En wij hebben er een stukje in meegereden…

De nieuwe Range Rover Evoque Convertible heeft vier stoelen. Hij heeft een stoffen dak met vijf lagen, dat je rijdend met maximaal 48 km/u kunt openen en sluiten in respectievelijk 18 en 21 seconden. Hij heeft vier cilinders, negen versnellingen, vierwielaandrijving en een kofferbak van 251 liter. En nog allerlei andere cijfertjes.

Dat zijn de feiten. Alleen doen de feiten er op dit moment niet zo heel veel toe, behalve één: Land Rover heeft een off-road-cabrio gemaakt. Die bestonden natuurlijk al – de Defender is al sinds jaar en dag met een canvas topje te krijgen – maar nog niet op deze manier.

Je zou de Evoque Convertible natuurlijk kunnen weglachen als een vage marketingstunt, bedoeld om in lage aantallen verkocht te worden aan het soort mensen dat rondloopt met ondervoede honden in hun handtasjes. Maar laat ons je twee redenen geven waarom je niet meteen in schaterlachen zou moeten uitbarsten.

Ten eerste hebben we het over een Land Rover, en Land Rover doet over het algemeen alleen logische dingen. Ten tweede hebben we al even meegereden – buiten gebaande paden uiteraard – en waren we aardig onder de indruk.

Allereerst de logica achter de beslissing om deze auto te maken. Er zijn twee dingen die op dit moment bijna iedere autokoper wil: een SUV en een prestigieus merk. Dubbelcheck. Land Rover denkt dat het segment de komende vijf jaar met een kwart groeit, en de Evoque is met 500.000 verkochte exemplaren al hun meest succesvolle model ooit. Tel daarbij op dat ze jaarlijks zo'n 40.000 Evoques in het Verenigd Koninkrijk verkopen – de grootste markt voor dakloze auto's in Europa – en je snapt waarom ze inschatten dat zeker 10 procent daarvan binnenkort een cabrio zal zijn.

Dan de praktische kant: dit is een van slechts een handvol cabrio's die goed bruikbaar is als vierzitter. Iemand van 1,85 meter kan prima achter iemand 1,85 meter zitten (we hebben het geprobeerd). Het nieuwe InControl Touch Pro infotainmentsysteem is eindelijk zo vlot en bruikbaar als je smartphone. Het dak is buitengewoon stil als het in beweging is en vouwt zich netjes uit het zicht op. Neem je je off-road-sessies iets te serieus, dan zijn er pop-up rollbars om de schedels van de inzittenden te redden.

Daarover gesproken: aangezien Land Rover Land Rover is, stonden ze erop dat de Evoque Convertible niets mocht inleveren wat betreft moddercapaciteiten. Hij is dus ongeveer even stijf als de gesloten versie, heeft identieke grondspeling en hellingshoeken en kan nog altijd door 50 centimeter diep water waden. Land Rover heeft zijn best gedaan om het zwaartepunt laag te houden zodat je fatsoenlijk over en door alle obstakels kunt denderen op de manier die je van hun auto's gewend bent. In de demonstratie die ze ons gaven, met de stoelverwarming vol aan op een koude Britse herfstdag, lukte dat in ieder geval wonderwel; onze oren zijn vanbinnen nog niet schoon. Het was opvallend dat, zelfs als de Evoque met twee wielen in de lucht hing, er geen enkel kraakje of piepje te horen was. Ook brak ie niet in tweeën. Dit is een goed teken.

Je zult begrijpen dat de auto van alle verstevigingen niet bepaald lichter wordt: 1.967 kilo brengt de dieselversie in de schaal, ruim 260 kilo zwaarder dan de normale Evoque. Hij gaat 0 naar 100 km/u in 10,3 seconden – 1,3 seconden langzamer – maar bereikt een even hoge topsnelheid van 195 km/u. De benzineversie met 240 pk doet 0-100 km/u in 8,6 seconden. Beide kunnen 1.500 kilo trekken; hang je paardentrailer er dus gerust achter.

Samenvattend: voorlopig weten we dat de Range Rover Evoque Convertible off-road-talent heeft, dat hij erg bruikbaar is, best wel heel zwaar en waarschijnlijk aardig duur. Vanaf het voorjaar van 2016 is ie te krijgen.

Reacties