Op het rokerige elite-feestje van de BMW M3 was jarenlang niemand te bekennen. Inmiddels zijn er heel wat gegadigden. Zelfs de Amerikanen drinken een glaasje hoog octaan mee. De Cadillac ATS-V Sedan achtervolgt de compacte Duitse snelheidsbrigade.

Identiteitscrisis

Ooit was het trotse Cadillac de koning van de luxemarkt. Design en kwaliteit regeerden en de droom was glashelder. Vind je jezelf succesvol? Dan is er maar één merk goed genoeg. Verkoopcijfers namen jaar na jaar toe en konden door niets en niemand worden benaderd. Het ging zo lekker dat de bobo’s in Detroit meerdere decennia in een roes verkeerden. Tot plots bleek dat ze aan alle kanten voorbijgestreefd waren door gedreven Duitsers en ambitieuze Japanners. De inhaalslag die volgde, begon in de jaren negentig en is nog altijd niet ten einde. Na een tijdlang aftasten heeft Cadillac nu in ieder geval voor ogen wat het merk het liefst wil. Duits-achtige auto’s bouwen die nadrukkelijk niet Duits zijn. Ze investeren de komende jaren miljarden in nieuwe modellen en nieuwe motoren. Een plug-in hybride aandrijflijn zit eraan te komen en ze zijn gestaag begonnen om de naamgeving van hun gamma om te gooien naar een nietszeggend letter-cijfersysteem. Er komt zelfs een kleinere Cadillac om de A3, 1-serie en A-klasse te gaan pesten. Net even iets hoger op de prioriteitenlijst stond kennelijk deze ATS-V. Een auto die zo obsessief de BMW M3 najaagt dat z’n grille net zo goed de vorm van diens uitlaten had kunnen hebben.

Wat voor motor ligt er in de Cadillac ATS-V Sedan?

Toen we in 2012 in de standaard ATS reden, kregen we al het idee dat dit weleens de basis zou kunnen vormen voor iets bijzonders. Het was een goed pakket: een compacte carrosserie, achterwielaandrijving, stijf, gebalanceerd. Het schreeuwde om meer. De 2,0-liter turbomotor van die auto werd genadeloos in de schaduw gezet door het onderstel, dat zelfs als de viercilinder op z’n top presteerde constant uit z’n spreekwoordelijke neus zat te vreten. Dit doet je wellicht denken aan bepaalde Duitse premiummobielen; een teken dat Cadillac op het juiste spoor zat. De Cadillac ATS-V Sedan komt met stevige maatregelen. Hij gebruikt een nieuw ontwikkelde 3,6-liter biturbo V6, goed voor 470 pk – meer dan de M3, minder dan de C 63. Het blok, voorzien van zaken als een turbogatbeperkend uitlaatspruitstuk en extra lichte titanium drijfstangen, is naar keuze te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of GM’s nieuwe achttraps automaat uit de Corvette. Omdat alleen veel vermogen tegenwoordig ook in de VS niet meer toereikend is, werd de carrosserie verstevigd door middel van dikke braces onder de auto, zodat hij elke neiging tot buigen 25 procent harder weerstaat. Een koolstofvezel motorkap doet een poging om het totale gewicht wat omlaag te brengen, maar uiteindelijk weegt de ATS-V nog steeds 1.700 kilo – niet mals voor een compacte sedan, maar wederom netjes tussen de BMW en de Mercedes in.

Hij kan de vergelijking met de concurrentie aan

Zelfs als je de veel krachtigere S-uitvoering van de C 63 erbij haalt, is de Cadillac ATS-V Sedan de enige van het stel die onder de vier seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Bovendien: waar de concurrentie stopt bij 250 km/u, of tegen bijbetaling iets meer, stampt de ATS-V ongehinderd door tot z’n fysieke topsnelheid van 304 km/u. Pak aan, Europeaantjes: verder bewijs dat Cadillac de Duitsers bij hun eigen spelletje wil verslaan.
De ATS-V werd dan ook – zoals veel modern GM-spul – uitvoerig op de Nürburgring getest. Ze vroegen Michelin zelfs om speciale Pilot Super Sport-banden met verschillende compounds in het loopvlak te ontwikkelen. Om maar aan te geven dat het beter is om alle grappige opmerkingen over Amerikanen die alleen rechtdoor kunnen voor je te houden als deze auto in de buurt is. De Cadillac ATS-V Sedan blijkt de hitsigheid zelve. Ondanks z’n gewicht voelt ie aan als een opgewonden hondje. Hij verandert gretig van richting als je ‘m er de geringste aanleiding toe geeft. De besturing biedt niet bijzonder veel gevoel, maar is wel kort en direct, zodat je de voorwielen aan je pinken hebt hangen en steeds wordt geprikkeld om de auto uit te dagen. Het adaptieve onderstel helpt je daarbij en laat zich fine-tunen via verschillende rij-instellingen. Track is hiervan de extreemste – en die kent weer een paar sub-opties, waaronder een standje voor nat asfalt en een om helemaal ongeremd en ongecorrigeerd los te gaan.

Hier en daar wat missers

Z’n gespannen houding herinnert je steeds aan z’n macht en kracht. Maar als je alles in de ouwe-mannenstand zet, blijkt rustig cruisen met deze Cadillac ook prima mogelijk. Dit is wellicht het moment dat je z’n onvolkomenheden begint op te merken. Zo is de automaat niet de kwiekste en zit het Cue-infotainmentsysteem nog steeds vol stommiteiten. Laat je passagier in vredesnaam van z’n lendensteun afblijven als je een belangrijke navigatie-aanwijzing op je scherm niet wilt missen. De motor brult een rauwe brul, de turbo’s beuken verslavend hard en zetten het elektronisch bediende, mechanische differentieel aan het werk. Dit gaat indien nodig in 100 milliseconden van open naar potdicht, iets wat ook op de openbare weg in korte, vochtige bochtjes al snel te merken is. De Cadillac ATS-V Sedan is zo’n auto die merkbaar meer in z’n element raakt naarmate je ‘m harder aanpakt. Er is echter een groter probleem dat Cadillac en haar on-Europese motoren eeuwig blijft achtervolgen. Hoewel de ATS-V, met al z’n potentie en z’n complete uitrusting, in de basis een goede deal is, wordt de Nederlandse prijs vanzelfsprekend opgedreven door onze humorloze belastingen. In België is ie duizenden euro’s goedkoper dan een M3; hier zit ie er ruim 10.000 euro boven. De instap-C 63 heb je zelfs al voor 20.000 euro minder. Over afschrijving en merkprestige zullen we het dan nog maar niet hebben. Zodoende is er een speciaal soort persoon voor nodig om voor een Cadillac ATS-V Sedan te kiezen. Na een poosje sturen is ons één ding duidelijk: het ligt minder dan ooit aan de auto zelf.

Specificaties Cadillac ATS-V Sedan Premium


Motor
3.564 cc
V6 biturbo
470 pk @ 5.850 tpm
603 Nm @ 3.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 304 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,6 l/100 km
265 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.689 x 1.973 x 1.425 mm (l x b x h)
2.775 mm (wielbasis)
1.700 kg
62 l (benzine)
295 l (bagage)

Prijzen
€ 125.600 (NL)
€ 76.200 (B)

Vonnis
Waanzinnig snel en slopend goed, maar 70 g/km extra CO2-uitstoot ten opzichte van z’n rivalen betekent een navenant hoge prijs in Nederland. Kansloos dus, maar daarom niet minder plezierig

Reacties