Vandaag spelen we Watch Dogs 2 voor de PlayStation 4. Deze game kun je vergelijken met GTA (al hebben de makers dat misschien liever niet). Je kunt met je karakter vrijuit rondlopen door San Francisco en als je zin hebt, kun je missies spelen en verder komen in de verhaallijn. Klinkt simpel, en dat is het ook. Wat het met TopGear te maken heeft? Ook vrij simpel: de snelste manier om van A naar B te komen, is een auto jatten. Tijd voor chaos!

We kruipen in de huid van een hacker in een wereld waarin alles verbonden is met het internet. De verhaallijn draait ook om het neerhalen van een grote corporatie die alle touwtjes in handen heeft. Maar daar gaat het ons nu even niet om. Al dat geneuzel over rechtvaardigheid laten we even links liggen; we gaan dingen slopen.

Tijd om onze eerste auto te jatten en een stukje te cruisen; voor ons het belangrijkste onderdeel. De auto’s in Watch Dogs 2 zijn losjes geïnspireerd op echte modellen. Als je net oogschade hebt opgelopen door een SsangYong Rodius recht in zijn koplampen te kijken, zou je kunnen denken dat je in een echte Porsche zit.

Hoe rijden de auto’s in Watch Dogs 2?

Het voelt alsof het autorijden ontwikkeld is door iemand die er maar weinig verstand van of interesse in had. De auto’s sturen niet echt met hun voorwielen maar draaien meer om hun as. Ook het betere stunt- en springwerk lijkt geprogrammeerd te zijn door iemand die weinig kaas heeft gegeten van de natuurwetten. Watch Dogs 2 pretendeerde gelukkig ook nooit een simulator te zijn.

Het autorijden is niet frustrerend of storend, maar het is ook zeker geen spel dat je puur voor het autorijden gaat spelen, zoals GTA dat voor sommigen misschien wel is. Wel geniaal is de mogelijkheid om tijdens het rijden (of als je op straat loopt) met je telefoon andere voertuigen te hacken en te laten accelereren of remmen. Als je bijvoorbeeld achtervolgd wordt door de politie, kun je hun auto’s abrupt naar links laten sturen, het water of de vangrail in. Of laat een stadsbus bij het stoplicht het pad voor je vrijmaken. De chaos die hierdoor ontstaat, is bijzonder vermakelijk en geeft het spel toch dat freeroam-spektakel buiten de missies om.

Als een Ford Mustang bij een meeting kun je ook alle voetgangers omver maaien, mocht je sadistische geest daar behoefte aan hebben. Het is lastig om niet de vergelijking te trekken met GTA, de moeder der freeroam games. Het origineel doet het allemaal net iets beter. Het spel is simpeler van opzet en de uitwerking is daardoor beter geslaagd. Geen lastig gedoe met hackers en moeilijke digitale rommel: gewoon auto’s stelen en schieten. Wat dat aangaat, beantwoordt Watch Dogs 2 net niet helemaal aan onze behoeften.