De nieuwste speciale uitvoering van de Vantage krijgt gelijk het beste onderstel mee. Jammer van de cosmetische missers.
 
Geen enkele fabrikant strooit meer met limited editions dan Aston Martin. Oké, Porsche ook. En Lamborghini. Maar toch. Verzamelaars moeten flink sparen om telkens weer zo’n speciale versie te kopen. De meest recente is de V8 Vantage N420. Op het eerste gezicht is het niet meer dan een gewone versie die goed in zijn spulletjes zit en verder opgekalefaterd is met wat koolstof details en een speciaal kleurtje op de carrosserie. Niet echt opwindend. Wacht. Er is meer.
 
De toevoeging N420 verwijst naar de 420 pk’s van de 4,7-liter V8. Deze vind je tegenwoordig in alle versies van de achtcilinder Vantages, maar in dit geval is er een sportuitlaat gemonteerd. Hierdoor hoor je die 420 pk’s ook echt werken. Het blok knalt zijn adembenemende V8-sound vanaf 4.000 tpm eruit. Als een gewichtheffer laat de motor horen wat voor kracht hij in huis heeft.
 
Ook standaard is het sportonderstel, dat op de overige versies als optie te bestellen is. Zoals verwacht is deze ophanging stijver dan we gewend zijn. Bij lage snelheden voel je elk kruimeltje in de weg doortrillen in je billen, maar als de snelheid omhoog gaat, merk je hoe soepel de vering zijn werk doet.
 
Op een recht traject wrikt en trekt het stuur in je handen zodra je banden een oneffenheidje, hoe klein ook, moeten nemen. De testauto was uitgerust met de optionele schakelflippers aan het stuur. Dat is een noodzakelijke extra, want zeker in bochten heb je letterlijk je handen vol aan de besturing. Je kunt dan geen hand missen om te moeten schakelen. Jammer is dat de bak nogal nukkig van versnelling wisselt en dat hij er iets te veel tijd voor neemt.
 
Het is dus hard werken in de N420. Wat dat betreft is deze V8 een echte sportauto. Aston Martin heeft de Vantage steeds verder fijn geslepen in de afgelopen jaren, met deze versie als kroon op het werk. Het rijgedrag is vloeiend en uitgebalanceerd en wekt vertrouwen. Dat is een fijn idee als er een paar heerlijke bochten uitdagend naar je lonken.
 
Nu mochten we de afgelopen jaren meerdere keren in een V8 Vantage rijden, maar na elke rit was er het gevoel van ‘je mist iets’. Nu we deze uitvoering hebben uitgeprobeerd, zijn we óm, in de positieve zin. Het is fijn dat dit chassis ook op andere versies te leveren is.
 
Op de optielijst kun je ook nog de eendelige kuipstoelen aankruisen. Mede door die kuipjes is de N420 27 kilo lichter dan de standaard V8 Vantage. Ook de leverbare kleurencombinaties zijn heel racy. Ze verwijzen namelijk naar verschillende overwinningen die Aston Martin in de racerij heeft geboekt. Als contrast met de carrosseriekleur zijn de grilleomlijsting en de daklijn in een andere kleur uitgevoerd. Het doet een aanslag op de fraaie lijnen van de Vantage, dus de reden van deze kleurcombinaties ontgaat me. Mijn testauto heette de Asia Cup-combinatie te hebben, wat resulteerde in een witte auto met zwarte biezen. De mensen die we passeerden weten waarschijnlijk nu nog niet wat ze er van moeten denken. Andere kleurkeuzes zijn gifgroen, geel en een kleur blauw die zo fel is dat het zeer doet aan je ogen.
 
We durven er heel wat onder te verwedden dat er verzamelaars zijn die alle combinaties gekocht hebben.
 
 

Specificaties: N420 Sportshift

 

Leuk 

De motor en wegligging

 

Niet leuk 

De kleuren en de hakerige Sportshift

 

TopGear-vonnis
Maakt Aston eens eenVantage die zo goed rijdt als hij eruit ziet, verpesten ze het ontwerp

 

Prestaties  

0-100 km/u in 4,8 sec., top 290 km/u, 13,2 l/100 km

 

Techniek  

4.735 cc, V8, achterwielaandrijving, 420 pk, 470 Nm, 1.630 kg, 312 g/km CO2

 

Doen!   

Bang & Olufsen-audio





Niet doen   

Contrastlak





Prijs NL € 189.374

Prijs BE € 133.729

Reacties