Volkswagen bewaart het lekkerst wel vaker voor het laatst. Want de nieuwe Golf VII Cabriolet mag er dan voorlopig nog niet zijn, deze R-versie van de 'oude' doet ook nog niet echt naar hem verlangen.

De letter R staat bij VW eigenlijk altijd voor goed nieuws: bakken vermogen en een geluid om rillingen van te krijgen in een smakelijke, maar meestal niet ál te opzichtige verpakking. En jawel: klopt helemaal voor de Golf R Cabrio. Het vermogen dat hij uit de tweeliter turbo haalt: 265 pk. 0-100: 6,4 seconden, wat bijna een seconde 'langzamer' is dan zijn R-broertje mét dak – dat is dus wat extra gewicht (want verstevigingen) en een iets mindere aerodynamica doen. Maar 6,4 is niets om over te klagen, dus waar hebben we het over. De top is natuurlijk begrensd op 250 km/u, maar tegen die tijd heb jij al lang toegegeven aan de wil van je haarwortels om toch vooral iets minder hard te rijden.

Een zestraps DSG-automaat, een 2,5 cm lager liggend sportonderstel en de kloeke 18"-wielen zijn bij de prijs (die overigens pas binnenkort bekend wordt gemaakt) inbegrepen.
 

Reacties