Net als de vorige generaties krijgt ook de nieuwste Porsche Cayenne een gepeperde GTS-versie. Het verschil: er ligt geen V8 meer in, maar een V6 met twee turbo's. Oh jee, enorme sport-SUV's die hun achtcilinder-heerlijkheid afschudden als een slangenhuid: is dit het begin van het einde?

Een ding is zeker: de Cayenne GTS gaat er niet minder door presteren. De 3,6-liter V6 biturbo biedt 440 pk en 600 Nm, respectievelijk 20 en 85 eenheidjes meer dan z'n V8-voorganger. De 'lichtgewicht' Porsche (alles is relatief) doet het 0-naar-100-sprintje nu in 5,2 seconden, of 5,1 met het obligate Sport Chrono-pakket, en rijdt op z'n top 262 km/u. Toch verbruikt ie gemiddeld 0,9 l/100 km minder en schijnt ie nog steeds fenomenaal te klinken dankzij een exclusieve sportuitlaat. Oké, ook wij zien alleen maar pluspunten.

De Cayenne GTS kenmerkt zich verder door een extra stevig onderstel dat 24 millimeter lager ligt van bij de Cayenne S (20 millimeter als je voor luchtvering opteert). Hij pronkt met uitgeklopte wielkasten, sideskirts, zwarte accenten, 20 inch RS Spyder-velgen en het front van de Cayenne Turbo. De lekkerste oppomp-Porsche die er is? Echt wel. Op 19 november onthult Porsche 'm op de autoshow van Los Angeles; in februari 2015 staat ie bij de dealer.

Terloops meldt het merk nog dat ze ook een nieuwe basisversie aan het Cayenne-gamma hebben toegevoegd: een 3.6 V6 zonder turbo's met 300 pk. Deze doet 7,7 seconden van 0 naar 100, haalt 230 km/u, noteert een aardig verbruikscijfer van 9,2 l/100 km en stoot 215 g/km CO2 uit. Ook deze vind je in februari in de showroom, voor een nog onbekende prijs.

Reacties