Carlo Abarth was de leider van een bedrijf dat in de jaren vijftig, zestig en zeventig Fiats tunede en ermee aan rally’s en races deelnam. Niet een beetje succesvol, maar heel erg: hij sleepte zo’n 10.000 overwinningen binnen – reden te over voor Fiat om het bedrijf in 1971 in te lijven en er (oké, pas redelijk recent) een submerk met sportieve varianten van bestaande Fiats van te maken.

Speelde de oude 124 spider daar ook een rol in?

Eén van de auto’s waarmee Abarth al die successen behaalde, was een danig verbouwde 124 Spider – het is dus niet minder dan logisch dat er ook een nieuwe Abarth 124 Spider wordt gemaakt. De Fiat is één groot eerbetoon aan de oude 124 Spider, de Abarth-versie gooit daar net zo makkelijk nog een tandje bovenop. Ze zijn niet over één nacht ijs gegaan, want het gaat behoorlijk wat verder dan de karakteristieke matzwarte motorkap en kofferklep, en andere kleurelementen die oude Abarths ook kenmerkten.

Zo werd ook de motor behoorlijk opgepookt: die levert nu 170 pk, wat (net als bij de Fiat 124 Spider) 10 pk meer is dan de sterkste versie van de Mazda MX-5. Het onderstel werd voorzien van Bilstein-dempers en Brembo-remmen en uitvoerig getuned. Het uitlaatsysteem kreeg er twee pijpen en een behoorlijke hoeveelheid herrie bij. Uiteraard werd een en ander nog overgoten met een stevige lading Abarth-logo’s: het jeukt werkelijk overal van de schorpioenen (Carlo’s sterrenbeeld, vandaar).

Hoe rijdt dat zo’n Abarth 124 Spider?

Nou, als je zou verwachten dat hij een forse klap harder geveerd is dan de 124 Spider, dan heb je volkomen gelijk – hij is zelfs harder dan de GT-M versie van de MX-5. Dat wil nog altijd niet zeggen dat je na een ritje je contactlenzen achter je oogbollen vandaan kunt pulken, maar er zit wel veel meer ‘urgentie’ in dit onderstel. Het is gebouwd om snel te gaan en laat je dat dan ook de hele tijd weten.

Hetzelfde geldt voor de motor. Hij is niet sterk genoeg om de stenen uit de straat te trekken, maar doet wel alsof. Zeker in de Sport-modus, waarin wat extra klepjes in de uitlaat opengaan, klinkt hij alsof hij zeker twee keer zo groot is, en laat hij een diepe, ouderwets racy klinkende brom na. Het maakt hem bijna net zo schreeuwerig als hij eruitziet, en dat bedoelen we positief.

Vertel eens meer over de Sport-stand op de Abarth 124 Spider

Die Sport-stand heeft trouwens op meer zaken invloed: de stuurbekrachtiging gaat in een iets zwaarder standje, de gasrespons wordt feller en de tractiecontrole laat wat meer speelruimte. Die laatste kan trouwens ook helemaal uit, waardoor je met speels gemak een bochtje dwars door kunt. Gemeen of onberekenbaar wordt hij daarbij nooit, enerzijds omdat je niet genoeg vermogen hebt om dat per ongeluk te veel te geven, anderzijds omdat de enorme grip van het briljante onderstel je altijd wel weer op de goede weg helpt.

Eén woord van waarschuwing tot slot: er is ook een automatische versnellingsbak, maar laat die in hemelsnaam voor wat ie is. Hij is prima, maar de handmatige zesbak is zó geweldig; die past hem als een latex handschoen. Zo is schakelen bedoeld!

Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,8 s
top 232 km/u 6,4 l/100 km
148 g/km CO2
F Label
Afmetingen
4.054 x 1.740 x 1.233 mm (l x b x h)
2.310 mm (wielbasis)
1.025 kg 45 l (benzine)
140 l (bagage)
Prijzen
NL € 46.285 (25%)
B € 40.000

Vonnis
De Abarth 124 Spider is geen auto die je nodig hebt; een gewone MX-5 of Fiat 124 Spider zal de meeste mensen al pret genoeg bezorgen, zonder al die drukte. Maar mensen die méér wilden, konden nauwelijks beter be­­diend zijn dan met dit (dure!) schoffie

Reacties

  • Kees heeft op 24 september 2016 geschreven:

    Erg leuk auto’tje om te zien. Het lijkt me alleen vreselijk om een roadster te rijden met een automaat, ik wil rijplezier waar ik ouderwets voor moet werken als ik in zo’n bolide zit. Maar ja, smaken verschillen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear