Je moet wat hè, als de wereld om je heen zo snel verandert. Jaguar komt met de XE, Audi met de nieuwe A4, Mercedes doet uitstekende zaken met de verse C-klasse en zelf doe je je uiterste best om je verkoopklapper van weleer zo veel mogelijk concurrentie aan te doen met smakelijke 2-series, doodenge Active Tourers en X1’s. Dan komt onvermijdelijk het moment dat de 3-serie om aandacht gaat zeuren.

Die heeft ie gekregen. De uiterlijke wijzigingen blijven tot het absolute minimum beperkt: koplampen, bumpers, achterlichten, allemaal net iets anders. We vinden het knap als je het ziet (zeker tussen alle uiterlijke verschillen van de diverse lines door), maar vragen ons ook af of je niet eens wat vaker naar buiten zou moeten.

Het onderstel van de BMW 340i M Sport Edition is licht aangepast

Het ligt tien millimeter lager en is iets stugger geworden. Geen zorgen, er is nog ruim voldoende comfort aanwezig, maar de Dreier voelt met name in bochten iets ‘actiever’. Belangrijker is het motorennieuws, want die zijn (voor de 3) allemaal nieuw. Dat gaat volgens het nieuwe BMW-principe: elke cilinder is 500 cc groot en daarvan kun je er zoveel achter elkaar plakken als je wilt. Het gevolg is dat het gamma van de 3 nu begint met, niet schrikken, een driecilinder. Hij heet 318i en is even sterk (136 pk) als de viercilinder die hij opvolgt.

Ook interessant wordt de plug-in hybride, de 330e, die een tweeliter benzine combineert met elektra tot een vermogen van 252 pk, terwijl de uitstoot bij 49 g/km blijft hangen. Helaas komt ie pas in 2016, te laat om die felbegeerde 7 procent bijtelling te kunnen scoren. De importeur is wel druk bezig om te kijken of er misschien al eerder exemplaren onze kant op kunnen komen.

Hoe ervaren we de BMW 340i M Sport Edition ?

Die interessante versies waren er tijdens de introductie nog niet, alleen de topper: de BMW 340i M Sport Edition. Die volgt de 335i op en heeft een splinternieuwe zes-in-lijn met turbo, goed voor 326 pk. Tsjonge, wat een fijn blok is dat. Hij doet de 0-naar-100 km/u in 5,1 seconden en roffelt er daarbij heerlijk op los. Het geluid had van ons nog wel wat harder gemogen; nu moet in een tunnel echt het raampje open om alles in volle glorie te horen. Dat komt doordat BMW de motoren tegenwoordig helemaal inpakt in isolerend materiaal, om zo de restwarmte beter te behouden – dat scheelt bij de volgende (dus niet meer zo koude) start brandstof.

Een kanttekening: de besturing. Ons exemplaar was voorzien van een variabele sportbesturing die al naar gelang je snelheid, wieluitslag et cetera meer of minder meehelpt. Leuk, maar rond de middenstand voelt het vaag en telkens als je stuurt, lijkt het alsof je ergens doorheen moet – belabberd en erg kunstmatig. De reguliere besturing konden we niet proberen, maar deze moet je vooral niet bestellen, dus. Voor de rest: heerlijke auto.

Specificaties BMW 340i M Sport Edition


16/20

Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
326 pk @ 5.500 tpm
450 Nm @ 1.380 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,8 l/100 km
159 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.633 x 1.811 x 1.429 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.515 kg
60 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
NL € 56.684 (25%)
BE € 49.365 (basis)

Het vonnis
Voor de uiterlijkheden hadden ze het niet hoeven doen, maar we zijn blij met alle andere aanpassingen. De nieuwe motor is geweldig, net als vrijwel al het andere op de sportbesturing na. Bestel die vooral niet

Reacties