De nieuwe Porsche 911 R, zojuist onthuld in Genève, is het soort Porsche waar je het over hebt met je vrienden in de kroeg maar waarvan je niet verwachtte dat ie ooit zou komen. Dit is de variant van de 911 die minder begaan is met Ring-tijden en meer met jouw ervaringen als bestuurder. Zie 'm als de grote broer van de Cayman GT4.

Met 1.370 kilo is dit de lichtste 911 van het moment: hij verslaat de GT3 RS met 50 kilo. Toch beschikt ie over precies dezelfde, 500 pk sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor – atmosferisch, natuurlijk. En om het af te maken, is de R enkel en alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak.

Zo kan de 911 R, ondanks de gewichtsbesparing die het weglaten van de rolkooi en achterspoiler van de RS hem opleverden, 'slechts' in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u beuken. Dat is 0,5 seconde langzamer dan de GT3 RS. Z'n topsnelheid ligt (eveneens door het ontbreken van die spoiler) met 323 km/u dan juist weer 13 km/u hoger.

De R pronkt met een lichter vliegwiel voor een vrijer opspoelende motor en een rev-matching-functie bij het terugschakelen, die je overigens ook uit kunt zetten als je je heel & toe-techniek voldoende onder de knie hebt. Hij deelt z'n koolstofvezel voorklep en magnesium dak met de GT3 RS, net als z'n achterwielbesturing en mechanische sperdifferentieel. Ook de extreem brede banden (245 vóór, 305 achter) en enorme keramische remmen (410 mm vóór, 390 mm achter) zullen berijders van die auto bekend voorkomen. Daarnaast komen we een paar plastic ramen tegen, ontbreekt een achterbank en blijven ook – tenzij je ze echt heel graag wilt hebben – de airco en radio achterwege.

De carrosserie komt in feite van de 911 GT3, maar dan met aangepaste diffusers en de inklapbare spoiler van de 911 Carrera. Als knipoog naar z'n verre voorvader, de 911 R uit 1967, lopen er twee strepen over de auto in rood of groen en vind je Porsche-bestickering op de flanken. Ook binnenin is het retro-thema doorgevoerd: de koolstofvezel kuipstoelen vertonen een 'Pepita'-patroontje. Uiteraard zijn er geen echte deurgrepen, maar nylon flapjes, om aan te geven dat dit een 911 met motorsportgenen is.

De 911 R wordt in een beperkte oplage van 991 exemplaren gebouwd. Z'n prijs zal niet mals zijn – hoger dan de tweeënhalve ton die een GT3 RS moet opbrengen – maar gezien de verzamelaarswaarde kun je je geld momenteel waarschijnlijk nergens beter in investeren…

Reacties