijtraakte tussen de kieren in het dashboard. Geen probleem voor een groot deel van de clientèle, wier tevredenheid vooral recht evenredig was aan hoe hard de grille glom. Toch besloot Cadillac om de handen uit de mouwen te steken en serieus werk te maken van het nieuwe Escalade-binnenste. Naast het monteren van een grotere grille, natuurlijk.

Het resultaat is indrukwekkend. Neem de meest bevooroordeelde Amerikanen-hater, parkeer ‘m in een van de captain’s chairs en zie hoe hij toch zeker binnen luttele uren met tegenzin mompelt dat het ‘best aardig is’. Welbeschouwd steekt deze Escalade gewoon mooi in elkaar, met veel leer, alcantara en hout, metersdikke isolatie erachter en een solide afwerking. Een Duitser zal ie nooit worden, maar afgezien van het wat goedkoop aanvoelende videoschermpje in het plafond (heb je toch niet nodig, want er zitten er vanzelfsprekend nog twee in de hoofdsteunen) is het allemaal een grote dik-voor-mekaar-show.

Wat voor opties krijg je erbij?

Zoals was te verwachten, ligt de uitrusting op een niveau waarvan je in de meeste limousines nog niet mag dromen. Wat dacht je van een koelkastje in je kamerbrede middenarmsteun; en een draadloos oplaadmatje voor je mobiele telefoon erbovenop? Surround-view camera’s, airco met drie zones, een head-up display, adaptieve cruisecontrol, elektrisch verstelbare pedalen, een massagestoel met koeling of verwarming die je voor je rug en je achterste apart kunt instellen. Bedenk het, de Escalade heeft het. In de ESV heb je een 35 centimeter langere wielbasis die niet alleen ten goede komt aan degenen op de tweede en derde zitrij, maar ook aan de bagageruimte, die zelfs met een volle bezetting meer dan riant blijft. Daar staat tegenover dat je, met een wagenlengte van 5,70 meter, nu en dan wat parkeerplekken voorbij zult moeten rijden.

Dat hindert niets. Zoals het onverdroten voortrazen in een Sherman-tank je na een tijdje onvermijdelijk zal laten juichen, valt ook in de Escalade het omhoog krullen van je mondhoeken te meten in meerdere centimeters per kilometer. De 6,2-liter V8 uit de Corvette, hier met iets minder pk’s, weet het gevaarte moeiteloos op snelheid te krijgen en te houden, waarbij hij regelmatig de helft van z’n cilinders onmerkbaar uitschakelt. De zestraps automaat, die overigens binnen afzienbare tijd wordt vervangen door een nieuwe achttraps, doet z’n werk vlot en onmerkbaar.

Hoe rijdt de Cadillac Escalade ESV Platinum?

Ongeacht de snelheid is het fluisterstil in de Escalade, mede dankzij de noise-canceling-techniek van Bose die permanent functioneert, ook als je de stereo niet aan hebt staan. In een lollige bui voorzag Cadillac het onderstel van magnetische dempers met een sportstand waar je geen zier aan hebt, behalve dat het vermakelijk is om met zo veel mogelijk vaart een snelwegoprit te nemen om te zien of je je passagiers onwillekeurig van plek kunt laten wisselen.

Natuurlijk biedt de besturing geen gevoel – wat wil je, met een meter of zeven tussen jou en de voorwielen – maar verrassend genoeg zit er wel een goede dosis gewicht in. Je merkt dat de draaicirkel ongeveer drie keer kleiner is dan je verwachtte terwijl je als een vorst letterlijk over alles uitkijkt; bestuurders van een X5 of ML lijken over de grond te kruipen. Remmen is een belevenis in die zin dat het voelt alsof je een olifant tot stoppen probeert te dwingen door aan z’n staart te gaan hangen. Alles aan deze rijervaring is ongewoon; je proeft ervan, went eraan en dompelt jezelf er glunderend in onder.

Wel of niet aanschaffen?

Zo komen we tegen wil en dank toch weer uit bij het feit dat we deze Cadillac niet in de VS rijden. Nee, we rijden in het verstandige en rationele Europa. Er is moeilijk een auto te bedenken die hier meer uit de toon valt dan deze. Hier rondtoeren met een Cadillac Escalade ESV Platinum is een aparte sensatie. Het doet je denken aan die keren dat je als kind met een veel te dik en stomp krijtje binnen de lijntjes probeerde te kleuren. Maar net als toen gaan we lekker onze gang. Het interesseert ons geen barst wat anderen ervan vinden. En we zijn niet de enigen die er zo over denken. Alle exemplaren die Cadillac dit jaar naar Europa stuurt, zijn al verkocht. Vooral aan Duitsers en Zwitsers.

Ben jij 100 procent volwassen en maak je je druk om andermans perceptie? Dan zal deze auto je geen seconde kunnen interesseren. Woedt diep in jou nog altijd een kleine blaag? Misschien wordt het dan eens tijd dat je aan ‘m toegeeft. Blijer dan met een Cadillac Escalade ESV Platinum ga je ‘m niet maken.

Specificaties Cadillac Escalade ESV Platinum


Motor
6.162 cc
V8
426 pk / 610 Nm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,1 l/100 km
302 g/km CO2
E-label

Afmetingen
5.697 x 2.061 x 1.886 mm (l x b x h)
3.302 mm (wielbasis)
2.857 kg
117 l (benzine)
1.113 / 3.424 l (bagage)

Prijzen
€ 176.300 (NL)
€ 104.731 (B)

VONNIS
Deze auto hoort hier niet, dat maakt ‘m zo leuk. Zie die afmetingen hierboven en grinnik. Rijdt ook nog eens veel beter dan je van een balzaal zou verwachten. Een uitstervend ras, geniet er nog even van

Reacties