Autonieuws

De nieuwe TopGear is uit: nummer 82

De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 1De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 2De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 3De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 4De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 5De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 6De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 7De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 8De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 9De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 10De nieuwe TopGear is uit: nummer 82 - Foto 11
19-03-2012reageer

Hebben wij dat? Organiseren we een schitterende sneeuw-en-ijsspecial voor ons nieuwe nummer, is al die winterse kou in één klap als sneeuw voor de zon verdwenen. Letterlijk. Nou ja, we gaan ervan uit dat jullie het, ondanks het voorjaarszonnetje, toch geen ramp vinden om naar glijdende Ferrari's, Bentley's en Lamborghini's te kijken. Klopt dat?

Mooi! Dan gaan we het daar eerst eens over hebben: we hebben namelijk Ferrari's nieuwste grand tourer, de vierwielaangedreven FF, en de Bentley Continental GT met V8-motor in de sneeuw losgelaten. Dat deze twee auto's qua luxe en prestige aan elkaar gewaagd zijn, dat was al duidelijk voordat we er een meter in reden; maar hoe verhouden ze zich tot elkaar op deze glibberige ondergrond? We zochten het voor je uit, want iemand moet het doen.

Dat is niet de enige sneeuwwitte vergelijking die we in TopGear nummer 82 maken, oh nee. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Range Rover Evoque tegen de Audi Q3? Hoe houden deze twee oprit-offroaders zich wanneer hun vierwielaandrijving serieus aan het werk moet onder extreme omstandigheden? Ook zetten we de Land Rover Defender tegenover de Dacia Duster. Is die Roemeense SUV immers niet wat de Defender zesduizend jaar geleden was: stoer, no-nonsens en betaalbaar?

De Subaru WRX STi neemt het op tegen de Audi RS3, om twee simpele redenen: het zijn allebei hete hatchbacks met hitsige turbomotoren, en ze hebben allebei vierwielaandrijving. Dat dat garant staat voor een hoop winterse pret, hoeven we je niet te vertellen. Pret hadden we ook met de Lamborghini Aventador, hoewel we onszelf meer dan eens afvroegen hoe slim het precies was om met een Italiaanse exoot van honderdduizenden euro's achterstevoren over het ijs te glijden. Ter compensatie trokken we ook een oude Volvo 940 van stal, met een ingebouwde Scandinavische ijscoureur.

Ook de Audi A1 quattro, het 256-pk sterke bommetje, ontkomt in dit nummer niet aan onze sneeuwfetish: we driftten ermee over een bevroren meer in Zweden. Bij een triotest met drie sportieve (en voorwielaangedreven) coupé-hatchbacks leek het ons echter slimmer om de grip op te zoeken, dus testten we de Opel Astra GTC, de Volkswagen Scirocco en de Hyundai Veloster gewoon op asfalt. Daar bleven we ook tijdens onze recht-toe-recht-aan rijtesten van deze maand: onder andere met de Jaguar XKR-S Convertible, de BMW M550d xDrive, de Hyundai i30, de Opel Insignia BiTurbo, de Skoda Citigo en de Ford Focus 1.0 EcoBoost.

Wat we nog meer deden? We gingen langs bij AC/DC-icoon Brian Johnson, die - je verwacht het niet - er een dubbelleven als coureur op nahoudt. Over coureurs gesproken: er is een oud-wereldkampioen die onlangs nog onze Suzuki Liana de sporen gaf, en die binnenkort weer in de Formule 1 in actie komt. Jazeker, we babbelden met Kimi Räikkönen.

Verder vind je deze maand al het moois van de autoshow van Genève op onze nieuwspagina's, en besteden we aandacht aan de laatste mode in onze fashionspecial. Gewoon, omdat het tijd is om die winterjas weer in de kast te proppen en over het strand te gaan banjeren in een hip shirt. Kijk maar eens naar buiten.

Genoeg reden dus om weer je maandelijkse sprint naar de winkel of naar je brievenbus te trekken: de nieuwe TopGear ligt er. Meer info vind je hier, een abonnement afsluiten - voor jezelf of voor iemand anders - doe je daar. Veel leesplezier!

Geen reacties

Geen reacties ontvangen op dit bericht.

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...