Goed en slecht nieuws van Renault. Het goede nieuws is dat het merk is begonnen met de verkoop van de nieuwe Mégane Renault Sport dCi. Een wel erg sportieve diesel. Slecht nieuws is alleen dat hij niet leverbaar is in Nederland. Ons vriendelijke BPM-regime gooit roet in het eten. Al is dat dan wel weer toepasselijk bij een diesel.
 
De trend van rappe diesels is al wat langer aan de gang, maar sinds Audi met een V12 dieselmotor de 24 Uur van Le Mans afsloot, is het hek helemaal van de dam. De sportafdeling van Renault probeert een graantje mee te pikken door de Mégane RS uit te rusten met een 2,0 liter dieselmotor met een vermogen van 175 pk. Gecombineerd met een handgeschakelde zesbak heeft dat geleid tot een gemiddeld brandstofverbruik van 6,5 l/100 km.
 
Voor het chassis is Renault teruggevallen op het recept van de reeds bestaande Mégane RS. Dat betekent onafhankelijke voorwielophanging en iets stuggere dempers, met bovendien een krachtig Brembo remsysteem achter de 17-inch optionele velgen en een nog extremere Cup-chassis. Dat de Mégane RS dCi als drie- en vijfdeurs en in vijf verschillende kleuren leverbaar is, doet nauwelijks terzake. Hij gaat toch aan onze neus voorbij.
 

Reacties