Waarschijnlijk zijn velen er straal voorbij gelopen op de Tokyo Motor Show, maar er werd wel degelijk een compleet nieuwe sportauto gepresenteerd. Eentje die z'n DNA deelt met de McLaren F1.

Laat je ogen glijden over de Yamaha Sports Ride Concept. Hij heeft geen maffe driezits-interieuropstelling en geen enorme BMW V12 met gouden folie eromheen, helaas, maar hij is wel deels ontworpen door de geestesvader van de McLaren F1, Gordon Murray.

In feite is de Sports Ride het nieuwste resultaat van Murrays slimme gepatenteerde iStream-productieproces, waarmee lichtgewicht auto's voor minder geld kunnen worden geproduceerd in aantallen van 1.000 tot 350.000 per jaar. In het geval van deze Yamaha noemt men het proces iStream Carbon. De eerste vrucht van iStream kun je je wellicht nog herinneren: het merkwaardige T25 stadsautootje waar James May ooit in reed. Dit ziet er in ieder geval een stuk appetijtelijker uit.

De Sports Ride is 3,9 meter lang, 1,72 meter breed en 1,17 meter hoog. Hij is daarmee iets compacter dan een Mazda MX-5, maar met z'n 750 kilo is ie wel mooi 250 kilo lichter. Volgens Yamaha lijkt de rijervaring nog het meest op die die je op een motorfiets kunt beleven. Maar dan met een dak, deuren en vier wielen.

Wat betreft de techniek blijft het nog even gokken. Murray gebruikte een aangepaste 660 cc Smart-motor in de T25; mocht het zoiets zijn, wellicht met een turbootje en goed voor zo'n 100 pk, dan heb je een goede vermogen-gewichtsratio te pakken. Zelfs beter dan die van de instapversie van de nieuwe MX-5.

Het meest revolutionaire aan de Sports Ride is het koolstofvezel chassis, dat volgens Murray ingrijpend goedkoper is dan alle momenteel verkrijgbare alternatieven met dezelfde stijfheid en een vergelijkbaar gewicht. Door uit de Formule 1 afgeleide technologie te gebruiken met een honingraatpatroon als sandwich tussen twee dunne plakjes carbon, in plaats van de solide koolstofvezel panelen die je in dure supercars vindt, brengt Murray deze bouwwijze een stapje dichterbij mainstream autoproducenten. Het koolstofvezel zelf is overigens ook van de betaalbaardere soort.

Ondanks het overkoepelende gewichtsbesparende thema is er genoeg luxe in het interieur te vinden: al het mooie leer, koolstofvezel en gefreesde aluminium doet denken aan een soort dreumesversie van de Pagani Huayra.

Of Yamaha van plan is om de Sports Ride in productie te nemen? Het enige wat we voor nu met zekerheid kunnen zeggen, is dat ze de auto na Tokyo nog volop zullen doorontwikkelen. Dus wie weet…

Reacties