TopGear reed zojuist met de nieuwe Skoda Octavia. In het komende nummer van TopGear Magazine lees je er alles over, nu vast de highlights.

Testobject: Skoda Octavia
Uitvoering: De 1.4 TSI en de 1.6 TDI
Locatie: Faro, Portugal
Weersomstandigheden: Fris (11 graden), winderig en egaal grijs. Net Nederland dus. In oktober dan.

Wat reden we?
De geheel nieuwe Skoda Octavia, een van de belangrijkste auto's die het merk rijk is.

Beviel het?
Ja, dat beviel. Je weet: De Octavia is sinds VW zich met het merk is gaan bemoeien technische zeer nauw verwant aan de Golf en dat is uiteraard ook nu het geval. Alle techniek komt uit de uitpuilende VAG-schappen, het design en de rest van de 'invulling' van die techniek is in Tsjechische handen. En dat zie je: het is niet extreem, avantgardistisch of spectaculair, maar vrij behoudend en daar is, zeker gezien de doelgroep, niets mis mee. Mede gezien de zegeningen van het nieuwe (modulaire) MQB-platform van VW, is de wielbasis van de Octavia een stuk gegroeid: hij is 5 cm langer dan de Golf en zelfs 11 cm langer dan de vorige Octavia. En dat resulteert in: r u i m t e. Het is werkelijk ongelooflijk hoe ontzettend veel ruimte je hebt in dit apparaat. Op de achterbank kun je twee volwassenen bij elkaar op schoot zetten en dan nog raken ze met hun knieën de voorstoel niet. Bij wijze van spreken. En dan heb je er nog een enorme grot aan bagageruimte bij ook: 590 liter. Wie daar iets wil terugvinden doet er goed aan eerst verkenners te sturen.

Nog bijzonderheden?
Afgezien van die ruimte? Nou, de maniakale obsessie die de Skodisten met 'praktische bruikbaarheid' hebben, blijft opvallend. Werkelijk overal is over nagedacht. Geen plek in de bagageruimte is níet voorzien van een net of een sleepoog of iets anders waarmee je iets kunt klemzetten. Overal in het interieur zijn vakken en vakjes. Het omklappen van de achterbank of het vinden van bedieningsknopjes: het is allemaal zo eenvoudig en vanzelfsprekend dat een bijziende mandril het zou kunnen. De motoren zijn allemaal van VW natuurlijk, en voldoen stuk voor stuk. En als het Skoda lukt ergens nog één grammetje CO2 te besparen bij de 1.6 TDI, dan valt die nog in de 14 procentscategorie qua bijtelling ook. En dan hoeft Skoda de rest van het jaar alleen nog maar een hele hoop bloemetjes te bestellen voor bij de aflevering, de rest gaat vanzelf. Trouwens, hadden we al gemeld hoe idioot ruim dit ding is?

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De prijs is op dit moment nog onderdeel van stevige onderhandelingen tussen importeur en fabrikant, maar die eerste hoopt (rekent) er stevig op dat de prijzen nauwelijks zullen verschillen met die van de voorganger. Dat zou een instapprijs van ergens tussen de 20 en 21 mille betekenen. Motorisch heb je de keuze uit vier benzines (1.2, 1.4 en 1.8) die tussen de 86 en 179 pk leveren, en twee diesels (de 1.6 van 105 pk en de 2.0 met 150 pk), alles met handmatige zesbak of zeventraps DSG. Er zijn drie uitrustingsniveaus (Active, Ambition en Elegance) en twaalf kleuren verkrijgbaar, waaronder en bijzonder fraaie kleur blauw die bij deze het officiële 'Goedgekeurd door TopGear'-certificaat krijgt. Oh ja: een Kombi komt er ook, net als (jummie) een RS-versie.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Als wij baas zouden zijn van een middelgrote onderneming in, we noemen maar wat, kermisknuffelberen, waarvan medewerkers een lease-auto moesten rijden waarin het ze aan werkelijk niets hoefde te ontbreken, waarin ze die debiel grote beren moesten meenemen én waarvan de klanten niet meteen zouden denken: 'Als zij niet van die overdreven lease-auto's hadden, dan hoefde ik voor die ellende-beren vast niet zo veel te betalen,' dan zou de Octavia een verplicht nummer zijn. Veel woorden om te zeggen: prima auto, enorm veel ruimte voor een zeer schappelijke prijs? Eh… ja, nou je 't zegt…
 

 

Reacties