Eigenlijk zijn deze auto’s helemaal niet nieuw. Drie zijn er al wat langer, en de overige drie zijn natuurlijk Chryslers met een Lancia-grille. Wel nieuw is het feit dat Lancia nu eens niet een stel Chrysler-persfoto’s heeft gefotosjopt, maar gewoon zelf wat plaatjes heeft geschoten. En ze geven hierbij ook wat meer info over de auto’s vrij, dus vooruit, we gaan het er nog een keer over hebben.

Laten we met het mooiste beginnen: Lancia neemt de Flavia cabrio, die in Genève nog als ‘concept’ stond en eigenlijk een Chrysler 200 is, ongewijzigd in productie. Waarom? ‘Vanwege het succes bij media en publiek.’ We proberen ons gezicht in de plooi te houden, maar we hebben werkelijk niemand positief op deze ongegeneerde logoplakkerij horen reageren. Misschien is het een grap die we niet snappen.

De Flavia is uitgerust met de volgens Lancia ‘briljante’ 2.4 viercilinder benzine met 175 pk. Oftewel, dat zoemblokje dat in je slome huurauto lag toen je in de VS op vakantie was. Het is gekoppeld aan een zestraps automaat die, gokken we, allesbehalve sportief zal rijden. Pluspunten? Die zijn er toch ook wel. Eerlijk is eerlijk, het ding ziet er best netjes uit. Hij komt er slechts in één uitvoering – met alle denkbare opties – en er kunnen vier mensen comfortabel in zitten.

Gaan we door met de Lancia Voyager, een naam waarvan we niet kunnen wachten tot iemand ‘m met een Italiaanse tongval probeert uit te spreken. Deze flinke mpv komt er alleen in Grand Voyager-uitvoering, wat wil zeggen: met een wielbasis van 3,1 meter. Een uit de kluiten gewassen Amerikaan dus, met bijbehorende binnenruimte en handige Stow ‘n Go-stoelen die in de vloer verdwijnen. De motoren: een voor Europa volstrekt irrelevante 3,6-liter V6 met 287 pk, en een 2.8 diesel met 163 pk die 7,9 l/100 km lust. Zou jij er een S-Max/Galaxy of Espace voor laten staan?

Het vlaggenschip dan: de Lancia Thema. Hier lijkt iets meer werk van gemaakt te zijn. Zo vinden we in het interieur van deze verbouwde Chrysler 300 een dashboard dat bekleed is met Poltrona Frau-leder, hetzelfde mooie spul dat vroeger ook in echte Lancia’s zat. Het geheel is afgewerkt met echt hout. Het onderstel van de Chrysler is door Lancia aangepast aan de Europese smaak, met een nieuwe voor- en achterwielophanging en andere dempers. Kijk, dat lijkt er meer op.

Op motorisch vlak zijn er hier drie opties: de bekende 3,6-liter V6 met 287 pk en, jawel, een heuse achttraps automaat, of een gloednieuwe 3,0-liter V6 diesel die we al eens eerder naar volle tevredenheid in de Grand Cherokee probeerden. Die is er met 190 of 239 pk en is gekoppeld aan een vijftraps automaat.

Verder zijn er nog de nauwelijks gewijzigde Delta en Musa, en de nieuwe Ypsilon, wat het totale aantal nieuw verkrijgbare Lancia-modellen plotsklaps op zes stuks brengt. Vanaf eind dit jaar staan ze bij de dealers, als je die kunt vinden.

Reacties