Het lijnenspel van de nieuwe vijfdeurs Renault Mégane was al bekend. In Parijs is nu ook de driedeursversie te bewonderen, die als Coupé door het leven gaat. Een van de sterke punten van deze nieuweling: zuinige dieselmotoren.
 
De Franse fabrikant biedt namelijk twee dCi-motoren aan met een gunstige CO2-uitstoot. Het betreft de dCi 90 (118 gr/km CO2) en de dCi 110 (120 gr/km CO2). Meer power biedt de 130 pk sterke dCi en volgend jaar volgt nog een diesel met 160 pk, die in combinatie met een automaat 150 pk levert.
 
Het benzinegamma trapt af met de 100 pk sterke 1.6 16V en loopt op via diezelfde 1.6 maar dan met 110 pk, gevolgd door een 2,0-liter met 140 pk en als voorlopige topper de 180 pk sterke TCe. En blijft het daarbij? Nee, natuurlijk niet. Zo komt er in het voorjaar nog een 1.4 TCe met 130 pk en uiteraard een RS-versie. Al zal deze sportieveling iets langer op zich laten wachten.
 
Beide Mégane-varianten zijn iets groter gegroeid, maar volgens Renault is het gemiddeld brandstofverbruik afgenomen. Kunnen ze toveren daar in Frankrijk dan? Nee, het leeggewicht is namelijk met acht kilogram gereduceerd en de aërodynamica is verbeterd. Al wordt dat lagere gewicht weer deels tenietgedaan als je wat te veel vinkjes zet op de riante optielijst, die voortaan zaken biedt als de bekende Renault-card, het Carminat DVD-navigatiesysteem of een audiosysteem van Arkamys.

Reacties