Volkswagen schrapt de R32. De Wolfburgers komen met een alternatief die luistert naar de naam Golf R. Geen zespitter maar een geblazen viercilinder zorgt voor het machtsvertoon. Misschien maar beter ook.
 
De zescilinder in de R32 is namelijk nogal nadrukkelijk aanwezig. Enerzijds fijn vanwege die geweldige sound uit beide uitlaten, maar aan de andere kant maakt ie de neus nogal zwaar. Het betere gooi- en smijtwerk gaat de GTI beter af en de Golf R met z´n tot op het bot opgefokte turbomotor waarschijnlijk nog beter.
 
De 2,0-liter viercilinder schopt het tot liefst 270 pk en 350 Nm aan koppel. Aangezien de aandrijfkrachten naar alle vier de wielen vloeien (4Motion), zet het razendsnelle Golfje dezelfde prestaties neer als de Audi S3. De sprint naar de honderd gaat met handbak in 5,7 tellen en met de DSG-transmissie in slechts 5,5 tel. Gemiddeld verstook je zo’n 8,5 liter brandstof iedere honderd kilometer.
 
Behalve deze Golf R staat zoals je weet ook een Scirocco R te popelen van ongeduld, die het moet doen met 265 pk en voorwielaandrijving.

Reacties