Alsof Toyota in Frankfurt nog niet genoeg nieuws te melden had, tovert het merk in een simpele beweging ook de nieuwe Land Cruiser uit de hoge hoed. Wellicht niet een model waar we in Europa met smacht op zitten te wachten, maar wel een autotype met 60 jaar historie en een trouwe klantengroep in alle uithoeken van de wereld.
 
Het programma zal later dit jaar bestaan uit een lange vijfdeurs met vijf of zeven zitplaatsen en een korte driedeurs. In het vooronder ligt de 3 liter D-4D diesel die is opgewaardeerd tot 171 pk en wordt gekoppeld aan een vijftraps automaat.
 
Benzinerijders, die krijgen de beschikking over een 4 liter V6 met Dual VVT-i. Belangrijk is dat de stijfheid van de nieuwe carrosserie flink is verbeterd door met name de bevestiging van de koets op het chassis te wijzigen.
 
De Land Cruiser krijgt voor dubbele wishbones en achter een vierlink as. De duurste versie beschikt zelfs over adaptieve vering met drie dempersettings. De luchtvering achter zorgt ervoor dat de Toyota altijd recht blijft en in hoogte kan variëren afhankelijk van de terreinomstandigheden.
 
Het spreekt voor zich dat de nodige functies in de Land Cruiser via de elektronisch weg worden gecontroleerd en geregeld. Denk aan Downhill Assist Control, Multi-Terrain Select en een driezone airco.
 

Reacties