Heerlijk, die nazomer! Tijd voor een fijn cabriootje. Oh, je wilt een chic en gerespecteerd merk rijden, maar je hebt geen zin of geld voor iets met een flinke bult power? Dat treft: BMW heeft een nieuwe, gematigd vlotte instapversie van de Z4.

Er zijn tijden geweest dat wij bij hoog en laag beweerden dat een BMW-roadster een dikke zes-in-lijn diende te hebben, en die tijden zijn nog niet voorbij. Wat we echter wel zullen toegeven, is dat de viercilinder-versies van de Z4 tegenwoordig allerminst onprettig zijn om te rijden.

Zo is de sDrive28i, met een smakelijk vermogen van 245 pk en een bijpassend brulletje, helemaal geen verkeerde keuze. Zelfs de 20i doet het nog heel aardig, met z’n 184 pk uit een blok dat zich graag tot 7.000 toeren laat opjutten. Speciaal voor de boulevardgangers die dat nog iets te veel van het goede vinden, is er nu de sDrive18i. De motor is hetzelfde als in de 20i, maar de pk’s zijn iets teruggeschroefd, naar 156 stuks.

Is dat behelpen? We gooien het op een heel beschaafd ‘ja en nee’. Ja, omdat je bedrogen uitkomt als je denkt dat je bij een snelheid van 70 km/u wel even het gaspedaal kunt intrappen om in een paar seconden een vrachtwagen in te halen; bij zulke tussenacceleraties heeft de 18i simpelweg niet genoeg fut. En nee, omdat de indruk dat je in iets bijzonders rijdt, onverminderd aanwezig is. Je zit nog steeds met je bips tegen de achterwielen in een lage carrosserie, met een knusse cockpit om je heen gevouwen en een giga-motorkap die zich voor je uitstrekt. Je hebt nog steeds een klein en dik stuurtje in je handen waarmee je rotondes net iets te enthousiast kunt ronden. Een volwaardig klapdak bezorgt je in een oogwenk een coupé, en wanneer je schakelt, klinken er leuke klapjes en plofjes.

De basisprijs van de Z4 sDrive18i is 44.695 euro (34.600 euro in België), maar dit exemplaar – High Executive-pakket, leer op stoelen en dashboard, automaat, 18 inch velgen – kwam in de buurt van 62.000 euro. Op dit punt moeten we even melden dat BMW voor een sDrive20i een meerprijs van slechts 2.295 euro verlangt (2.500 euro in België). Oftewel: laat een optie of twee achterwege, en je hebt voor hetzelfde geld een vrijer ademende auto met een vlottere tred.

Voor zo ver er Z4-klanten bestaan die inderdaad een krap budget hebben en aan de onderkant van het gamma moeten shoppen, is die 20i onze tip. Niet omdat de 18i teleurstelt of slecht presteert, maar omdat een plezierauto als de Z4 nu eenmaal smeekt om een gezonde dosis vermogen. Het liefst uit een zescilinder natuurlijk, maar ach.


BMW Z4 sDrive18i automaat



12/20



Motor

1.997 cc

viercilinder turbo

156 pk / 240 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 8,1 s

top 220 km/u



Verbruik/milieu

6,8 l/100 km

159 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.239 x 1.790 x 1.291 mm (L x B x H)

2.496 mm (wielbasis)

1.495 kg



55 l (benzine)

180/310 l (bagage)



Prijzen

NL € 47.084 (25%)

BE € 36.980



Het vonnis

Rijdt nog steeds erg lekker, maar je voelt en weet dat de Z4 meer in z’n mars heeft. Moet er water bij de wijn, ga dan toch liever voor de 20i, dat scheelt qua geld niet veel

Reacties