Ook de nieuwste generatie Porsche 911 is hard op weg om het inmiddels gangbare aantal van 42.768 varianten te halen. Naast de Carrera, Carrera S en cabrioversies daarvan komen er nu vier nieuwe Elfjes bij, allemaal met een ‘4’ op de achterklep.

Jazeker: Porsche heeft de vierwielaangedreven uitvoeringen van de Carrera en Carrera S coupé en cabrio geïntroduceerd. Zoals gebruikelijk brengt dat meer aanpassingen met zich mee dan alleen een paar meewerkende voorwielen. Zo zijn de wielkasten van de 4WD-versies aan de achterkant met 22 mm verbreed voor meer imposante heupen, dragen ze 10 mm bredere achterbanden en worden de achterlichten wederom verbonden door een rode balk. Ook krijgen ze een nieuwe functie in de boordcomputer mee, die in real-time laat zien hoe de krachtenverdeling tussen voor- en achterwielen plaatsvindt.

Porsche meldt trots dat de nieuwe Carrera 4 en 4S een nette 16 procent zuiniger zijn dan hun voorgangers, en 65 kilo lichter. Standaard zijn alle modellen uitgerust met de handgeschakelde zevenbak; uiteraard is de PDK-transmissie met dubbele koppeling een optie. Kies je voor die laatste, dan tikt de Carrera 4 coupé vanuit stilstand in 4,5 seconden de 100 km/u aan en gaat hij door tot een top van 285 km/u. De Carrera 4S laat 4,1 seconden en 299 km/u noteren. Het gemiddelde verbruik van beide uitvoeringen ligt respectievelijk op 8,6 l/100 km en 9,1 l/100 km, de CO2-uitstoot op 203 g/km en 215 g/km.

De nieuwe 911 Carrera 4 wordt op de autoshow van Parijs, eind september, voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Eind dit jaar staat hij bij de dealer, waar je minstens 120.300 euro moet achterlaten als je er een wilt meenemen.

Reacties