Alfa’s zijn fijn, kleine Alfa’s vaak nog fijner en kleine snelle Alfa’s zijn het fijnst. Dus als Alfa weer met een QV komt, dit keer van de Mito, maakt ons hart een sprongetje. Alleen: dat neerkomen, hè…

Wat maakt een QV een QV?

We stipten het onlangs, in het verhaal over de nieuwe Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde (‘groen klavertjevier’, in het Italiaans) al even aan: QV is een term die Alfa niet zomaar overal op plakt. Het is haast een eretitel voor de absolute topper onder de snelle modellen, een titel die je moet verdienen. Er was al een Alfa Romeo Mito QV die aardig was, maar ook niet heel veel meer dan dat. Heerlijke collega-monstertjes als de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS en Peugeot 208 GTi maakten domweg Italiaans gekruid gehakt van ‘m. Tijd voor revanche dus. Allereerst werd het uiterlijk mild aangepast. De speciaal voor de QV gemaakte matte kleur Grigio Magnesio staat hem in ieder geval fantastisch. Spiegelhuizen, velgen, deurgrepen en bijvoorbeeld de ‘ringen’ rond de koplampen zijn voor wat extra contrast donkerder gemaakt. Binnenin treffen we nieuwe, uitstekend zittende sportstoelen met Alfa-logo aan, van leer en alcantara, en een aan de onderkant afgeplat sportstuur. Verder jeukt het logischerwijs van de QV-logo’s en apart gekleurde stiksels. Allemaal mooi.

Welke motor heeft Alfa er in gelegd?

De motor is de nieuwe versie van de 1.4 MultiAir, gekoppeld aan een eveneens geheel herziene TCT-bak met dubbele koppeling. Qua power geen nieuws: de motor levert nog altijd 170 pk en 230 Nm; de laatste waarde kan door een overboost-functie oplopen tot 250 Nm. Dat alles betekent een sprint naar 100 km/u in een alleszins respectabele 7,3 seconden en een top van 219 km/u. Niets waar de concurrentie van wakker ligt, maar toch. Oh, zuiniger werd hij ook: zo’n 10 procent.
Maar ja. Rijden in de Mito QV blijft een wat tweeslachtige aangelegenheid. Oh, het ziet er allemaal prachtig uit, daar niet van. Het zit goed, schakelt goed, bedient goed, veert goed en gaat best hard ook. Maar net als bij de Giulietta QV missen we iets. Hij communiceert wel, maar in zinnen van één woord. Hij wil wel spelen, maar alleen bordspelletjes. Het geluid is oké, maar niet opwindend: geen rock ‘n’ roll maar Radio 2. De besturing is wat traag; als een mooie dame die eerst drie keer ‘Huh?’ zegt voor ze verstaat wat je zegt. Voor het veercomfort geldt iets dergelijks: de QV is zeker niet zacht, maar ook niet hard, alsof hij geen keuze durft te maken. En dan krijg je een Zwitsers zakmes: een ding dat alles kan, maar niets echt goed. Hij is, om het eens in het vrouwelijke te trekken, het soort latin lover dat je eerst genadeloos om zijn vingers weet te winden met al zijn charmes, en vervolgens doodleuk tv gaat zitten kijken.

Wat vinden wij ervan?

En wat voor de Giulietta gold, geldt ook voor de Mito: die QV-badge maakt het alleen maar erger. Daarvan verwacht je een rijervaring zonder weerga, iets waar de emotie van afdruipt. De Alfa Romeo Mito QV is een heel capabele auto, maar in bed bakt ie er niks van. Een hoop babbels, twee minuten actie, omrollen, pitten. Kun je er nog zo lekker uitzien: dan ben je géén QV.

Specificaties Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Quadrifoglio Verde



Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
170 pk / 250 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 219 km/u

Verbruik/milieu
5,4 l/100 km
124 g/km CO2, C-label

Afmetingen
4.063 x 1.720 x 1.453 mm (l x b x h)
2.511 mm (wielbasis)
1.145 kg
45 l (benzine)
270 / 950 l (bagage)

Prijzen
NL € 27.150 (25%)
BE € 22.900

VONNIS
We zouden de Mito QV maar wat graag de leukste kleine hot hatch willen vinden, maar helaas, dat is hij niet. Paar tomaatjes en wat kruiden erbij en de Fiesta ST, Clio RS en 208 GTi maken Bolognese van ‘m

Reacties