Het is niet vaak dat je een auto meemaakt die de kaarten volledig opnieuw schudt. Die je maar weer eens doet beseffen dat álles mogelijk is. Dit is zo’n auto.
 
‘We don’t need no education’, klinkt de Pink Floyd-remix door het Duitse BMW-hoofdkwartier waar we onze testauto ophalen. Treffender muziek had het merk niet kunnen uitzoeken. Als iemand weet hoe ze de beste motoren kunnen bouwen, hoe ze de grootste hoeveelheid explosieve, efficiënte kracht uit een berg bouten en moeren kunnen wurmen, dan zijn het de ingenieurs uit München wel.
 
Vooral de magiërs van de M-divisie hoef je helemaal niets te vertellen. Al decennialang behoren hun motoren tot de absolute top, en nu hebben ze zich voor het eerst in de geschiedenis beziggehouden met een diesel. Niet voor een volbloed M-auto, maar voor een extra modellenlijn – M Performance genaamd – die de brug moet slaan tussen het extreme spul en de standaard modellen. Het resultaat heeft 381 pk en een monsterlijke 740 Nm aan koppel. De M550d is de eerste auto die deze specificaties tentoon mag spreiden.
 
De bekende 3,0-liter zes-in-lijn-motor, die zich in andere modellen al ruimschoots bewezen heeft, vormde een goede basis. Hij telt nu niet twee, maar drie turbo’s: een kleintje dat altijd vlot paraat staat, een grote die er lustig op los blaast wanneer er stappen genomen moet worden, en nóg een kleintje om het af te maken. De 50d-motor draait ruim 5.000 toeren en smeert z’n koppel en vermogen zo breed uit dat het een wonder mag heten dat ie er in de parkeerstand niet al vandoor sprint.
 
Dat de M550d onaards snel is, dat ie je meesleurt alsof je een sleepkabel aan een voorbijvliegende Boeing hebt vastgehaakt, dat kun je je met deze achtergrondinformatie vast levendig voorstellen. Misschien nog wel interessanter is daarom dat de M Performance-mensen zich ook bezighielden met het onderstel (vering, demping, dikkere stabilisatorstangen), de transmissie, de stuurbekrachtiging en de stabiliteitscontrole. En met het xDrive-systeem, dat standaard de aandrijving naar de juiste voor- en achterwielen doorsluist. Al dat koppel met een lichte gaspedaalbeweging omzetten in bandenrook is immers leuk, maar geen kunst. Je zult de M550d er niet op betrappen. Wat overblijft, is een auto die niet alleen de vloer aanveegt met alles en iedereen die hij tegenkomt, maar ook nog eens extreem bruikbaar is in het dagelijkse verkeer.
 
In de standen Sport en Sport+ is de M550d zo volmaakt als we verwachtten. Z’n onderstel is heerlijk stevig en geeft je – zeker voor zo’n enorme auto – kraakheldere informatie door. Hij stuurt scherp en precies, waarbij hij in dit geval alleen gehinderd wordt door een paar puddingen van winterbanden. De motor brult het uit; nog niet eerder genoten we zo van het geluid van een straatdiesel. De achttraps automaat is eigenlijk onzinnig. Drie versnellingen zouden voldoende zijn.
 
Een M-knop op het stuur mag dan ontbreken – zo’n dieseltje mag de M5 natuurlijk niet te dicht naderen – maar ook zonder die gimmick zijn we er uit. De meest moeiteloze, meest comfortabele, meest efficiënte, misschien wel de allerbeste manier om snoei- en snoeihard te gaan, dat is deze M550d. Een wonder op wielen.

BMW M550d xDrive

 

17/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,7 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 6,3 l/100 km

Motor: 2.993 cc, zescilinder in lijn, triturbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 381 pk

Koppel: 740 Nm

Gewicht: 1.970 kg

CO2: 165 g/km

 

Prijs

NL: € 103.500

BE: € 83.750

 

Vonnis

Verbijsterende auto. Het bewijs dat je met intelligente oplossingen én brute kracht natuurwetten genadeloos kunt tarten. M mag best vaker aan diesels friemelen

Reacties