Nu bijna het gehele 911-gamma is voorzien van blazers (zie onze 1e rij-indruk van vorige maand), heeft Porsche zijn best gedaan om de échte 911 Turbo – met hoofdletter T – er nog eens extra uit te laten springen. Met meer power, natuurlijk, want dat kon ie echt gebruiken.

De motor is dezelfde 3,8-liter zescilinder boxer biturbo als voorheen, maar er zijn 20 pk aan z'n repertoir toegevoegd in beide varianten. Dat betekent 540 pk voor de 911 Turbo en 580 pk in de Turbo S. De laatste doet hiermee 0-naar-100 in slechts 2,9 seconden, twee tienden sneller dan voorheen, en z'n top ligt 12 km/u hoger: op 330 km/u. Ga je niet voor the full monty, dan ben je met de standaard Turbo ook goed bediend: 0 naar 100 km/u in 3,0 seconden en een top die nipt de 320 km/u aantikt. Beide zijn met een opgegeven verbruik van 9,1 l/100 km iets zuiniger geworden.

Slim van Porsche: er is wat ze noemen een 'dynamische boost-functie' die de turbolading behoudt als je het gas even loslaat (door de toevoer van brandstof te onderbreken maar de gasklep open te houden), zodat de motor onmiddellijk reageert als je weer op het pedaal stampt. Daarnaast zijn er natuurlijk de verschillende rij-modussen met onder andere instelbare dempers, een aangepast esp-systeem en zelfs een Sport Response-knop die de boel gedurende twintig seconden in de maximum attack-stand zet.

Handig voor de spotters: je herkent de nieuwe Turbo en Turbo S aan hun vier nieuwe uitlaten, driedimensionale achterlichten en een nieuw motorkapje. Je zult ze vanaf eind januari tegenkomen als coupé en cabrio. De prijzen beginnen bij 210.200 euro voor de Turbo en 238.800 euro voor de Turbo S.

Reacties