GT 86: Toyota's pretpakket

Het heeft even geduurd, maar daar ie hij dan in zijn definitieve gedaante: de kleine sportcoupé van Toyota, die de sprookjesachtige naam GT 86 heeft meegekregen.

Het wachten is de moeite waard geweest, want de GT 86 ziet er zeer veelbelovend uit. ‘Passion is back!’ roeptoetert Toyota van het hoogste dak dat ze konden vinden, wat we dit keer volmondig met ze eens zijn. Al is het een rare kreet, want door te zeggen dat de passie terug is, geef je impliciet toe dat hij een tijdje ver te zoeken is geweest. En ook dat zijn we volkomen met ze eens. Hoe dan ook, het is prettig om te kunnen vaststellen dat Toyota tussen het redden van plantjes en diertjes door tijd heeft kunnen vinden voor het maken van een auto waar ook mensen plezier aan kunnen beleven.

We hebben natuurlijk nog geen meter met de GT 86 kunnen rijden, maar alle specificaties duiden op dikke pret. Allereerst: achterwielaandrijving. Tweedens: een tweeliter viercilinder motor die 200 pk levert. Ten derde: het maximale vermogen en koppel worden bij hoge toerentallen (respectievelijk 7.000 en 6.600) geleverd, wat betekent dat Toyota er wel op rekent dat je het ding een beetje op zijn falie gaat geven om het maximale eruit te halen. Toyota belooft dan ook, ten vierde, dat de GT 86 een ‘volledig op de bestuurder georiënteerde auto is’. Daar houden we ze aan. Ten laatste: de motor is een nieuwe, door Subaru ontwikkelde boxermotor, wat inhoudt dat het met het geluid ook wel goed zit.

Nog even over die ontzettend saaie naam: het GT spreekt voor zich, het 86 slaat enerzijds op de boring en slag van de motor (86 mm) en moet ook een eerbetoon zijn aan de naar Toyota’s zeggen legendarische Corolla Levin AE86 uit het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Nooit van gehoord? Wij ook niet, maar we zijn ten volle bereid aan te nemen dat dat gewoon een enorme lacune in onze kennis is.

Het voorlopig enige slechte nieuws is dat je nog een tijdje geduld zult moeten opbrengen; hoewel de GT 86 op dit moment zijn officiële publieksdebuut maakt op de Tokyo Motor Show, zal het nog tot de zomer van 2012 duren voor hij naar Nederland komt. Over de prijzen zullen we tegen die tijd ook vast meer vernemen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws