Stel: je hebt als autoconcern een illuster motorfietsmerk gekocht, wat doe je dan? Het geniale antwoord: een lichtgewicht zuinig sportautootje met L-twin raceblok maken. Tenminste, als je Volkswagen heet en het betreffende motorfietsmerk Ducati is.

Motorrijders met veel geld konden tot voor kort bij Ducati terecht voor een 1199 Superleggera, een van de snelste en meest geavanceerde motorfietsen die er op dit moment rondrijden. Het motorblok – 1.199 cc groot, 200 pk sterk, in staat tot 11.000 toeren dankzij z'n desmodromische kleppen – kan natuurlijk veel meer in beweging brengen dan enkel een limited-edition motorfiets. Toevallig had Volkswagen een klein en licht autootje staan – de bekende XL1 – en leek het ze wel leuk om daar een efficiënte sportversie van te maken. Eén en één is… heel veel.

Deze XL Sport is de snelste auto met 200 pk die er bestaat: hij haalt 270 km/u, met dank aan zijn uitstekende aerodynamische eigenschappen. Hij weegt slechts 890 kilo, wat nagenoeg precies even veel is als een Alfa Romeo 4C, en heeft een zeventraps dsg-versnellingsbak aan boord om de krachten van 's werelds sterkste tweecilinder op z'n achterwielen over te brengen. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 5,7 seconden, maar als we een gok mogen doen, denken we dat het geluid de grootste attractie zal zijn.

In vergelijking tot de XL1 is de XL Sport langer (ruim 40 centimeter), breder (bijna 20 centimeter) en staan z'n wielen verder uit elkaar. Ook aan de achterkant; waar de XL1 taps toeloopt, doet de XL Sport dit niet. Wel is ie nog steeds maar 1,15 meter hoog, wat z'n kruisraket-achtige voorkomen alleen maar ten goede komt. In het interieur zien we een digitaal motorsport-dashboard, inclusief laptimer en oliedruk, en een lekkere hoeveelheid aluminium en koolstofvezel.

Van de 'gewone' XL1 worden 250 stuks gemaakt. Van de Ducati 1199 Superleggera werden 500 stuks gemaakt. Betekent dit dat er van de XL Sport – op dit moment nog niets meer dan een conceptcar – uiteindelijk 750 stuks worden gemaakt? Aah, Volkswagen, alsjeblieft?

Reacties