Porsche gooit er voor hun kleinste modellen een nieuwe strategie tegenaan: de Boxster en Cayman zijn vernieuwd en worden voortaan onder de aanduiding 718 samengebracht. Natuurlijk is dit ook een mooie gelegenheid om ze vooral niet samen, maar één voor één te onthullen. Aan de 718 Boxster de eer om het spits af te bijten.

Het design werd aangepast aan de huidige Porsche-mode: bi-xenon koplampen met opvallende led-dagrijpitjes, grote luchtinlaten, een strakke, breed ogende achterkant met 3D-achterlichten en een nieuw dashboard geven de nieuwe roadster een fris voorkomen. Ook de velgen mogen er zijn: de 718 Boxster S krijgt standaard 19 inch mee, 20 inch is een optie.

Het grote nieuws is de motor: een viercilinder boxer met turbo, uiteraard in het midden geplaatst, net als bij de succesvolle 718 racer uit de jaren '50 en '60. De standaard 718 Boxster krijgt een 2,0-liter versie met 300 pk en liefst 380 Nm, de 718 Boxster S haalt 350 pk en 420 Nm – 35 pk en 60 Nm méér dan zijn zescilinder voorganger – uit een inhoud van 2,5 liter en een turbo met variabele geometrie.

Uiteraard zijn beide auto's zuiniger (tot 13 procent) en vooral ook sneller dan de uitgaande Boxster: met PDK-transmissie en Sport Chrono-pakket doet het standaard model de 0-naar-100-sprint in 4,7 seconden en de S in slechts 4,2 seconden. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u.

Met een aangepaste (directere) stuurinrichting en een sportiever onderstel wil Porsche de rijeigenschappen van de 718 Boxster op een nog hoger plan zetten. Optioneel kun je kiezen voor actieve dempers (-10 millimeter) of het extremere actieve sportonderstel (-20 millimeter). Dan is er nog het bekende Sport Chrono-pakket, met instelbare rij-modi en een Sport Response-knop voor een meer hitsige motor en transmissie.

Vanaf mei staat de nieuwe 718 Boxster bij de dealer. De prijzen beginnen bij 67.800 euro voor de Boxster met handgeschakelde zesbak en 82.900 euro voor de Boxster S met PDK.

Reacties