Zodra de nummers even worden, is er bij BMW meer plezier te beleven, zo hebben we inmiddels uitgevonden. Denk maar aan de 6-serie en de pas geïntroduceerde 4-serie. En nu bewijzen de mannen uit München het met de 2-serie in de vorm van de M235i.

Op het moment dat je heel erg veel waar voor je geld lijkt te krijgen, ga je altijd op zoek naar de addertjes onder het gras. Immers, alle waar is naar zijn geld. Ga maar na: voor de krap 60.000 euro die de M235i in Nederland kost (de Belgische prijzen beginnen bij een kleine 46.000 euro) krijg je 236 pk, een acceleratie van 0 naar 100 in vijf seconden en een dikke M achterop. Z’n gedoodverfde concurrent, de Mercedes CLA 45 AMG, kost heel wat pietermannen meer en heeft één heel groot manco: er zit maar een viercilindertje in. Een heel potente, dat wel, maar waarschijnlijk tellen bij liefhebbers die twee extra potjes van de BMW meer dan de vierwielaandrijving van de Benz.

De nieuwe 2-serie ziet er beter uit dan de 1-serie Coupé die hij aflost. Net als bij de 4-serie, die in wezen een coupéversie van de 3-serie is, wijkt de carrosserie van de kleinste BMW danig af van de standaard 1-serie. Het meest opvallende is de grotere spoorbreedte achter. Overigens is de 2-serie nog steeds geen onvervalste beauty, maar die rare ingevallen wangetjes die z’n voorganger had, zijn tenminste weg. De hele auto is een stuk stoerder.

De keuze voor een klassieke sedanvorm in plaats van een hatchback-met-kontje is ingegeven door de wens van de ontwerpers om een soort eerbetoon aan de aloude 2002 te brengen. De karakteristieke schouderlijn zou ernaar verwijzen. De oplopende taillelijn, die afbuigt over de achterkant is volgens de tekenaars de meest opvallende hint naar vroeger. De toch iets ingenomen flanken buigen bij de achterwielen wat naar buiten, wat de nadruk legt op de pronte achterspatborden.

Er zal voor de 2-serie een ruime keuze aan motoren zijn, uiteraard in benzine- en dieseluitvoeringen. Opvallend is dat ze stuk voor stuk iets krachtiger zijn dan de vergelijkbare motor in de 1-serie. Dat geldt ook voor de M235i waarmee we mochten kennismaken. De M135i is al een redactielievelingetje, maar het nieuwtje van de 2-serie gaat verder dan de grotere bagageruimte. De motor en het onderstel zijn in details aangepast waardoor ze net even wat beter zijn geworden.

De 3,0-liter turbo levert 326 pk, tegen 320 wanneer hij in een 1-serie zit. Geen wereldschokkende verhoging, maar alle beetjes zijn meegenomen, niet? In de beide ‘kleine’ Beemers is deze dikke zescilinder door M-Technik onder handen genomen, bij de andere BMW’s met ‘35i’ in de typeaanduiding is dat niet het geval. Normaal levert de motor 306 pk. Verwacht niet dat de ingenieurs volstaan hebben met een snellere chip. Dat is hun eer te na. Nee, de krukas is gesmeed in plaats van gegoten, wat ‘m sterker maakt. Het koppel kon daardoor stijgen van 400 naar 450 Nm. Ook de koeling is aangepakt. Het prominentere motorgeluid is de kers op de taart. Onder normale omstandigheden hoor je dat niet zo, maar wanneer het speelkwartier is, gaat z’n keeltje open. Bij 7.000 tpm klinkt hij als muziek in je oren. Los van een haast onmerkbaar dipje bij 3.000 tpm is het koppel continu op oorlogssterkte waardoor je niet zou zeggen dat dit een turbomotor is.


Zo onmerkbaar als de drukvulling zijn werk doet, zo zijdezacht en snel wisselt de automaat tussen de acht versnellingen. Hij reageert zo akelig snel op de commando’s van de flippers dat hij zich qua schakeltijd kan meten met een dsg-bak. Uiteraard kun je de gangwissel ook aan de techniek overlaten, in dat geval merk je niet eens dat er geschakeld wordt.

Er is nog een groot verschil met de M135i. Die hatchback is een heerlijke rijdersauto op de rechte weg, maar in snelle bochten en op het circuit heeft de wegligging onaangename trekjes. Je deint dan flink op en neer. Bij de M235i is daarmee afgerekend, door stijvere veren, andere ophangrubbers en steviger dempers te monteren. Hierdoor zit er ook gelijk meer gevoel in het stuur. Nou konden we tijdens de testrit niet echt het verschil ervaren, want het afgehuurde circuit was zo glad als een biljartlaken. Dat neemt niet weg dat we met veel plezier onze rondjes hebben gedraaid. Alles draait om balans. Van onderstuur is nauwelijks sprake, met de juiste dosis vermogen zorg je ervoor dat de achterkant wat speelser wordt. Wil je echt driften, kruis dan het optionele limited-slip-differentieel aan. De stoel is het beste communicatiemiddel tussen wegdek en bestuurder, het stuur is wat dat aangaat gevoellozer. De stuurbeweging zelf is wel heel direct.

Voor echt stevig remwerk zouden de remmen wat bijteriger mogen zijn, maar bij afremmen voor bochten zijn ze prima te doseren en bieden in combinatie met het stabiele onderstel een heel vertrouwenwekkend weggedrag.

Op de weg is de kleine coupé goed bij de pinken en reageert alert, zo niet fel. Toch boezemt ie ook weer geen angst in en is ie ook prima geschikt voor dagelijks verkeer. De vering is stevig, maar niet te hard. Op deze testauto zaten de optionele, instelbare schokdempers, goed voor een heel gelijkmatige karakteristiek. De rijpositie met de lage zit en het stuurkarakter zijn een duidelijk onderscheid ten opzichte van voorwielaangedreven hete hatches en de zescilinder-motor is natuurlijk een unicum voor een auto van dit formaat.

Al jaren heeft BMW de slogan ‘Maakt rijden geweldig’ en dat maken ze met de M235i weer waar. Alles is erop gericht om de bestuurder een maximaal plezier te doen. De besturing, het gaspedaal en de remmen zijn optimaal op elkaar afgestemd zodat niet één onderdeel te veel aandacht opeist.

Nog even over die typeaanduidingen. Het is al geen straf om in een BMW te rijden, maar met de even nummers introduceert het merk auto’s die nog nét even wat leuker zijn. Coupés en cabrio’s, ofwel modellen die je meer met je hart dan met je hoofd koopt. De X-modellen scharen we daar ook onder. Maar bij de 2-serie stuit je dan wel op een probleem. De Active Tourer, BMW’s eerste voorwielaandrijver, gaat ook onder de 2-serie vallen en daar worden we toch iets minder warm van. Laten we het er maar op houden dat de modellen wel een duidelijke meerwaarde bieden ten opzichte van de 1-serie, met een bijbehorend prijskaartje.

Gelukkig heeft BMW nog een andere indicatie dat je een auto-met-plezier koopt: de beroemde M. Dus staan er ‘2’ en ‘M’ op, dan weet je dat je een geweldig leuke auto onder je billen hebt.


BMW M235i



16/20



Motor

2.979 cc

zescilinder turbo

326 pk / 450 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 5,0 s

top 250 km/u



Verbruik/milieu

7,6 l/100 km

189 g/km CO2



Afmetingen

4.454 x 1.774 x 1.408 mm (l x b x h)

2.690 mm (wielbasis)

1.455 kg



52 l (benzine)

390 l (bagage)



Prijzen

NL: € 59.221

BE: € 48.260



Het vonnis

Nieuwe 2-serie is een hele verbetering ten opzichte van z’n voorganger, de tamelijk onooglijke 1 Coupé. Na z’n bezoek aan M Technik is deze 235i de absolute must-have van de reeks

Reacties

Meer van TopGear