Bij het verschijnen van een nieuwe generatie 911 weet je dat het nooit lang kan duren voor er allerlei variaties op het thema verschijnen. Terwijl we nog met smart wachten op de Turbo, de Turbo S, de GTS, de GT2 en zo nog een handvol illustere types, is hier – ter ere van de vijftigste verjaardag van de 911 – de straatlegale raceversie die iedereen toch eigenlijk het liefst wil hebben: de GT3.

Een GT3 ontstaat niet door een gewone 911 alleen maar wat krachtiger en lichter te maken, dus heeft Porsche een aantal grote wijzigingen doorgevoerd. Allereerst de domper van de dag: hij komt er alleen met pdk-transmissie, niet met een handbak. Die pdk is verder prachtig hoor, daar niet van, maar het was juist altijd zo verfrissend om in iets puurs als de GT3 nog zelf te mogen schakelen. Niet meer, dus. Jammer.

Ook nieuw voor de GT3-reeks is directe injectie, die er samen met gesmede zuigers, titanium zuigerstangen en nieuwe koppen voor zorgt dat de 3,8-liter zescilinder boxer nu 475 pk voortbrengt. De prestaties liegen er dan ook niet om: van 0 naar 100 km/u brult de GT3 zich in 3,5 seconden, van 0 tot 200 in minder dan 12 seconden, en hij gaat door tot een snelheid van 315 km/u. Ook de CO2-uitstoot ging omlaag; fijn voor jou, jammer voor de staatskas.

De nieuwe GT3 heeft voor het eerst actieve achterwielbesturing gekregen, wat in combinatie met de achterin geplaatste motor voor een interessant stuurkarakter zou moeten zorgen. We zijn benieuwd. Veelvuldig gebruik van aluminium zorgde voor een carrosserie die 13 procent lichter is dan voorheen. Toch is ie ook 25 procent stijver. Al met al zet de nieuwe GT3 een indrukwekkende Nordschleife-tijd neer van, volgens Porsche, 'minder dan 7 minuten en 30 seconden'.

Je kunt de GT3 vanaf nu bestellen, dan krijg je 'm op z'n vroegst in augustus geleverd. De Nederlandse prijzen beginnen bij 195.300 euro.

Reacties