Met een speciale editie (deze Audi R8 LMX) valt het doek voor de R8. De allersportiefste Audi gaat eruit met een knal, en een beetje rap ook, want de nieuwe staat al in de coulissen te trappelen om naar buiten te komen.

Er is een tijd van komen en van gaan

Dat geldt ook voor de Audi R8. Voor deze fijnste sportauto die het millennium ons tot nu toe gebracht heeft, is het einde oefening. Tenminste, tot nog toe, want de opvolger loopt zich warm. Voordat koffie en cake geserveerd worden, brengt Audi nog even de Audi R8 LMX, een ode aan hoe goed het origineel is. Sterker nog: dit kon wel eens de beste R8-versie zijn die Audi ooit bouwde.

In het uitnodigende interieur staan een paar geweldige stoelen die het rijden alleen maar fijner maken. De zeventraps versnellingsbak schakelt met zijn dubbele koppeling razendsnel, het onderstel is stevig, direct en zuigt je mee in de rijbeleving. Als je het ons vraagt, is de 4,2-liter V8 de prettigste motor, maar uiteraard koos Audi voor dit afscheidsmodel – waarvan er maar 99 gebouwd worden – voor de krachtiger en iets soepeler 5,2-liter V10.

Die V10 is alles behalve standaard

Om het naderende afscheid nog iets draaglijker te maken, is de motor opgevoerd en levert hij 20 pk meer dan de uitgaande V10 Plus. Je vraagt je af of dat echt nodig is. Met de Audi R8 LMX toont Audi eens te meer aan dat er in de supercar-klasse niets boven een ongecompliceerde turboloze motor met een flink slagvolume gaat. Het blok is goed bij de pinken en trakteert je op een prachtig geluid.

Tot ieders verrassing meldt Audi dat de motor de strijd om de CO2-grammen heeft overleefd en overgaat naar de volgende generatie R8. We waren er zelf eigenlijk van overtuigd dat we een V8 met een rijtje turbo’s en een buitenstopcontact zouden krijgen, maar de ambachtelijke techniek heeft kennelijk nog niet afgedaan.

Futuristische boel in de Audi R8 LMX

Ondanks dat The Last Post klinkt, introduceert Audi nog een fijne innovatie op de Audi R8 LMX, namelijk laser-koplampen. Dat klinkt heel futuristisch en dat is het ook. In feite is het een extra lamp in de reguliere units. Hierin creëren een paar laserpunten met behulp van fosfor een lichtbundel. Het laserlicht ondersteunt het grootlicht en doet zijn werk pas bij snelheden van 60 km/u en hoger.

Eigenlijk zijn het een paar futuristische verstralers ter aanvulling van de standaard led-lampen. In de praktijk merk je er bar weinig van. De lichtstraal is erg smal. Ze zijn lang niet zo handig of doordacht als de matrix-led-lampen in de nieuwe Audi TT.

Zoals het vaak met afscheidsmodellen gaat, is de complete oplage inmiddels uitverkocht. De importeur meldt dat er (via de officiële kanalen) geen enkel exemplaar naar een Nederlandse eigenaar is gegaan; sterker nog, de Nederlandse prijs is nooit vastgesteld. In België stond de Audi R8 LMX voor bijna 220.000 euro in de prijslijst. Een koopje. Want behalve die futuristische laserkoplampen koop je ook één van de beste sportwagens van de afgelopen twintig jaar.

Specificaties Audi R8 LMX


Motor
5.204 cc
V10
570 pk / 540 Nm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 320 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,9 l/100 km
299 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.440 x 1.929 x 1.252 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.595 kg
90 l (benzine)
100 l (bagage)

Prijzen
NL uitverkocht
BE uitverkocht

VONNIS
Als je klaar bent met in je handen wrijven als Dr. Evil (lasers!), ontwaar je in de R8 LMX de ultieme versie van een geweldige auto. Wellicht dat de nieuwe R8 daarom een heel milde evolutie van het origineel is

Reacties