Porsche_Macan_728x90

Porsche 911 (991), dit is 'm nou echt

Zo, hè he, dat zit erop. Geen vervelende teasers meer. Geen oeverloze speculaties meer. Geen korzelige spyshots meer. Geen afgeplakte testauto’s meer (behalve in ons nieuwe nummer dan – goede timing weer, lekkende internetgnoompjes!).

Wij waren eigenlijk van plan om brave jongetjes te spelen en ons aan de afspraak te houden die de media met Porsche hebben gemaakt; namelijk dat de naaktfoto’s van de nieuwe 911 niet gepubliceerd zouden worden tot de officiële onthulling op de autoshow van Frankfurt. Maar ja… Aangezien iedereen met een computer deze foto’s inmiddels gezien heeft, maakt het weinig meer uit, nietwaar?

Ja, de nieuwe 911 (codenaam 991) heeft zijn familiaire snoet aan de wereld getoond. Wederom is hij bijna precies hetzelfde als zijn voorganger, maar dat zijn we inmiddels van Porsche gewend en kan eigenlijk, in dit geval, juist op onze goedkeuring rekenen. De 911 heeft altijd een evolutionair ontwerp gehad, dus het is mooi dat dat wordt doorgezet in wat welbeschouwd pas de derde geheel nieuwe 911 in 40 jaar is. De achterlichten zijn overigens wel verfrissend te noemen, evenals het interieur, dat nu meer in lijn is getrokken met dat van de Panamera.

De 991 is aan alle kanten een stukje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, de 997. Ook de wielbasis is iets langer, maar het totaalgewicht van de auto is iets lichter. De zescilinder boxermotor van de ‘basis’-Carrera meet nu nog maar 3,4 liter in plaats van 3,6, maar de Carrera S krijgt wederom een blok van 3,8 liter. De pk’s: 350 voor de Carrera, 400 voor de S.

Meer gegevens hebben we nog niet van de nieuwe 911, maar nadat Porsche is bijgekomen van de schrik dat hun lieveling al zo vroeg de wijde wereld in getrokken is, zullen ze ons ongetwijfeld verblijden met veel, heel veel informatie. Even wachten nog, dus.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws