Met alle V8-, Speed-, en GT3-versies zou je het bijna vergeten: er is ook nog altijd een ‘gewone’ Bentley Continental GT met bakken luxe en een fluisterstille W12-motor. De Engelsen verbeterden ‘m en leenden ons een paarse Bentley Continental GT W12. Paars.

Mocht je zo fortuinlijk zijn om ooit in de vorige versie van de Bentley Continental GT W12 te hebben gezeten of gereden, dan zal dit kan toch wel een stuk beter niet de eerste gedachte zijn geweest die bij je opkwam. Helaas gaat de tijd nu eenmaal niet langzamer voor exclusieve auto’s: de tweede generatie van de Continental is alweer ruim vier jaar oud en kon dus, volgens de ongeschreven regels van de autowereld, een bescheiden nip & tuck gebruiken.

Welke updates zijn er doorgevoerd?

Het sleutelwoord daarbij is ‘bescheiden’, en Bentley nam het ter harte. Optisch lijkt er nauwelijks iets te zijn veranderd, maar wie beter kijkt, ontwaart steeds meer verschillen met het uitgaande model. Het meest in het oog springen de nieuwe voorbumper en de B-vormige luchtuitlaten in de spatborden. Maar ook de achterbumper werd bijgeschaafd. De Britten gingen zelfs zover om het kofferdeksel opnieuw vorm te geven voor een meer sprekende, krachtigere uitstraling. Wij zien hierbij een Bentley-ontwerper voor ons die een ambachtelijke coachbuilder verzoekt om de kofferdeksels met zijn hamer en tas in een net even iets andere vorm te kloppen. Maar dat beeld is wellicht een beetje geromantiseerd.

Het leer op de immense zetels werd in een ander patroon gestikt, er kwam een nieuw stuur (zegt Bentley – wij zien weinig verschil), led-sfeerverlichting en details als een aangepaste voet voor de transmissiehendel. De meters kregen een frisse vormgeving en er zijn nieuwe kleuren en materialen te kiezen, zoals een alcantara hemel. Op deze testauto vinden we daar grote lappen leer; meer passend, als je het ons vraagt, in deze meest weelderige versie van de Continental.

Welke techniek is veranderd?

De achtenswaardige 6,0-liter biturbo W12-motor kreeg er 15 pk en 20 Nm bij en werd bovendien uitgerust met cilinderuitschakeling, zodat hij regelmatig – zeer regelmatig zelfs – op zes cilinders loopt om het verbruik en de uitstoot te drukken. Volgens Bentley scheelt het zeker vijf procent brandstof, maar in de praktijk pakt het verschil nog groter uit; bij ons scheelde het gemiddeld twee tot drie liter op 100 kilometer vergeleken met Continental W12’s die we eerder testten.

Achter het stuur van de Bentley voelen we ons nog altijd nederiger dan een vlo in een vossenpels. Los van de ruimtelijke opzet is dit een interieur dat je omringt en inkapselt: de stoelen zijn laag, het dashboard reikt tot onze kin, de deurpanelen zitten op schouderhoogte. Het is alsof we omsloten worden door een mantel van leer, knus en veilig in ons eigen droomwereldje vol schitterend afgewerkte schakelaars, premium audio en een Breitling-klokje.

Een knop van koud metaal biedt toegang tot de machtige W12. De carrosserie schudt licht als de cilinders in beweging komen; dat is meteen het voornaamste waaraan je merkt dat de motor loopt. We klikken de schitterend afgewerkte pook in D, geven gas en worden weggesmeten door een grote, wolkige, onzichtbare hand.

Bentley Continental GT W12: zwaar en snel

Als je de rijervaring in een Rolls-Royce kunt vergelijken met in een fluwelen bed liggen, dan is deze Bentley een fluwelen bed dat van de hoogste verdieping van een wolkenkrabber naar beneden tuimelt. De beleving is in die zin uniek dat de Bentley, zelfs vanachter zijn gevoelsmatig metersdikke lagen van leer en wol en dons, z’n best doet om kenbaar te maken dat hij is gebouwd op een fundering van honderd jaar sportieve aspiraties. Het gevolg is een heel eigen soort gewaarwording, een eigen merk snelheid. Dit is niet alleen maar luxe of alleen maar kracht. Dit is van het eerste het summum, van het tweede de overtreffende trap.

De Continental GT mag dan 2,3 ton zwaar zijn, daar heeft ie zelf geen enkele boodschap aan. Vierwielaandrijving, luchtvering en een onmerkbaar schakelende achttraps automaat zorgen dat de beschaafde uitspattingen van de Bentley Continental GT W12 moeiteloos worden omgezet in niet te bevatten prestaties. De besturing krijgt een welkome dosis gewicht wanneer de snelheid omhoog gaat. En dat terwijl het instelbare onderstel wat ons betreft nooit uit de Comfort-stand hoeft te komen. De ietwat zweverige sensatie die het teweegbrengt, past oneindig veel beter bij de Continental dan de aangespannen, straffere afstelling.

Het is geen paars, het is Grey Violet

Deze test-Bentley maakt bij constante snelheid een licht zoemend geluid, waarschijnlijk afkomstig van de actieve motorsteunen tijdens de cilinderuitschakeling (het audiosysteem hoort een antigeluid te genereren). Een technische kleinigheid die de dealer vast tijdens een kopje thee weet op te lossen. Verder is ie – je had het al gezien – uitgevoerd in de kleur Grey Violet in combinatie met verchroomde luchtinlaten in de voorbumper. Laten we zeggen dat het niet de meest ingetogen Continental is die we ooit hebben gezien. Hij trekt meer bekijks dan een jonglerend aapje en dat moet maar net zijn waar je naar op zoek bent; wij zouden ons als Bentley-rijders wat meer in beschaafde stijl willen voortbewegen.

Conclusie?

Voor de rest is de Bentley Continental GT W12 een auto waar je na luttele minuten achter het stuur hartstochtelijk veel om gaat geven. Niet eens per se vanwege alle pracht en praal; het is vooral de gedachtegang van z’n makers die we waarderen. Het was eenvoudig geweest om alle technologische hoogstandjes van de Audi A8 op deze Bentley te monteren, maar dat werd onwenselijk geacht. Er is geen dodehoekherkenning, geen rijstrooksignalering en geen zelf remmende anti-botsfunctie.

Bentley kiest ervoor om jou, de gedistingeerde klant, niet als een halve achterlijke te behandelen. Ze bombarderen je niet met piepjes en knipperende lichtjes voor zaken die je als bestuurder zelf ook allang had opgemerkt. Ze willen je simpelweg de meest weelderige en vertroetelende ervaring geven. Niets mag daar afbreuk aan doen. Zuivere intenties: daar houden we van.

Bentley Continental GT W12


Motor
5.998 cc
W12 biturbo
590 pk @ 6.000 tpm
720 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 319 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,2 l/100 km
330 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.807 x 1.947 x 1.401 mm (l x b x h)
2.746 mm (wielbasis)
2.320 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)

Prijzen
NL € 273.083 (25%)
BE € 199.771

VONNIS
Een rollende wolk van snelheid, stilte en ontspanning. De subtiliteit van deze facelift doet vermoeden dat z’n opvolger wellicht een stuk ingrijpender zal veranderen; zei iemand hybride?

Reacties